Svag förbindelse.

sa7bkk

Active Member
Hej,

jag testade lite på båten idag, hissade upp en kabel till ungefär 1 meter från masttoppen via dubbla isolatorer.
I nederändan kopplade jag via cirka 2 meter matarkabel på min tuner.
Sen provade jag mot min kompis som var cirka 1 mil ifrån mig.
Han hörde mig dåligt när jag körde 30 watt, USB, så jag gasade på till 100W. Då hörde han mig även om det inte var jättebra.
Detta gjorde vi på 21MHz kvällstid. Jag hörde honom svagt också, han körde 100W också.

Sen provade vi 6meter också, ungefär samma resultat där, han hördes svagt svagt.

Kan någon svara på varför det fungerar så dåligt?
Jag har en jordpunkt via en kopparplatta klistrad på båten under vattenytan, från den har jag 10mm2 kabel som jag jordar min antenn med.
Killen jag sände till kör med radialer.

Har vi båda två dåliga antenner?
Jag har en rätt grov aluminium mast och dubbla akterstag som håller den, antennen går mellan dessa, det kanske är 7 meter mellan mast och akterstag där det är som längst avstånd.

Tacksam för input..
/Kalle

Mvh
Kalle
 
Det blir inte mycket bättre än så här med enkla vertikalantenner på 21 MHz.

En mycket stor del av uteffekten kommer att absorberas i marken runt antennen vilket också blir extra märkbart när marken är frusen och snötäckt.

Förlusterna i omgivningen är också grovt sett proportionella mot frekvensen, vilket gör att högre frekvenser dämpas ytterligare som du redan observerat på 50 MHz.

Det sätt som man brukar använda för att motverka detta är horisontalpolariserade antenner som är mycket mer okänsliga för markens egenskaper, och dessutom är utbredningsförlusten i terräng påtagligt lägre vid horisontalpolarisation.

Ute på havet och på lägre frekvenser är vertikalantenner att föredra, men "landbaserad" kommunikation vinner på horisontalpolarisation.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Vi körde på 21 MHz för det var extremt brusigt, både för mig och för honom, på 7MHz, långt värre än det brukar vara. Detta var klockan 20:00-21:00.
Sen ville min LDG tuner inte stämma av riktigt för 7 MHz vilket förvånade mig då den ska klara att stämma av upp till 800 Ohm, är inte det skumt? Eller är LDG-tuners inte så bra kanske?

Jag kopplade på en 4:1 balun och då stämde den av över allt. Men blev ändå förvånad över tunerns oförmåga. Antennen är väl strax under 20 meter lång.


Tack för ditt svar!

73
Kalle
 
För att du ska få riktiga svar ställer jag en ((följd)fråga.

Ligger verkligen båten på land?

En mer än 21 m mast på en båt som ligger på land låter inte rätt.
73 Göran
 
Last edited:
Hej Göran,

Båten ligger i vattnet (isen) i hamnen, och antennen är strax under 20 meter, masten är kanske 17 meter lång eller nått och antennen hänger från toppen snett ner till sittbrunnen.

Jag funderar på om min jordplatta kan vara igenväxt och att det därför blir sämre kontakt med vattnet?

Kalle
 
Kalle, försöker du få lång räckvidd per markvåg?
21 MHz används vanligen för långa distanser, exvis köra Sverige när du ligger mitt på Atlanten.
Efter din mil intreäder en skipzon, dvs det hörs inget.
Sen kommer flera reflektioner mot atmosfärens skikt.
Stäm av och lyssna på 14 200 - 14350 kHz USB efter radioamatörer. Du bör höra Europa, och ibland Amerikanska radioamatörer. Då kan du få en uppfattning om vågutbredingen.
Nu när vi är i ett solfläckminimum blir det mycket dåligt på högra frekvenser än 14 MHz.
Lyssna även på 7040 - 7300 kHz LSB för att få en uppfattning om vilka radioamatörer du hör, där bör du höra exvi Tyska radioamatöre med god signal. Men vid en mil är din markvåg borta för länge sedan.

På 3750 kHz LSB kan du höra Svenska radioamatörer i på avstånd 100 - 300 km, med skipzoner. men på kvällen blir det mest europeer.


de
SM4FPD
 
Det blir ingen större skillnad på signalstyrkan om en båt ligger i en hamn eller om den står på land.
I synnerhet om vattnet är fruset. Om jordplåten under vattenlinjen är täckt av ett tjockt lager växter kan dess verkan försämras, men det krävs ett riktigt tjockt lager för att märkas.
"Jordplåtens" verkan är primärt i form av kapacitans mot det omgivande vattnet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för alla svar!
Men vad säger ni om tiden på dygnet? Normalt brukar jag få in mycket signaler på 7mhz men igår lät det som när någon blåser en i örat, jättemycket störningar. Blir detta bättre senare, eller tidigare än just efter solnedgång? (spelar det roll över huvudtaget?)

Att få kontakt med killen är inget problem via 2m men vi vill ju köra HF.. :)
Jag ska även försöka att linda en bättre balun, en 1:4 och en 1:9 med bra ringkärna, nu har jag ju en 1:4 lindad på ett 40 mm PVC-rör. Men den fungerar.
 
Din antenntråd är över en våglängd lång på 15-metersbandet så troligtvis går den mesta effekten i andra riktningar än längs horisonten. Det gäller även mottagning. Den borde gå bäst på 80 och 40m. Inverkan av masten och stag lär också vara ansenlig, så det är svårt att förutsäga strålningsdiagrammet för de högre banden utan att veta exakt hur dom är orienterade och längderna. Det kan vara ett jobbigt pyssel att få in det i ett simuleringsprogram, men det är ju något du kan ha som vinterövning. Annars är det bara att prova och jämföra med andra som har mer förutsägbara antenner. Det räcker med att lyssna och jämföra S-meterutslag om tråden är anpassad eftersom det ger samma effekt som vid sändning.
 
En fråga till, vad tror ni min antenn har för impedans vid typ 3, 7 och 21 Mhz?
Handlar det om 2000 Ohm eller 100 Ohm, antag att den är 18 meter lång och hänger upp i masten som jag beskrivit.
 
En fråga till, vad tror ni min antenn har för impedans vid typ 3, 7 och 21 Mhz?
Handlar det om 2000 Ohm eller 100 Ohm, antag att den är 18 meter lång och hänger upp i masten som jag beskrivit.
Den lär vara lågohmig på 80 och högohmig på 40. Vad den är på 21 MHz är svårare att förutsäga.
 
Vad händer om du matar tråden i toppen via en strömbalun och håller dej till lite lägre band, t.ex. 80 eller 40 meter?

Förresten, hur lång är båten?

Skulle du inte kunna använda masten till mittfäste för en (mycket inverterande) dipol?

/ Ingvar
 
Last edited:
Kan man göra en 1:4 balun på ett PVC-rör?

Air-wound 1:4 balun
Så byggde jag min och den verkar fungera.
Min tuner tunar mycket fortare när jag kör med den, utan balunen står den och maler länge, men balunen bara klickar det till några gånger sen är den nöjd så nånting står nog rätt till med den balunen.

Har även en bekant som kör 1 kW med en liknande historia.

Prova, det tog mig inte många minuter att snurra ihop min.
Var noga med kablarna så att du tolkat ritningarna rätt.
 
Jag misstänker starkt att den "luftlindade" balunen inte har tillräcklig induktans för att fungera särskilt bra på 80 m, och kanske inte med bästa verkningsgrad på 40 m heller. Det går säkert att verifiera med något av de simuleringsprogram som står till buds. Själv har jag ingen som helst erfarenhet av sådana (än!).

Alltså, försiktighet anbefalles på de lägre frekvensbanden (under 10 MHz eller så), i synnerhet efter ett QRO-PA.

/ Göstha
 
En sådan "balun" saknar i princip helt "balunverkan" på frekvenser under c:a 20 MHz.
Orsaken till detta är att common-mode impedansen är alldeles för låg.

På t.ex. 7 MHz är denna c:a 80 ohm, vilket innebär att "tunern" ser en ganska liten induktiv parallellreaktans till jord.

Paradoxalt nog kan detta vara just det som gör att man upplever en förbättring;
en antennimpedans som är för hög för att kunna hanteras bra av "tunern" kommer att flyttas in till en
mer hanterlig del av impedansplanet genom denna parallellkoppling. Det kan också vara så att
den ändrade elektriska längden hos matarkabeln gör att "tunern" blir mer samarbetsvillig.

Nackdelen med detta är att det uppstår stora cirkulerande strömmar som i sin tur gör att förlusterna i systemet ökar samt att antennverkningsgraden sjunker.

Mikrodatorstyrda "tuners" innehåller en algoritm för att hitta rätt avstämningsläge.
Denna är ingalunda ofelbar.
När beloppet hos antennens impedans är stort och nära resistivt så kan "tunern" få mycket svårt att hitta rätt kombination av L och C ur sitt "komponentförråd" för att kunna anpassa till de 50 ohm som sändaren vill se.
Många tillverkare av "tuners" avråder därför från att använda trådar som är 1/2 våglängd eller en multipel som antenner.

Det är tyvärr en trend, i synnerhet bland "nya amatörer" att koppla in s.k. "baluner" och andra former av transformatorer i antennsystem utan att förstå hur sådana arbetar.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
En sådan "balun" saknar i princip helt "balunverkan" på frekvenser under c:a 20 MHz.
Orsaken till detta är att common-mode impedansen är alldeles för låg.

På t.ex. 7 MHz är denna c:a 80 ohm, vilket innebär att "tunern" ser en ganska liten induktiv parallellreaktans till jord.

Paradoxalt nog kan detta vara just det som gör att man upplever en förbättring;
en antennimpedans som är för hög för att kunna hanteras bra av "tunern" kommer att flyttas in till en
mer hanterlig del av impedansplanet genom denna parallellkoppling. Det kan också vara så att
den ändrade elektriska längden hos matarkabeln gör att "tunern" blir mer samarbetsvillig.

Nackdelen med detta är att det uppstår stora cirkulerande strömmar som i sin tur gör att förlusterna i systemet ökar samt att antennverkningsgraden sjunker.

Mikrodatorstyrda "tuners" innehåller en algoritm för att hitta rätt avstämningsläge.
Denna är ingalunda ofelbar.
När beloppet hos antennens impedans är stort och nära resistivt så kan "tunern" få mycket svårt att hitta rätt kombination av L och C ur sitt "komponentförråd" för att kunna anpassa till de 50 ohm som sändaren vill se.
Många tillverkare av "tuners" avråder därför från att använda trådar som är 1/2 våglängd eller en multipel som antenner.

Det är tyvärr en trend, i synnerhet bland "nya amatörer" att koppla in s.k. "baluner" och andra former av transformatorer i antennsystem utan att förstå hur sådana arbetar.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Jag fick tipset från en erfaren amatör att köra en sådan här balun, han kör alla HF-band med sin och det verkar fungera. Han har ingen autotuner heller kopplad.

I min LDG manual står det även om jag inte missminner mig att man bör sträva efter att ha en antenn som är så nära anpassad till den frekvensen man tänkt köra som möjligt. Saxat från manualen:
"Much of the transmitted power may be dissipated in the tuner as
heat, never reaching the antenna at all. A tuner simply “fools” the transmitter into behaving as though the antenna were resonant, avoiding any damage that might otherwise be caused by high reflected power. For best performance, the antenna used should always be as close to resonance as is practical."

Men jag vet att Icom varnar lite för att ha en antenns om är en halv vågländ lång just för att undvika det du skriver om.

Så det är inte helt entydligt.

Själv tycker jag att alla trender som visar på att folk faktiskt provar sig fram måste vara positiva, det är väl lite det som är hela grejjen med amatörradio. Dock har jag hört att trenden faktiskt är den att de nya amatörerna helst köper nytt och inte provar någonting längre.
 
Ska jag döma utifrån de telefon- och mailförfrågningar om rådgivning om antenner och matarledningar som jag får är en "balun" ofta bland det allra första som man tillgriper för att "få ordning" på ett antennarrangemang.

Denna transformator försöker man sätta på alla upptänkliga ställen;
vid antennens matningspunkt, vid sändaren och på olika platser däremellan.

Det som jag upplever som att det brister i att många inte tycks inse vilka begränsningar som finns i olika typer av transformatorer, och att egenskaper som transformationsförhållanden, övre- resp. undre gränsfrekvenser samt effekttålighet är hårt styrda av elektricitetsmatematikens lagar vilka inte är förhandlingsbara.

Kunskaper om hur halvvågs- resp. helvågsresonanser och olika längder av matningsledningen påverkar möjligheterna för balunen att arbeta är det även det ibland sämre med.

Sammanfattningsvis är baluner och andra former av transformatorer mycket användbara verktyg för att kunna anpassa antenner och även hindra bl.a. feederstrålning så länge man inser deras begränsningar.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag tittade på foton från när båten sist stod på land, och då ser jag att min metallplatta/jordplan är övermålad med bottenfärg. Det har nämligen inte suttit en HF-radio i båten på några år så förra ägaren målade säkert över allting. Det blir till att skrubba den ren sen när det blir "lite" varmare igen (läs: isen smält).
Har ni något bra tips på hur man kan köra som jordplan så länge? Jag hittade ett 3 meter långt rostfritt rör som jag kan använda släpandes efter båten.
Fler tips?
 
Jag tittade på foton från när båten sist stod på land, och då ser jag att min metallplatta/jordplan är övermålad med bottenfärg. Det har nämligen inte suttit en HF-radio i båten på några år så förra ägaren målade säkert över allting. Det blir till att skrubba den ren sen när det blir "lite" varmare igen (läs: isen smält).
Har ni något bra tips på hur man kan köra som jordplan så länge? Jag hittade ett 3 meter långt rostfritt rör som jag kan använda släpandes efter båten.
Fler tips?

Har du en köl som du kan ansluta? Det krävs inte "likströmskontakt" med omgivande vatten. Det räcker med kapacitiv koppling.
Kanske du har mantåg som kan återleda delar av "jordströmmen" från närfältet.
 
Back
Top