Jag fick tipset från en erfaren amatör .
sa han att han var det själv eller ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag fick tipset från en erfaren amatör .
Jag frågar igen:
/Ingvar
sa han att han var det själv eller ?
Har du en köl som du kan ansluta? Det krävs inte "likströmskontakt" med omgivande vatten. Det räcker med kapacitiv koppling.
Kanske du har mantåg som kan återleda delar av "jordströmmen" från närfältet.
Skrovet är 10meter, längd över allt är 11,5 meter (peke fram, vindroder bak)
Hur så? seglar du cokså
/Kalle
Nej, men jag tänkte att du kan hissa upp en dipol i masten och fästa ändarna i fören och aktern på båten. Den blir ju inverterad men jag tror att det skulle funka bra.
(Så länge du ligger i hamn utan segel).
/ Ingvar
Det som du observerat är fundamentalt när det gäller HF-utbredning.
När man kommer över en viss frekvens som kallas "kritiska frekvensen" så kommer inget av
strålningen från sändarantennen att kunna reflekteras tillbaka till jordytan.
Bara den komponent som kan utbreda sig utefter markytan kommer fram till motstationen.
Denna blir då rejält dämpad av resisitiva förluster i marken, och antennernas egenskaper är sällan lämpade för att ge optimal utbredning över markytan.
Polarisationen har en ganska underordnad betydelse för hur starka signalerna blir på dessa avstånd.
Det är mycket svårt att göra antenner som har ren horisontal- eller vertikalpolarisation på dessa frekvenser, utan det blir en "blandad polarisation" oavsett hur man bär sig åt.
Däremot, när frekvensen befinner sig under den "kritiska frekvensen" kommer strålning som går rakt upp från antennen att reflekteras ned igen, med en totaldämpning som är flera 10-tals dB mndre än motsvarande dämpning över markytan. Då får man extremt starka signaler via "rymdvåg".
Det är av denna anledning som militär HF gärna använder frekvenser runt 4 - 6 MHz, därför att i det intervallet har man sådan utbredning under en stor del av dygnet och solfläckscykeln.
Så länge man "har koll" på utbredningsförhållandena så går det att få långdistansförbindelser med anmärkningsvärt små utstrålade effekter; t.ex. moderna stridsflygplan har så små HF-antenner att deras utstrålade effekt rör sig om bråkdelar av W i det lägre HF-området. Ändå klarar man av taktiskt samband via HF genom optimala frekvensval.
73/
Karl-Arne
SM0AOM
Om din (ändmatade) antenn exempelvis råkar bli en multipel av en halv våglängd på något band, kommer tunern att få svårt att stämma av. Det gäller att välja längden på antennen listigt.på 20 meter kan jag inte stänma av
Lyssna mellan 3600 och 3800 kHz på förmiddagarna. I synnerhet på helgerna är det gott om svenskar där.Var ska jag lyssna för att få in svenskar?
Om du befinner dig mitt ute på öppet hav, och verkligen har stängt av ALLT annat i båten, är det kanske det. Men om du ligger i en marina, är det troligare att du hör grannbåtarnas batteriladdare med mera.Är detta störningar från rymden?
Och en sak till, störningsnivån, i söndags när jag körde låg störningarna på runt S-3 till S-4, idag klockan 19 på runt S-9 och är jag avslutade på runt S-20. Detta var på 80 meter. Men även på 40 meter.
Värt att notera är att jag kan stänga av all el på båten, så att endast min radio är igång, inte ens 230V i uttagen. Detta påverkade inte störningarna.
Är detta störningar från rymden?
/Kalle