Jag nämnde att det ur en solcellsinverter kommer inget annt än DC in och AC 3 x 400 V sinus ut.
Vi skall nog ha klart för oss att det som blir störningar i våra radiomottagare än ganska små avvikelser från ren och snygg SINUS.
Skulle knappst tro att det går att se på ett oschilloskop, men ändå stör på km avstånd.
Som jag nämnde finns en solcellsanläggning i området här, c:a 350 m, min mottagning är i det närmate perfekt, inga som helst endenser till störningar.
Så det finns bra anläggningar.
Det är inte socellerna som stör, de levererar bara likström, vid 350 - 1250 V, beorden på hur gammal anläggningen är.
De modernaste invertrarna kan ta 1250 V DC in.
Invertrarna har väldigt feta filter.
Jag har aldrig sett moderna grejer av typen inviters, motorstyrningar där det skulle krävas skärmad sladd.
Detta med skärmade sladdar var nog en nödlösning för 20 - 30 år sen när det installerades massor av fläktstyrningar i fastheter.
De socellsanläggningar som varit problem med störningar har en massa optimerare, vet i katten hur de funkar, med kylfläns etc påstås det kunna skapa mer effekt. Trots att de tydligen kan bränna effekt.
De kräver en väldig massa extra kablar, och i synnerhet en massa extra kontakter, på taket under solcellerna, som ger dem extra antenner.
Förmodligen är de testade i lab med kort sladdar.
Vanligen är varje solcell försed med en backströmdiod, av typ lågt spänningsfall, vilket gör att den skuggade panelerna inte utgör ett motstånd i serien. Det borde vara den bästa optimeraren...... och helt störningsfri.
Problemet med strömmar genom kullagren beror knappst på hackad eleketronik som styr motorerna, utan att ström på något vis går jordvägen genom lagren.
Motorstyrningar är ett brett område, de jag pysslat med var mestadels för likströmsmotoer, i kranar och svarvar.
Och då kan man klara sig med thyristorbryggor som likriktar och reglerar.
Dvs måttlig med stöj.
Frekvensomriktare till mindre 3 fas motorer (fläktanläggningarna) är förstås ett billigare alternativ än att byta till en likströmsmotor.
Pengarna styr ju allt numera och det ser vi ju ända ner till väggvårtorna...
Enda störningen jag har är när grannen har sin juldekoration igång...
Ja jag önskar att fler radioamatörer kunde njuta av en kortvågsmottgning som är så störningsfri.
SM4FPD