Switchade nätagg av industrityp kan vara "open frame" eller kapslade för inbyggnad.
Det är mycket sällan dessa är tillräckligt avstörda, dom ska ju bara precis klara EN55022.
Görs dom för bra blir dom för dyra.
Som EQL skriver så går det att fixa och med skärmad inbyggnad fungerar det bra.
Billigast blir det att bygga om ett PC-agg och dom nya tar sin feedback från +12V och behöver inte lastas på +5V för att reglera.
Ska man ändå störa av med extra filter kan man ju lika gärna utgå från ett billigt PSU.
Somliga ham´s kör alltid med bilbatteri som laddas när radion är avstängd, lite opraktiskt tycker jag som inte vill ha ett batteri stående på golvet.
För portabelbruk är batteri en fördel, då slipper man fundera på dom egengenererade störningarna.
I går var det strömavbrott i Bergshamra och jag fick hämta upp 12V batteriet.
Jag satt och lyssnade på stationer som inte gjorde något utslag på s-mätaren, det händer inte i vanliga fall.
Trodde faktiskt att det var värst på de låga banden men nu vet jag bättre, på 20,17,15m var skillnaden ca 5-7 s-enheter.
Ska man störa av ett switchat PSU bör man börja med att mäta upp det, då blir det lättare att sätta in rätt filtertyp.
Tyvärr finns ingen 100%-ig filterlösning utan man måste utgå från egenskaperna på just det tilltänkta switchade aggregatet.