Störningar på marin VHF

Zeeker

New Member
Jag tycker jag får justera "upp" min squelch mycket jämfört med andra med marin VHF.
Jag ligger på 80-90% av vad jag kan justera innan störningar försvinner.

Jag har provat separata batteri, flyttat antennen längre från elektronik.
(Jag ska låna en identisk radio att prova med snart)
Jag misstänker det kan vara ekolodet och VHFens kablage som ligger 50 cm från varandra. En kompis påstår han tar ström från samma källa och drar ekolod och antennkabel i samma rör utan några problem (40% squelch med samma radio)

Hur kan jag gå vidare? :confused:
Kan jag mäta upp antennen för att se att alla kopplingar är ok?
Kan jag skärma antennen respektive ekolodskablen (givarkabeln)?
Andra tips?

Ursäkta min okunskap men det är ju Nybörjarforumet...
Tack på förhand.
 
Jag kanske fattar trögt men har du provat radion när ekolodet är avstängt/strömlöst? Det är det enklaste sättet att kolla om det är rätt störkälla.
 
Genom att ta bort antennen från VHF stationen kn du bedöma om den då blir fri från signaler.
Och att då brusspärren beter sig normalt.
Sen bör det vara så att eventuella stäörningar inte är exakt lika på alla frekvenser på VHF radion. Är de olika kommer strörningarna från annan utrustning med stor sannolikhet. Men det finns utrustningar exvis svartimporteradd sådan som inte är CE märkt och som då stör kraftigt, och med en bredbandigt brus.
Du kan då bedöma om störningar kommer utifrån.

Sen är det bara som SM0REX skriver att i tur och ordning stänga av de andra grejerna, vilket kan betyda att man måste dra ur sladden till annan eleketronik i båten. När det blir tyst har du funnit den apparat som stör.
Finns inget CE märke får du nog klara avstörningen av den själv. Finns CE märke kan du ju prova att höra med säljaren av denna.
Man kan sedan försöka störa av med ferriter etc. det viktiga är att få fram vad som stör och om den stör.
 
Jag tycker jag får justera "upp" min squelch mycket jämfört med andra med marin VHF.
Jag ligger på 80-90% av vad jag kan justera innan störningar försvinner.

Jag har provat separata batteri, flyttat antennen längre från elektronik.
(Jag ska låna en identisk radio att prova med snart)
Jag misstänker det kan vara ekolodet och VHFens kablage som ligger 50 cm från varandra. En kompis påstår han tar ström från samma källa och drar ekolod och antennkabel i samma rör utan några problem (40% squelch med samma radio)

Hur kan jag gå vidare? :confused:
Kan jag mäta upp antennen för att se att alla kopplingar är ok?
Kan jag skärma antennen respektive ekolodskablen (givarkabeln)?
Andra tips?

Ursäkta min okunskap men det är ju Nybörjarforumet...
Tack på förhand.

du är inte ensam om att marinVHF blir störd på alla eller vissa kanaler, vilket märks som att man måste vrida upp squelchen

en del har haft problem med separata GPS eller GPS integrerade i plotters,
har du en GPS - gör den strömlös och kolla om det hjälper, det kan vara GPS antennen som stör VHFradion, har du en extern GPSantenn kan man prova att separera den från VHFantennen

andra har slagit av strömmen till ekolodet och då har störningarna minskat på VHFradion

sen kan man ju alltid kolla att DCmatningen är stabil och ansluts så nära strömkällan det passar, kanske ha extra DCfilter
 
Jag har testat lite extra idag på morgonen.
Störningarna minskar om jag stänger av ekolodet.
Jag kan gå ner till 60% utan ekolodet.

Jag vill ju gärna ha det på när jag är på sjön :)
Men jag tycker det är för mycket ändå, tycker inte ni det?

Jag har provat att linda antenn och ekolodssladden runt varann för att provocera fram störningar men utan att lyckas.

Ja, jag har kombinerat ekolod/plotter så den blir inte lätt att stänga av.
Men det kan vara som du säger att det inte är givarkablenn utan GPSen i plottern.

Hur kan man skärma av kablar odyl för att leta sig fram?
 
man behöver få svar på ett par saker

-separera/flytta VHFantennen i förhållande till GPSmottagaren/antenn: Minskar störningen ?
-dra ur VHFantennen ur VHFradion: upphör störningen?
om detta inte påverkar störnivån i VHFradion får man söka efter annan störkälla,

har du en modern motor med datorstyrdmotorstyrning?
 
-Ytterst lite skiljer om jag separerar kablarna.
-Stänger jag av Ekolod/plotter så blir det en förbättring.
-Motorn är avslagen men ja den är ny och "modern".

Nu har jag testat ännu mera och det verkar vara självaste enheten som strålar.
När den kommer ca 40cm från antennkabeln så uppstår störningar.
När den förs bort så slutar det.
Backstycket verkar extra störande (sitter en oppluggad kontakt till extern GPS antenn där om det spelar nån roll).

Nu är det så olyckligt att antennsladden inte går att flytta på och ekolodet/plottern har jag lite utrymme att leka med. För liten båt:D
Helst hade jag velat skapa en skärm till sladden eller skärma av enheten. Är det möjligt?
 
det sitter mao. en hel del elektronik inuti den kombinerade ekolod/plotter/gpsmottagare/gpsantenn/nätaggregat/-burken som redan borde vara skärmad mot omgivningen,
de vanligaste "oljudsläckagen" sker via kablar, antenner och dåligt skärmade lådor.
det finns exempel på lådor som är otäta eftersom det finns lackering eller eloxering som isolerar låda och lock sinsemellan, vilket gör att det läcker störningar.

är det en ny produkt skulle jag gå tilbaka till affären och påpeka att det uppstår störningar,
det säljs mycket produkter som låter illa både i en extern radiomottagare och via strömförsörjningskabeln
 
Hejsan,
Tänkte dela med mig av vad jag kom fram till.
Ekolod/plottern var placerad för nära antennen.
Det enda sättet (jag provade måååånga) att provocera fram störning var att föra enheten i närheten av antennen (ca 1-1,5m).
Så nu är antennen flyttad och squelchen är nu inställd på 10-20% :)
 
Back
Top