SM7EQL
Kortvågs- och UKV-tekniker
Mitt andra experiment bestod i att linda in alla utomhusledningar i aluminiumfolie och jorda med startkablar i båda ändarna av foliepaketet.
Metoden med transistorradion som du använt är enkel och mycket effektiv för att lokalisera störkällor. Skärmning av kablage med al-folie är också effektivt. Däremot är RF-jordning via "långa" kablar mindre ineffektivt beroende på att jordkabeln beter sig som en utdragen spole med en relativt stor reaktans. För att göra RF-jordningen styvare - mer effektiv - gäller därför korta grova ledare eller ännu bättre korta breda remsor av t ex tunn kopparfolie. I ditt fall där du felsöker kan du använda en bit al-folie som jordledare. Behåll fullbredd (30-50 cm) på rullen och knyckla ihop ändarna så de går att ansluta till kablaget och din jordpunkt i andra änden.
Sen när vi kommer till bedömning av hur effektiva störningsåtgärderna är så kan man inte alltid lita på det som hörs i närområdet med t ex din transistorradio. Metoden ger ofta en god indikering men det som gäller är hur störnivån påverkas inne i huset vid din radioanläggningen med antenner anslutna.
När jag åtgärdar sådana problem så ställer jag mottagaren i det bredaste selektivitetsläget, AM-läge, AGC från och relativt hög volym. Letar upp frekvensen där det rasslar som mest inom resp amatörband. Om störningarna är jättestarka så drar jag ner RF-gain en aning eller dämpar med ATT-knappen. Jag återutsänder rasslet på 2 m så jag kan lyssna i en "walki talkie" när jag mixtrar med avstörningsåtgärder vid störkällan.
Metoden är särdeles effektiv eftersom det inte alltid finns samband mellan störnivån i närfältet alldeles nära vid störkällan och i fjärrfältet kanske 50 m bort där antennen är monterad. Särskilt praktiskt blir det i de fall man är inne hos någon halvsur granne och mixtrar. Grannen kan då höra med egna öron hur det blir knäpptyst i walkie talkien när den störande utrustningen stängs av. Hög volym på radion så grannen verkligen fattar hjälper till att få förhandlingsövertag i sådana situationer. -Ja du hör ju själv hur din batteriladdare stör min radio. -Öhhh, ja det är ju inte bra, öhh vad gör vi åt detta.
När vi vill få till riktigt effektiv RF-jord så är ledningslängder som överstiger någon decimeter alldeles för långa för kortvågsfrekvenserna och på VHF 2 m så räknar vi centimeter eller mindre. Ibland ökar störningarna när en jordledning av en slumpvis vald längd kopplas in men det finns förklaringar till sådana mysterier också.