Straight Key

igge

Well-Known Member
Är det någon som har en tgf-nyckel att avvara?
SSA hade tidigare nycklar tillverkade av Östersundsfabriken men de har gått ur sortimentet.
Jag hade en dylik nyckel men tyvärr så har den spårlöst försvunnit.
Eler är det någon som har ritningar på en nyckel?
Skulle vara roligt att göra en själv.

God Jul
 
Det var många roliga lösningar som bekräftar ordspråket "bättre brödlös än rådlös"
Skall prata med tomtemor så kanske jag får en ny nyckel.
Tack för hjälpen Bengt o Leif.
 
Obs se detta mitt inlägg som en information om intresset för Morse manipulatorer, och inte som ett kommersiellt inlägg.
SRS har på lager idag 3 st telegrafnycklar, av tre fabrikat.
Sålda under året 2009 mig veterligen noll antal.

Här följer lite fakta i ämnet:

Så litet är intresset för manipuilatorer för Morse.

Manipulatorer för att köra elbugg kan hända att vi sålt några ensataka ex av.

Klart att det florerar brugta telegrafnycklar, men nya telegrafister är nog möjligt att räkna på ena handens fingarar. Många äger en redan, med avsikt att framöver lära sig Morse. Dvs "sen" när man får tid. Det finns dock nya radioamatörer som verkligen har ambitionen att lära sig Morse. Roligt!!!!

Det finns nog några enstaka tillvekare i världen kvar som av eget nostalgiskt intresse tillverkar Morsemanipulatorer.

Mitt råd, var rädd om era gamla talegrafnycklar, bosta av dem och se till att dessa kulturföremål får en framtid utan att behöva rosta och oxidera bort. Förvaring i plastpåse torrt och bra, men en liten påse torkmedel, kan bevara dem för framtiden, och arkeologin. Fäll en tår för den kulturen.

För 20 år sedan kunde vi sälja hundratals Swedich Key, på ett år.

Har inte ens SSA manipulatorer numera?

REX nyckeln, eller sedemera the Swedish Key tillverkades hos en liten mekanisk verkstad i Svenstavik, dvs södra änden av Storsjön. Att den kallades REX nycken berodde på att en firma vid namn Radio REX, som fanns i östersund var först ut att sälja den. Då är vi i början av 80 talet. De har exporterats till Amerika och Japan under åren.
Japanerna var galna efter den en tid i slutet av 80 talet och en bit in på 90 talet.
En Japan fick då betala nära 3 kkr.
De sista till USA gick för ett par, kanske 3 år sedan.

Visst är det ödesmättat, och gripande, rörande till och med.

Finns det något mysigare, mer nostalgiskt, än att pumpa lite på den gamla telegrafnyckeln?
Någon som vet mer om den där Straight Key dagen, är det nyårsafton??????


God Jul på er alla på forumet!

De
Roy
SM4FPD
 
Frugan har lovat mig att hjälpa till och leta efter nyckeln. Jag kan inte påminna mig ha städat bort den.
Annars så får jag väl försöka att tillverka något liknande själv.
Kontakter har jag gott om på jobbet som är kasserade men duger säkert gott i en handpump.

God Jul
 
Back
Top