Hej,
Eftersom Ni gett mig omfattande tips så tycker att jag skall rapportera hur det går/gick.
Har fortsatt labba med antenner, mottagare, datorer, modem, rotor för att undvika oacceptabla brusnivåer.
Har tidigare i princip försökt att endast använda IC 7400 för min amatörradio verksamhet. 144 MHz och kortvågs antenner således anslutna till IC 7400. Märkte att om 144 MHz antennen kopplades bort så tycktes mina störproblem elimineras eller minskas. Beslutade mig därför att börja från början och till att börja med gå efter principen "så enkelt som möjligt". Kasta ut allt onödigt. Starta utan nätfilter, ferriter etc.
Lyssning med Perseus + laptop och AOR, antenn magnetloop. Skifta mellan mottagarna med manuell switch eller antennsplitter.
Kortvåg med vertikal tillsammans med IC 7400 och stationär PC.
Kortvåg med longwire samt VHF med TS 2000.
Hemmagjorda strömdrosslar i varje antenn kabel monterades (2 st i varje kabel och som mätts upp och tillverkats enligt EQL's anvisning).
Har inte fört in gemensam jord etc. Kan ju fortfarande upptäcka problem som kräver åtgärd.
Hittills är det fritt från störnivåer, "störspuriouser" som inte borde vara där. Perseus fungerar som den borde göra etc..
Tack för alla tips!
EQL's strömdrosslar lindade på rörferrit tycktes vara överlägsna andra ferriter jag lindat tidigare.
I bakfickan finns era andra tips om snäppferriter på alla ledare in till mottagare, datorer, optokopplad USB-ingång, gemensam jord, analoga nätaggregat.
Får användas till finliret.
Gott Nytt År
Ulf/SM4ANQ