Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Shaffner verkar bra, ser att dessa är för inbyggnad. Sätter dessa direkt vid skärmen ?Det är inte helt enkelt, alla skärmar ger radiostörningar. Så du behöver definiera störningar?!. Alla CE-märkta skärmar du kan köpa uppfyller EN 55032 för emission. Dock kan de ibland uppfylla class A som är högre gränsvärden. Kolla så att det är class B. Dock finns det inga fältburna störningskrav under 30 MHz, bara ledningsbundna ner till 150 kHz. CE-märkningskraven motsvarar kanske s9 eller så för en radioamatör, men det beror på avstånd till antenner mm.
Hur gör då proffsen när det är kritiskt? På jobbet emissionsprovar vi varje enskilt exemplar innan vi installerar utrustningen på kritiska ställen...
Vill du ha det tystare, undvik HDMI, DVI och displayport. Kör analogt och helst CRT. Köp bara kända märken. Skall du köra radio under 30 MHz? Sätt ett nätfilter t.ex. schaffner 2090 samt ferriter. Sätt 50 cm ferrit på kraft och videokabeln i båda ändar. Det brukar funka hyggligt.
Menar du verkligen en halv meter gånger två på kabeln?Det är inte helt enkelt, alla skärmar ger radiostörningar. Så du behöver definiera störningar?!. Alla CE-märkta skärmar du kan köpa uppfyller EN 55032 för emission. Dock kan de ibland uppfylla class A som är högre gränsvärden. Kolla så att det är class B. Dock finns det inga fältburna störningskrav under 30 MHz, bara ledningsbundna ner till 150 kHz. CE-märkningskraven motsvarar kanske s9 eller så för en radioamatör, men det beror på avstånd till antenner mm.
Hur gör då proffsen när det är kritiskt? På jobbet emissionsprovar vi varje enskilt exemplar innan vi installerar utrustningen på kritiska ställen...
Vill du ha det tystare, undvik HDMI, DVI och displayport. Kör analogt och helst CRT. Köp bara kända märken. Skall du köra radio under 30 MHz? Sätt ett nätfilter t.ex. schaffner 2090 samt ferriter. Sätt 50 cm ferrit på kraft och videokabeln i båda ändar. Det brukar funka hyggligt.
Jag har köpt o-specat Kjell och jämfört med ferriter som har en spec.Jag undrar också om du har någon uppfattning om ferriterna från kjelle
Jag brukar börja med att fixa till nätfiltren i alla misstänkta apparater med switchad strömförsörjning.När det gäller en typisk installation amatörradioapparater, switchade nätdelar, datorer med tillbehör så blir avstörning vid källorna ett hopplöst företag.
Misstänkte det. Man får vad man betalar för ...Jag har köpt o-specat Kjell och jämfört med ferriter som har en spec.
Kjell-ferriterna var kass.
Ja, har sett din sida och dt är planenMetoden GLD beskriver en metod som är den kortekta men också är begränsad till elektronikkonstruktörer med mångårig erfarenhet av EMC och radiostörningar. Det finns få sådana radioamatörer.
Ferriter finns i en väldig variation för olika ändamål med vitt skilda data. Jag använde uteslutande Wurth sortiment i min verksamhet med EMC provning och konsulting.
De är dock dyra i små kvantiteter. No name produkter utan specifikationer är som koaxialkontakter. Jag har mätt igenom ett otal sådana från kinesiska tillverkare som lämnat över prover i samband med elektronikmässorna i Kina och Hong Kong. Resultat bra till totalt värdelösa. Priser från nästan gratis till dyra.
Den som har tillgång till en VNA, nätverksanalysator eller spektrumanalysator med trackinggenerator kan förslagsvis bygga en enkel testjigg och mäta common mode dämpningen i ett 50 ohm system. Många tillverkare använder den metoden.
Med jiggen kan man prova sig fram med olika ferriter och olika antal varv. Det ger om inget annat viktiga Aha-upplevelser och hjälper till att få en känsla för hur effektiv ferriten är.
Som AKL skriver spelar det roll var på kabeln en ferrit skall placerad för optimal dämpning. Det finns enkla mätmetoder för detta men är ändå komplicerat för den som saknar instrument och erfarenheter.
På min blogg sm7eql.se beskriver jag en enkel testjigg för att mäta upp common mode drosslar. Sök på Strömdrossel
Ok... Hur ska man tänka vdg placeringen, och var kan jag läsa?För snart 10 år sedan gjorde jag en studie åt FMV om val av avstörningskomponenter i fartygsinstallationer.
Där beskrevs vilka skillnader det fanns mellan olika typer, fabrikat och prisnivåer av ferriter. Jag lät en praktikant mäta upp belopp och fasvinkel av impedansen hos olika typer av ferriter från olika leverantörer i de mest intressanta frekvensområdena, 2-50 MHz och 100-400 MHz.
Som väntat "spred" resultaten påtagligt, ferriter av "märkesfabrikat" som Fair-Rite och Würth hade ganska jämna resultat, medan de som kom från t.ex. Kjell & Co varierade påtagligt. Dessutom var deras verkan på "låga" frekvenser liten, utan den lilla verkan som de hade var primärt i VHF-området.
Dessutom kunde man se hur viktigt det är att välja rätt ferritblandning och modell hos kärnorna för att få några
avstörningseffekter.
Genom att en NanoVNA numera finns inom räckhåll för de flesta teknikintresserade amatörer, är det en relativt enkel uppgift att göra en testrigg och ta reda på vilka effekter som en ferritkärna kan få. Dock behöver man, som Bengt påpekar, känna till att verkan av serieimpedansen från ferriterna är starkt beroende på var de sitter. Är impedansnivån hög blir verkan motsvarande mindre.