Svag förbindelse.

Det är märkligt att baluner plötsligt blivit väldigt "inne". När jag blev amatör så var baluner något som man möjligen försökte med om man hade problem med TVI från en avstämd antenn. För oavstämda antenner så var balunen bara till skada p.g.a. att missanpassningen ökade förlusterna.
Rör det sig kanske om ett missförstånd så att man blandat ihop balun med transformator?
Antagligen handlar det om att man använt transformerande baluner för att göra antenner "behagligare" för automatiska avstämmare, som ju inte klarar så stora impedansanpassningar. En lite konstig genväg då det vore bättre att använda en antennavstämmare som klarar sitt jobb utan att lägga tårta på tårta.
 
Har du en köl som du kan ansluta? Det krävs inte "likströmskontakt" med omgivande vatten. Det räcker med kapacitiv koppling.
Kanske du har mantåg som kan återleda delar av "jordströmmen" från närfältet.

Min köl är inplastad, men jag kommer faktiskt åt kölbultarna från insidan, det kanske är en ide att jorda mot dem också. tack för tipset!

Mantåg har jag många meter, det ska jag faktiskt också prova att koppla på, det kanske man akn göra med en separat batteriklämma. Kan tänka mig att det inte är lämpligt att ha det inkopplat ifall man har folk ombord och sänder? :)
 
Skrovet är 10meter, längd över allt är 11,5 meter (peke fram, vindroder bak)
Hur så? seglar du cokså
/Kalle

Nej, men jag tänkte att du kan hissa upp en dipol i masten och fästa ändarna i fören och aktern på båten. Den blir ju inverterad men jag tror att det skulle funka bra.
(Så länge du ligger i hamn utan segel). :)

/ Ingvar
 
Last edited:
Nej, men jag tänkte att du kan hissa upp en dipol i masten och fästa ändarna i fören och aktern på båten. Den blir ju inverterad men jag tror att det skulle funka bra.
(Så länge du ligger i hamn utan segel). :)

/ Ingvar

Skulle detta fungera bättre än att köra endast med en vajer tillsammans med jordplatta under vattnet? Jag har nämligen hört att den lösningen fungerar dåligt om det inte är uppet runt om båten.

det som talar emot inverted-V är ju att både förstag och akterstag kommer att gå parallellt med antennen, samt att matningen blir lite knepigare, men det kan ju vara värt ett försök ifall det andra inte funkar så bra..
/Kalle
 
80 meter fungerade

Tjena, idag äntligen fick jag chansen att testa igen, har kört i princip alla band.
Avståndet mellan mig och mottagarstationen var väl runt 2 mil, på 40 meter gick det ganska dåligt, jag hörde honom, han hörde mig knappt, i princip oläsbart och då brände jag ändå på med +50Watt, jag kör ju vertikalpolariserat, mottagaren kör dipol, dvs horisontellt.
Men på 80 meter gick det som en dröm, jag fick in honom rejält, S-meter stod på det röda, samma hos honom.. Jag skruvade ner effekten till 0% men då började han klaga över att jag lät svagt, men med enbart någon watt gick det kanon. Jag antar att vi inte gick markvåg då.

På 40 meter kanske vi gick markvåg? Kan det vara möjligt att han hördes bättre pga olika polarisation?


Hur som helst, jag måste nog ha en balun, transformator, för att kunna stämma av bättre, nu körde jag med ganska högt SWR på både 80 och 40 meter.
Skillnade nu mot tidigare tester var att jag förutom mitt vanliga jordplan, kopparplattan, även hade en 5 meter lång koppartråd som jag slängt ut i vattnet, dock var denna mestadels isolerad, förutom sista metern, men tydligen gjorde detta skillnad..

Fräckt som fasiken var det iaf!!
 
Det som du observerat är fundamentalt när det gäller HF-utbredning.

När man kommer över en viss frekvens som kallas "kritiska frekvensen" så kommer inget av
strålningen från sändarantennen att kunna reflekteras tillbaka till jordytan.

Bara den komponent som kan utbreda sig utefter markytan kommer fram till motstationen.
Denna blir då rejält dämpad av resisitiva förluster i marken, och antennernas egenskaper är sällan lämpade för att ge optimal utbredning över markytan.
Polarisationen har en ganska underordnad betydelse för hur starka signalerna blir på dessa avstånd.
Det är mycket svårt att göra antenner som har ren horisontal- eller vertikalpolarisation på dessa frekvenser, utan det blir en "blandad polarisation" oavsett hur man bär sig åt.

Däremot, när frekvensen befinner sig under den "kritiska frekvensen" kommer strålning som går rakt upp från antennen att reflekteras ned igen, med en totaldämpning som är flera 10-tals dB mndre än motsvarande dämpning över markytan. Då får man extremt starka signaler via "rymdvåg".

Det är av denna anledning som militär HF gärna använder frekvenser runt 4 - 6 MHz, därför att i det intervallet har man sådan utbredning under en stor del av dygnet och solfläckscykeln.

Så länge man "har koll" på utbredningsförhållandena så går det att få långdistansförbindelser med anmärkningsvärt små utstrålade effekter; t.ex. moderna stridsflygplan har så små HF-antenner att deras utstrålade effekt rör sig om bråkdelar av W i det lägre HF-området. Ändå klarar man av taktiskt samband via HF genom optimala frekvensval.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det som du observerat är fundamentalt när det gäller HF-utbredning.

När man kommer över en viss frekvens som kallas "kritiska frekvensen" så kommer inget av
strålningen från sändarantennen att kunna reflekteras tillbaka till jordytan.

Bara den komponent som kan utbreda sig utefter markytan kommer fram till motstationen.
Denna blir då rejält dämpad av resisitiva förluster i marken, och antennernas egenskaper är sällan lämpade för att ge optimal utbredning över markytan.
Polarisationen har en ganska underordnad betydelse för hur starka signalerna blir på dessa avstånd.
Det är mycket svårt att göra antenner som har ren horisontal- eller vertikalpolarisation på dessa frekvenser, utan det blir en "blandad polarisation" oavsett hur man bär sig åt.

Däremot, när frekvensen befinner sig under den "kritiska frekvensen" kommer strålning som går rakt upp från antennen att reflekteras ned igen, med en totaldämpning som är flera 10-tals dB mndre än motsvarande dämpning över markytan. Då får man extremt starka signaler via "rymdvåg".

Det är av denna anledning som militär HF gärna använder frekvenser runt 4 - 6 MHz, därför att i det intervallet har man sådan utbredning under en stor del av dygnet och solfläckscykeln.

Så länge man "har koll" på utbredningsförhållandena så går det att få långdistansförbindelser med anmärkningsvärt små utstrålade effekter; t.ex. moderna stridsflygplan har så små HF-antenner att deras utstrålade effekt rör sig om bråkdelar av W i det lägre HF-området. Ändå klarar man av taktiskt samband via HF genom optimala frekvensval.

73/

Karl-Arne
SM0AOM



Körde idag igen, bytte ut, efter tips från ZDB, att korta coaxen mellan tunern och antennen, nu är den ungefär endast 3 cm lång, sen delar jag skärm och innerledare.
Lyckades få qso med tyskland och en i danmark, som befann sig 150 km väster om Köpenhamn, det blir närmare 200 km mellan oss då, jag fick en RST på 57 av honom.

Det roliga är, på 80 meter kan jag stämma av men har ett swr på 2-3, på 40 meter ligger swr mellan 1 och 1,4 jämnt över bandet, och på 20 meter kan jag inte stänma av (tuner till och med stänger av sig så illa är det), 18 Mhz ligger swr på runt 1 igen. Vad kan jag dra för slutsats av detta? Ska låna en 4:1 balun av polare och se hur det beter sig efter det.

Var ska jag lyssna för att få in svenskar?

Och en sak till, störningsnivån, i söndags när jag körde låg störningarna på runt S-3 till S-4, idag klockan 19 på runt S-9 och är jag avslutade på runt S-20. Detta var på 80 meter. Men även på 40 meter.
Värt att notera är att jag kan stänga av all el på båten, så att endast min radio är igång, inte ens 230V i uttagen. Detta påverkade inte störningarna.
Är detta störningar från rymden?


Tusen tack för alla tips och all hjälp!

/Kalle
 
på 20 meter kan jag inte stänma av
Om din (ändmatade) antenn exempelvis råkar bli en multipel av en halv våglängd på något band, kommer tunern att få svårt att stämma av. Det gäller att välja längden på antennen listigt.

Var ska jag lyssna för att få in svenskar?
Lyssna mellan 3600 och 3800 kHz på förmiddagarna. I synnerhet på helgerna är det gott om svenskar där.

Är detta störningar från rymden?
Om du befinner dig mitt ute på öppet hav, och verkligen har stängt av ALLT annat i båten, är det kanske det. Men om du ligger i en marina, är det troligare att du hör grannbåtarnas batteriladdare med mera.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Och en sak till, störningsnivån, i söndags när jag körde låg störningarna på runt S-3 till S-4, idag klockan 19 på runt S-9 och är jag avslutade på runt S-20. Detta var på 80 meter. Men även på 40 meter.
Värt att notera är att jag kan stänga av all el på båten, så att endast min radio är igång, inte ens 230V i uttagen. Detta påverkade inte störningarna.
Är detta störningar från rymden?

/Kalle

Störninvån ökar ju på kvällen i och med att räckvidden ökar och avlägsna åskväder blir hörbara, men det hörs ju om det är atmosfäriska störningar och S9+20dB låter ju extremt mycket. Kan det vara någon sorts gasurladdningsbelysning i närheten som tänds?

För att kunna avstämma på 20m är det enklast att ändra den elektriska längden på antennen. Ta 3-4 meter tråd och linda ihop. Koppla mellan antennen och tunern. Prova.
 
Last edited:
Back
Top