Störningar nära järnväg?

SA5A

Well-Known Member
Jag letar efter bostad på en ort där jag ska jobba i veckorna. Självfallet vill man undvika miljöer med mycket störningar, om det är möjligt. Hur är det med järnvägar i störningshänseende? Hur långt ifrån bör man bo för att inte drabbas av störningar från en järnväg?
Sture
 
Har som förare på järnvägen kört en del tågmobil på 2m och 70cm utan bekymmer. Har också kört en del portabelt invid järnvägsspåret på HF utan bekymmer. Däremot förekommer rejäla störningar på platser med ATC-baliser som tycks sända nånstans på 11m. Och naturligtvis kan det bli en del störning av gnistbildningen när ett tåg passerar.
 
Tack för info, zbb! Låter som man inte behöver oroa sig för järnvägsstörningar då! Finns det fler och eller andra erfarenheter av detta? Hoppas kunna köra hela kortvågen samt 6m och 2m från nya QTH:t.
Sture
 
Allting är relativt.. I jämförelse med störnivåerna i det bostadsområde jag bor där det snart omöjligt att köra radio överhuvudtaget skulle jag inte vara rädd för störningar från järnvägen som är att föredra framför massor av grannar med billig elektronik. I och för sig skulle jag nog välja bort bangården i Hallsberg som granne :)

I stället för mina subjektiva hågkomster, ta med radion till järnvägen och gör en mer objektiv rapport och publicera här. Det vore intressant.
 
1966 och -67 körde jag CQ-testen på 3,5 SOSB CW från en stugby som ligger vid en badstrand utanför Varberg. Strax intill går det en järnväg.

Det första året var det störningsfritt, men år två hördes ett rätt irriterande smatter, som jag förmodar kom från järnvägens elledning, kanske beroende på saltavlagringar på isolatorerna.

För seriös trafik på låga band skulle nog jag försöka hålla mig på avstånd från elektriska tåg!

73,
Rolf
SM5MX
 
Hej,

jag har själv haft QTH i centrala Nässjö ca 300 meter från södra stambanan och där fanns en konstant störnivå från järnvägens strömledningar.

Som tidigare inlägg, en störning med ett knattrande ljud som stämmer med växelfrekvensen på drygt 16 Hz.

Med mina erfarenheter så skulle jag undvika järnvägen under alla omständigheter om jag skulle köra på KV.

Skulle se till att komma minst några km bort.

SM7IWG Carl
 
Tja.. centrala Hallsberg eller Nässjö kan gå på ett ut. Bägge delarna är ett inferno beträffande starkström och signalteknik. Jag har mätt upp varenda spår på bägge platserna (geodetiskt) och där är tät trafik. Det är också rimligt att som SM5MX antar att isolationen inte är det bästa på alla platser och förändras över tid. Ledningen är ju inte bara isolerad utan dessutom sektionerad och "flytande", det senare pga. behovet av rätt trådspänning för strömavtag. Vädret påverkar också järnvägens kraftledninger i större grad än vanliga kraftledningar. Så självklart finns det bättre eller sämre platser efter järnvägen.

Jag har kört portabelt helt störningsfritt på vischan när nån bonde slagit på ett elstängser och störnivån har ökat från noll till ett knäppande som radion registrerat med en S-enhet vilket känts besvärande. Igen - allt är relativt.

Så.. ut och mät.
 
Kan man kombinera amatörradioamatör och järnväg? Kolla in denna organisation där jag själv var medlem en tid:

FIRAC - Federation Internationale des Radio Amateurs Cheminots
(International Federation of Railway Radio Amateurs)


Länk: FIRAC

/Lasse
 
bodde i mina tidiga tonårsår 5 meter från järnvägen och hade ett fasligt knastrande i radion (27mhz), när det var fuktigt eller disigt ute så blev det märkbart tystare i radion.
Min lyckligaste stund var när södra stambanan?? blev strömlös 15-18timmar slutet av 80 talet, då blev det tyst o fint!!
 
Fly så långt från järnvägen du bara kan. Bodde ca 100m från järnvägen i många år och 16 Hz var mycket besvärande. När det var husköpartankar på gång tittade vi på ett hus ca 300m från Öxnereds järnvägsknut. Där var störningana tom hörbara på 145MHz FM. Beslutet var lätt :)
 
Tack för alla synpunkter! Har inte hittat något riktigt bra än, men har valt bort ett alternativ nära järnvägen.
 
Rc-lok

1966 och -67 som ligger vid en badstrand utanför Varberg. Strax intill går det en järnväg.

Det första året var det störningsfritt, men år två hördes ett rätt irriterande smatter, som jag förmodar kom från järnvägens elledning, kanske beroende på saltavlagringar på isolatorerna.

Rc loken(men tyristorer) kom år 1967?
 
Det gick inte särskilt många tåg på det spåret. Däremot hördes det ett ett knatter dygnet runt, vilket jag tolkade som att det var elledningarna c:a 100 m bort - och inte tågen - som störde.

73,
Rolf
SM5MX
 
Jag bor nära tvärbanan i Stockholm och har även Årstabron ganska nära och jag tycker att ATC systemet stör ganska starkt, låt vara för att dom kör inom ISM bandet 27 Mhz men varför skall det behöva vara en så oren sändare med en massa spurioser ?

Bild från min Winradio Excalibur

Huvudsignalen ligger på 27095 kHz men vad är det för skräp som ligger runtomkring, under och övertoner +/- 500 kHz
Detta kan väl ändå inte vara tillåtet ?

/Lars
 
Back
Top