Störningar på 80 meter

Donald

Well-Known Member
Hej jag har kollat mycket på nätet om antenner, men hittar inget som är bra. Jag har en Windom Special som fungerar bra på sändning på alla frekvenser, får 59 ofta på långt håll. Men på 80 m, har jag så mycket störningar så jag hör knappt något vissa dagar, S5-9. Ibland tar jag till datorn SK6AW, för att kunna höra andra stationer, och jag får 59, fast jag inte hör något för all störningar på stationen.
Jag har inte antennen så högt upp, kanske7-8 meter upp. Jag bor i Visby, och hyresvärden tillåter inga master, knappt trådantennen. Vad gör man med alla störningar? Jag provade en liknande antenn ute i skogen från Fårö, från ett SMFF område, inga störningar alls, jag kunde höra stationer, fast inte nålen rörde sig, helt otroligt. Jag har läst lite om en magnetiskt loop, men jag är ingen större vän med att bygga antenner.
Visst har jag störningar på dom andra frekvenserna också, men mindre, 80 m är värst.
Hoppas det finns någon med något bra förslag, förutom att flytta ut i skogen. Jag vet att även GEAB har störningar på just 80 m i vissa områden på Gotland, när den automatiska avläsningar skall göras, och dom avläsningar görs på natten, mellan 24-05.
Kan man ha något störningsfilter, tacksam för alla förslag, annars får jag
överge 80 m. Några pratar att man köra över datorn, via någon apparat som man kopplar mellan radion osv. jag vet inte hur och vad det behövs för prylar.
Det är nog många som har samma problem som jag, och till slut tappar man intresset för all radiokörande. Kan man sätta upp en hög mast försvinner nog en del, då skulle hyresvärden få krupp.
Finns det någon som har någon bra förklaring.
73/SM1OAJ/Donald
 
Donald,
Du har helt rätt, vi är många som har kraftiga störningar.
Särskilt på de låga banden.

Man måste agera lite detektiv och leta upp störkällorna och "tysta" dom.
I dag finns det så många dåliga elprodukter i omlopp så det lönar sig knappt att försöka räkna upp dom men här kommer några:
PlasmaTV.
Switchade nätdelar.
Batteriladdare.
Motorstyrningar.
LED-lampor.
Hissar.
PLT (Datanätverk över elnätet)
osv.

Själv har jag lyckats bli av med flera störkällor men kampen fortsätter.....ständigt!

Att köra radio över dator eller "remote" som man säger.
Detta innbär att du har din tranceiver och antenn på annan plats och kopplar upp dig via internet.

Filter som tar bort störningar.....då måste man veta vad det är för störningar.
Kanske har du störningar från elnätet som tar sig upp via apparatjorden och in i antenningången.

Alltså börja med att försöka identifiera vad som stör dig och därefter kan man kanske göra något åt saken.
Störningar är ett så vitt begrepp att det blir helt omöjligt att prata om störningar generellt.
Det finns ingen generallösning på problemet utom det du själv nämnde, "flytta ut i skogen"

/Micke
 
Last edited:
80m är nästintill ett förlorat band om man bor i villakvarteren och inte har motivationen att börja jaga störkällor, störkällor som lätt kan i antal räknas i tiotal.

Har själv S-9++ på hela 80m, kanske(?) skulle en horisontell loopantenn eller magnetisk loop göra skillnad ijfm en tråddipol - men de 10-tals störkällorna kvarstår att hitta & åtgärda.

Vissa störkällor stör väldigt lokalt, andra störkällor hörs långt.

Det jag vet finns i grannhusen är flera plasma-TV, ett antal luft/luft värmepumpar, tvättmaskiner, induktionspisar, lågenerigibelysningar, stort antal laptop's och en och annan homeplug samt ett stort antal primärswitchade nätaggregat på alla möjliga prylar som kräver svagström.

Hur många SEK omvandlat i ferriter m.m ska man behöva investera för att avstöra allt, t.ex en snap-on ferrit går på runt 25:- och många ferriter blir det......
 
Jag har skrivit en del om mitt arbete med att störa av mitt hus i denna tråd.

Som påpekats så kan det gå åt massor av ferriter, men när det blivit "tyst" kan man börja plocka bort några och kolla vilka som inte störde så mycket. Jag skriver att jag nog använde upp emot 80 kärnor, varav jag plockat bort ca 20 kärnor så långt. Dessa kärnor har jag placerat tillbaka på de sladdar som stör mest och har då kommit ännu lägre i störnivå.

Man kan nog säga att avstörning är ett bra exempel på ett arbete där envishet lönar sig... ;)
 
Donlad, det filter du kan använda i din mottagare är CW-filtret. För varje gång du halverar bandbredden ökar signalbrusförhållandet med det dubbla.
Lyssna med 150 Hz bandbredd men då handlar det om Morse.... Andra telergrafistrafiksätt som PSK-31 kan köras med ännu mindre bandbredd.

Annars är det filter på störsändarna som gäller.

En tid var de sk störätarna populära, en pryl som fasar bort lokala störningar.
Det finns många sådana byggen på nätet.
En sådan fungerar bra om det finns en eller några kraftiga störsändare i gannskapet, man kunde dämpa en störnig med 40 dB och ändå ha full signal på nyttosignalerna. idag finns det hundra störsändare i alla riktningar.
Sök på Noisekiller, phaser, noisecanceller, noisephaser etc.

Att fjärrstyra sin radiostation kräver att du har en plats att sätta radiostationen på där det är störningsfritt. En sommarstuga vore väl trevligt, fördelen då är att du kan köra radio där. För fjärrstyyrningen krävs datorer och internet på båda platser.

Ett sätt är att höja antennen så högt man kan komma, då hamnar den längre ifrån störsändarna.
Den blir oxo mer symmetrisk med koaxialkabeln hängade rakt ner vinklerätt mot antennen.
En balun kan göra att koaxen blir "tätare".

Andra gräver ner en koax ut till skogen, om sådan finns, för att komma långt ifrån störsändarna.

Förr kunde en radioamatör nöja sig med att koncentrera sig på ett frekvensband, kanske det går rätt bra på 21 eller 28 MHz?
Ger man sig katten så går det att köra mycket på 21 MHz.
eller kanske 18 MHz, 24 MHz.

Varför inte koncentrera sig på 50 MHz?

Idag vill alla nybörjare ha en antenn som klarar allt och kunna köra alla frekvenser.
Det kan vara ett lite väl högt ställt krav.

Att bara jobba med ett band ger, om man verkligen fördjupar sig i det, i många fall väldigt god utdelning.


Lycka till Donlad

de
FPD
 
EU sparar el

Genom alla dessa krav från EU att spara på el har en bonuseffekt uppnåtts, nämligen att sparåtgärderna som orsakar störningar i radiospektrat i sin tur orsakat att radioamatörer ger upp inför störningarna och förbrukar därmed ingen el till sina radioapparater längre...:mad:
 
Hej alla, det var många bra idéer jag fick. Jag tror nog att jag skall börja med att dra ur alla sladdar, från alla min grejer som drar ström, jag kanske är boven själv.
Om det är samma störningar då, ja då vet jag att jag inte är den som stör. Det konstiga är att det är mest störningar på morgonen, och sedan minskar det successivt under dagen.
Men aldrig under s4-5. Men på 40 är helt ok, störning på s1 kanske mindre ibland.
Ja sm7czr, du har rätt, det blir ju så att man har radion mindre på.
Jag skall kolla alla förslag jag har fått, sen får jag se, hur det blir. Det bästa var att få upp antennen högre, men det fungerar bara inte. Och inte kan jag fästa någon antenn dipol på fläkttrumman, det tillåter antagligen inte hyresvärden. Men fläkten stör väl den också. Förr störde radioamatörerna ibland, nu är det tvärt om.
SM1HOW, har visst något förslag också, att man skall fixa till något i klubbstugan i Ala, hur det blir, är jag inte så insatt i. 73/SM1OAJ
 
Hej!

Beträffande att koncentrera sig på några få band som FPD nämner så kommer följande historiska berättelse...

Som nybliven C-amatör -83 så körde jag lite CW på 80 m (på en dipol klippt för 40 m) men huvuddelen var 15 m CW, när 10 m var öppet så blev det SSB där.
För 20-15-10 hade jag en 3-elements Yagi 12 m upp i luften.
Jag trivdes utmärkt med detta, givetvis hade det varit kul att kunna köra alla band med bra antennprestanda, men det var inget som höll mig sömnlös under nätterna.

Senare när 160 m tilläts så fick min dipol för 40 m tjänstgöra, att det inte blev några exotiska DX säger sig kanske självt? Så småningom när jag fick A-cert så blev det 20 m, men det bandet som hägrade som paradiset när man hade sin

15 m var en klar favorit, med mina 100 W och 3 el Yagi så kunde man ju köra "vad om helst", under förutsättning att bandet var öppet förstås.

Numera så har jag inte "hunnit" att få några anständiga antenner, vi flyttade till hus för si så där en 10 månader sedan. Jag lever med en 20 m lång tråd som sluttar från 5 m ned till 3 m, ganska illa placerad. Som sändare används uteslutande en UK/RT-320. (täcker 1.9-30 MHz, CW, USB samt AM, lämnar 3 eller 30 W). Kör lite på de högre kortvågsbanden, på 10 m SSB så har det blivit några jänkare. Har även kört några jänkare (10 m) med en 2½ m marschantenn, med "bra rapporter" samt många sydeuropeer på 20 m med samma antenn.

Min tomt är inte så stor att "enorma" trådantenner kan sättas upp. I närtid så kommer några trådar att spännas upp, förhoppningsvis anslutas till min Skanti TRP 8000 (heltäckande kortvåg) via Skanti ATU, o vips har jag 250 W ut i slangen, AME, USB/LSB samt CW. Funderar på en provisorisk vertikalantenn för ett band, troligtvis 18 MHz och köra med min HF-80 sändare, 1 kW.

Prioritet 1 blir INTE 160 och 80 även om jag gärna skulle vilja ha en bra antenn för 160.

Nåväl, sedan länge har jag insett att man inte kan få allt, utan man får focusera på vissa områden. Utan att för den delen känna sig begränsad.
Bättre att satsa på ett gott resultat för ett band än en G5RV för alla... ;) ??
 
Hej igen, jag har gjort en test, jag tog in samma bilbatteri som jag hade på testen i skogen på Fårö, och kopplade in radion. Sedan slog av all ström in till lägenheten, så inget fungerade i min lägenhet.
Vad tror ni det blev för resultat? Inget. Så jag är inte boven. Jag har även provat andra trådantenner som jag har fått lånat, tex Diamond W-735 (3.5,7 MHz).
Jag pratade med 2 st SMFF:are som vare ute i skogen på 40, gick hur bra som helst, sen gick dom över på 80 m, jag hörde att dom var där, men inte mer.
Men det konstiga är att det fungerar bättre mot kvällen och natten på 80 meter, då brakar norrmän, danskar och tyskar in med mera.
Så är nog meningen att jag skall bara köra på 40 m. Jag har inte kört så mycket på dom andra banden. Jag tycker att Italienarna trycker ner allt, så man kommer inte ut på banden. Jag kanske skall testa det där med att ställa en station på landet hos en kompis. Skall bara se hur det fungerar, och om det fungerar med mina grejer. Kanske jag måste ha nyare moderna grejer.
Ha en trevlig helg alla, i morgon bär det av till Stockholm över helgen.
I bilen blir det bara 2/70 bärbar 5 Watt, men det kan fungera det med. Jag har annars en 2 m på 60 Watt, men jag vill inte bli av med den stationen. Jag skall parkera mitt i Stockholm utan tillsyn ett helt dygn.
73/SM1OAJ Donald
 
Hej Donald
Du skulle kunna prova denna loop, koppla den till RX in på 735:an och sänd på den vanliga antennen. G1ZRN's Loop antenna (bara man inte skjuter RX-ingången)
Sedan så lurar vi på om vi kan få igång klubbens 756:a remote, någon som har provat N4PY:s program ?
 
Det där förslaget med en loop verkar vara rätt spännande, eftersom det är störningarna jag vill ha bort. Jag kollat lite på loop, kanske blir det ett bygge en dag.
Det verkar inte vara någon som har provat N4PY:s program, du kanske blir först. Det är både fördel och nackdel att bo i stan. Allt som störningar i stan är en nackdel, när det är helt tyst på landet.
 
Det där förslaget med en loop verkar vara rätt spännande, eftersom det är störningarna jag vill ha bort. Jag kollat lite på loop, kanske blir det ett bygge en dag.
Det verkar inte vara någon som har provat N4PY:s program, du kanske blir först. Det är både fördel och nackdel att bo i stan. Allt som störningar i stan är en nackdel, när det är helt tyst på landet.

Kölla min loop sida antenn och master!

SM7DYZ Stig
 
Last edited:
Back
Top