Strömtålighet i dörrknoppskondensator på 160 m

Uffe Stjärna

Well-Known Member
Hej Alla,

Jag sitter här med en dörrknoppskondensator som jag tänkte switcha in på 160 meter över C2 i mitt slutstegsbygge. Jag undrar vad man kan räkna med för strömmar här?

Den aktuella dörrknoppen är märkt 1000 Pf och 15 KV AC. Den är 39 mm i diameter och 16 mm tjock. Den är röd, inplastad och märkt LCC "made in france". Jag har för mig den serien fanns på på Elfa på 80-talet....

Kommer den här att stå pall för RF-strömmarna på 160 m, eller bör man satsa på fler i parallell? Anodströmmen kommer att vara drygt 800 mA vid full fart. Men vad detta motsvarar i RF-ström vid 160 meter vet jag inte.

73's
SM0NOR
 
För att vara helt säker kanske du skulle sätta 2 st 500pF i parallell men förmodligen går det ändå bra, då halva strömmen (ungefär) tas om hand av din variabla C2.

Annars finns det kondingar som är bättre på att hantera ström än denna och den behöver inte heller tåla så hög spänning. 500 V duger bra om du inte har alltför konstiga laster...

73/Lasse
 
Det här är en ganska "lindrig" applikation.

Ett "worst case" uppstår om man antar att hela den cirkulerande strömmen
på Q gånger HF-utströmmen från röret skulle gå genom kondensatorn C2.

Vid 1 kW uteffekt blir RMS-värdet av denna ström är c:a 12 * 0,8 A = 7,2A.

Om en 50 ohms last är ansluten kommer denna att dra ström, och kvar blir vektorsubtraktionen |7,2| - 4,7 < 0 = 5,5 < 90 A.
Denna ström fördelar sig proportionellt mot kapacitanserna hos de kondensatorer som tillsammans utgör C2.

Om vi antar att 1000 pF kondensatorn tar 2/3 av strömmen
blir detta c:a 3,7 A.

Detta ligger inom det område som sådana kondensatorer är gjorda för.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag hittade precie en artikel i en gammal QSt som ockå berörde ämnet. Författaren tyckte precis som du att strömmen blir ca Q*anodströmmen.




Det här är en ganska "lindrig" applikation.

Ett "worst case" uppstår om man antar att hela den cirkulerande strömmen
på Q gånger HF-utströmmen från röret skulle gå genom kondensatorn C2.

Vid 1 kW uteffekt blir RMS-värdet av denna ström är c:a 12 * 0,8 A = 7,2A.

Om en 50 ohms last är ansluten kommer denna att dra ström, och kvar blir vektorsubtraktionen |7,2| - 4,7 < 0 = 5,5 < 90 A.
Denna ström fördelar sig proportionellt mot kapacitanserna hos de kondensatorer som tillsammans utgör C2.

Om vi antar att 1000 pF kondensatorn tar 2/3 av strömmen
blir detta c:a 3,7 A.

Detta ligger inom det område som sådana kondensatorer är gjorda för.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ursäkta - men vad är en dörrknoppskondensator? Har pysslat med elektronik i sådär 35 år och aldrig stött på begreppet tidigare.

mvh
Bengt / KBW
 
Ursäkta - men vad är en dörrknoppskondensator? Har pysslat med elektronik i sådär 35 år och aldrig stött på begreppet tidigare.

mvh
Bengt / KBW

Finns i olika former men den har fått sitt namn av att amerikanska dörrhandtag ser ut som en kula.
Som den här kondingen.
doorknob.jpg
 
Eller en ännu mer väsentlig fråga, var kan man köpa dem? Och då menar jag inte letande på loppisar under ett par år, utan just in time delivery....

mvh
Kai
 
Hej Kai,

JIT-delivery kan du få från flertalet säljare av surplus-materiel från Ryssland. Dörrknoppar finns i de flesta värden. Kvaliteten är det inget fel på om man följer alla inlägg i amps-forumen på nätet. De sitter drösvis av dem i hembyggen runt om i världen.

Den här killen är mycket välrenomerad:

UR4LL "Stuff" for sale

Jag har köpt kondingar och ett GU74-rör av honom. Snabb order och inget krångel. Han får höga betyg i amps-forumen också.

Jag har också köpt saker från den här killen i Tyskland:

QRO-Bauteile

Samma sak där. Snabb order och inget krångel. Leverans på ett par dagar.

Amerikanska dörrknoppar finns på:

Doorknob Transmitting Capacitors: Mica & Ceramic

Priserna där är dock alldeles för höga. Jag tror 90% av hembyggarna använder ryska kondingar.

Lycka till!

73's SM0NOR


Eller en ännu mer väsentlig fråga, var kan man köpa dem? Och då menar jag inte letande på loppisar under ett par år, utan just in time delivery....

mvh
Kai
 
Back
Top