SM4SCN
Well-Known Member
Bonazera
Du fattade rätt att det inte är generatorn då störningen försvann direkt när du vred av tändningen. Dessutom har du inga störningar vid motorbroms i utförsbackar (generatorn laddar ju då också).
Du skrev att det knastrar överallt med öglan 2 varv. Då verkar öglan vara för bra antenn. Använd då bara en kabel med bara en BNC-hane att sniffa med.
Håll kontakten mot olika kablar med bara stiftet i BNC-kontakten som antenn. Det brukar vara ett effektivt sätt att få ner känsligheten så du kan hitta starkaste störningen lättast. Sedan kan du använda en skarvhona där du sticker i lite längre trådstumpar som antenn om du behöver, alltefter som avstörningen lyckas.
Jag brukar använda en handscanner för flygradio (118-137 MHz som har AM-detektor också). Sedan tätslutande hörlurar (mot bullret i motorrummet) och en meterlång koax med BNC-kontakt som snifferantenn. Radion har ju också inbyggda batterier för att slippa fundera på störningar i spänningsmatningen. Får du bort störningar på flygradiobandet så har du säkert fått ner störningarna på kortvåg rejält också.
de SM4SCN Åke
Du fattade rätt att det inte är generatorn då störningen försvann direkt när du vred av tändningen. Dessutom har du inga störningar vid motorbroms i utförsbackar (generatorn laddar ju då också).
Du skrev att det knastrar överallt med öglan 2 varv. Då verkar öglan vara för bra antenn. Använd då bara en kabel med bara en BNC-hane att sniffa med.
Håll kontakten mot olika kablar med bara stiftet i BNC-kontakten som antenn. Det brukar vara ett effektivt sätt att få ner känsligheten så du kan hitta starkaste störningen lättast. Sedan kan du använda en skarvhona där du sticker i lite längre trådstumpar som antenn om du behöver, alltefter som avstörningen lyckas.
Jag brukar använda en handscanner för flygradio (118-137 MHz som har AM-detektor också). Sedan tätslutande hörlurar (mot bullret i motorrummet) och en meterlång koax med BNC-kontakt som snifferantenn. Radion har ju också inbyggda batterier för att slippa fundera på störningar i spänningsmatningen. Får du bort störningar på flygradiobandet så har du säkert fått ner störningarna på kortvåg rejält också.
de SM4SCN Åke