OK Bjarne, Jag har upplevt samma besvikelser som du när jag hade med min IC706MKIIG till div semesterorter på CT3, CU2, EA8 och andra ställen där vi bott på hotell eller inneboende hos vänner med hög lokal störnivå. Portabelmasten lutades ut över balkongräcket, radion slogs på och S-metern visar S5-S9. Luften gick ur.... Fem minuter senare är skiten nedpackad igen. Helt meningslöst att ropa CQ när man på förhand vet att massor svarar men inte kan läsas. I några fall har något band varit mindre drabbat och efter mycket trixande med antenner så har det gått att köra si så där. Men bara halvkul...
I Karibien på VP5 dec 2014 hade jag med mig min portabelstation och Ronnie DKF sin nätanslutna apparat. Vi upprättade antennerna på två olika balkonger. Störningsnivån ungefär S5. Jag körde en hel drös USA-stationer som peakade över S9 under en kort stund men sen övergick jag till portabelkörning bl a från stranden nedanför hotellet där störnivån var noll. Ronnie hade inte den möjligheten med sin nätanslutna apparat. Det som räddade situationen för oss på VP5 var att vi fick låna en lokal amatörs gästhus hela veckan och där gick det fint som snus att köra ifrån. Inga störningar alls och det fanns även Yagis att använda om vi ville. Från balkongen hade det blivit en flopp-expedition.
Veckan som gick har tillbringats med husbil i Dalarna och jag tog med mig min portabelstation. Div olika platser i naturen och på en ställplats längs vägen. Då jag inte hunnit med att installera fast antenn på husbilen än nöjde jag mig med att ställa portabelstationen med antennen på marken några meter utanför dörren och köra remote med det trådlösa tangentbordet och FM-audiolänken för ljudet. Det blev kört ett hundratal kontakter på de högre banden 18, 21, 24 och 28 MHz. På de banden klarar KX3:ans inbyggda tuner att stämma av min förlängda Ra200-antenn som är 5 m lång helt utan radialer, alltså som en ändmatad tråd där radiolådan som står på marken förmodligen ger tillräckligt hög kapacitans mot marken för att tunern skall klara jobbet. Särskilt bra fungerar antennen på 21, 24 och 28 MHz där den ju är betydligt längre än en kvarts våglängd. Om jag lagt ut några trådstumpar på marken så tillkommer 14 MHz. Notera att sprötantennen monteras direkt på radiolådan som står på marken och det behövs varken mast, stag eller någon lång matarkabel till radion. Oerhört snabbt och enkelt att upprätta station. Märkligt nog stör inte husbilens batteriladdare och solcellsregulator! Knäpptyst på alla frekvenser även vid nätanslutning 230 VAC. Tur var väl det! Det står att laddaren innehåller tyristorer och den där solcellsregulatorn verkar vara av PWM-typ.
Jag skriver detta mest för att ännu en gång belysa fördelarna med batteridrift och lätt bärbar utrustning som trots sin enkelhet presterar fantastiskt bra på telegrafi med QRP 10 W. Efter senaste årets erfarfenheter c:a 8000 QRP QSO jag skaffat mig med portabelstationen på VP5, J6, SV5 och nu i SM4 så kan jag inte se några fördelar alls med att släpa med mig min IC706:a, nätaggregat och mer komplicerade antenner till ett tänkt hotellrum på Kreta eller vad det nu kan bli frågan om nästa gång. Helt uteslutet. Dock funderar jag på att installera 706:an i husbilen tillsammans med en c:a 5 m lång fällbar whipantenn ansluten till AH4 antenntuner som kan få plats på insidan i ett ovanskåp. Det hade blivit en smäcker lösning.