Switchat nätagg för QRP

Spännande, jag testade en del switchade aggregat till FT-817 men hittade inget som dög för mina tillfälliga qth. Däremot körde jag en del med en vanson som jag bara använde under tx, för rx körde jag på inbyggda batteriet.
 
Kjell&co har en smidig väggbula som inte skräpar ner så mycket jämfört med många andra, jag använder en sådan till en AM-mottagare utan problem.

Tillverkare är meanwell,
art. 44710

FT-817 behöver en 4/1,7mm DC-plugg
i ZDAPT-familjen har den bokstaven Ivar
art. 44740 på Kjell

Håller med BUX, använd ett SAFTigt batteri istället :)
 
Jag har haft ungefär samma funderingar, men det slutade med att jag körde på batteri och solcell hela sommaren.

Nu är sommaren och soltimmarna slut, så med den här tråden väcktes förhoppningar om att få bra tips.

Jag har ett tillräckligt kraftigt switchat nätagg från någon sorts datorkringutrustning men har inte provat att koppla radion till den, jag har använt den till andra 12V uppkopplingar i närheten av radion och har inte hört något, spänningen ligger ganska konstant på 12,2V oavsett belastning eller ens snabba ändringar i belastning.

Jag kanske bara ska bita i det sura äpplet och prova.
 
Jag hittade ett billigt litet switchat 12 V aggregat med bil-hylsa på Biltema (hittar inte artikelnr) som jag köpte på vinst och förlust till min FT-817. Den ger ganska ren DC, inga uppenbara störningar hörs på banden, men jag får inte FT-817 att ge full effekt ut. Den verkar vilja ha mer än 12 V för att ge 5 W. Den indikerar batteridrift. Aggregatet kan ge mer än tillräckligt många A.

/torbjörn
 
Ja, jag har erfarenheter av den där. Jag använder en sån till min KX3. Jag upplever inte att den genererar mycket störningar. Däremot brister den i HF-immunitet. Om jag sänder på 3,5 MHz, vill den gärna lägga av helt plötsligt. På högre band funkar den bättre.

Så jag är också intresserad, om någon har förslag på en bättre variant, som kan lämna 13,5V/3A.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Det förefaller finnas en risk för att switchade nätaggregat påverkas av hf. Tänk om en dåligt designad modell helt plötsligt lägger ut 20 V i stället för 13, 8 V och kvaddar radion.

/ Göstha
 
Min erfarenhet är till 100 % att switchade aggregat havererar så att utspänningen blir noll snarare än något otrevligt mycket - en stor skillnad från linjära som har en otrevlig förmåga att det blir kortis mellan kollektor/emitter i effekttransistorn. Och då blir det alldeles för mycket ut...
Tyvärr ser man ibland dåliga linjära nätaggregat med flera transistorer i parallell utan att det finns några utjämningsmotstånd, Kjelle har bl.a. haft sådana aggregat. Ett av mina mest använda labbaggregat (enkelt Mascot 719), som är linjärt, fick totalt spader av HF och drog på allt som gick (uppåt 30 V) men det kurerades med ett nätfilter och avkopplingskondensatorer på polskruvarna.

Om man har ett switchat nätaggregat som påverkas av HF skulle jag nog i första hand misstänka att det kommer in via DC-utgången. I alla fall om det är en seriöst aggegat som inte stör för mycket. Detta då det i så fall finns ett nätfilter på ingången medan det brukar vara sämre ställt med den saken på utgången.
 
Instämmer med föregående skribent. Mina erfarenheter är att switchade nätdelar inte påverkas "uppåt" utan möjligen dör och lämnar noll.
I verkstaden har jag ett Mascot switchat nätagg från 1987 sen jag jobbade på Radio/TV verkstad och det är nära nog skottsäkert.
Linjära aggregat har en otäck förmåga att styra ut full spänning från likriktarbryggan redan vid måttlig HF (QRP räcker i olyckliga fall).
Jag tillhör dom som är mer rädd för vad överspänningen kan göra med mina prylar än noll spänning ;)
 
För evigheter sedan byggde jag in en egenhändigt konstruerad spänningsreglering med foldback current limit i ett nätagg från Luxor till en Blaupunkt Derby transistorradio. I hur hög utsträckning används sådana konstruktioner i dag?

/ Göstha
 
Underbart, Göstha - vilket ljud (sound) dessa radios åstadkom.. Jag har en Blaupunkt transistorradio här i en annan kåk, jag minns inte om det är en Derby, men den har (och fortfarande) funkat helfint.
73/Uffe-CIQ

OK det var off topic.. men blev begisrad och kunde inte hålla mig - förlåt trådskaparen..

D.S.
 
Last edited:
Underbart, Göstha - vilket ljud (sound) dessa radios åstadkom.. Jag har en Blaupunkt transistorradio här i en annan kåk, jag minns inte om det är en Derby, men den har (och fortfarande) funkat helfint.
73/Uffe-CIQ

OK det var off topic.. men blev begisrad och kunde inte hålla mig - förlåt trådskaparen..

D.S.

För att fortsätta vara offtopic, namnet Derby verkar ha funnits på en mäng olika modeller från Blaupunkt, så det är ändå inte säkert att ni pratar om samma radio :D

Rent generellt var det mycket bättre ljud i gamla radioapparater, jag har en drös här hemma som jag växlar mellan, ingen Derby än dock.
 
Det är en tidig modell med sluttande front. Jag hade också en kassett för att kunna jacka in radion under instrumentbrädan i bilen. Den använde jag i två Saab 96 2-t trubbnos, en Saab 96 V4 och en Saab 95 V4 under sammanlagt 15 års tid. Radion och nätagget finns kvar och fungerar fortfarande, även om volymkontrollen raspar och bandomkopplaren blivit sliten och glapp.

/ Göstha
 
Last edited:
Offtopic, i föräldrahemmet fanns en Blaupunkt Derby de Luxe som jag minns tidigt kring 1970-71 och till den fanns en speciell insats som monterades under instrumentbrädan på familjens Amazon så blev den en bilradio. Mina första DX-försök på kortvåg gjordes på denna som 12 åring, exakt 40 år sedan. :)
 
För att återgå till vår hobby så började jag lyssna på en stor Philips radiogrammofon vid samma ålder som du, 18 år tidigare... :)
 
Instämmer med föregående skribent. Mina erfarenheter är att switchade nätdelar inte påverkas "uppåt" utan möjligen dör och lämnar noll.
I verkstaden har jag ett Mascot switchat nätagg från 1987 sen jag jobbade på Radio/TV verkstad och det är nära nog skottsäkert.
Linjära aggregat har en otäck förmåga att styra ut full spänning från likriktarbryggan redan vid måttlig HF (QRP räcker i olyckliga fall).
Jag tillhör dom som är mer rädd för vad överspänningen kan göra med mina prylar än noll spänning ;)
Nackdelen med switchade nätaggregat är att först så tillverkar man en massa störningar och sedan så gäller det att bli av med dom, dvs filtrera bot dom. Det finns nog inte så många helt störningsfria switchade nätaggregat. Linjära nätaggregat kan ju göras helt störningsfria men har de nackdelar ni nämner. Men det finns sätt att skydda sig, som ni säkert känner till.
En s.k. crowbar circuit Crowbar (circuit) - Wikipedia, the free encyclopedia
Redan en enkel transientskyddsdiod kan ge gott skydd, om man har en säkring innan.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=18839
Har man ett labbaggregat kan den skruvas fast i poskruvarna, med katoden mot +.
Sedan bör man se till att man inte reglerar bort för mycket effekt, dvs aggregatet får inte bli för varmt. Det är olämpligt att ha för stor skillnad mellan maxspänningen och den effekt man tar ut.
 
Du har helt rätt i att det troligen inte finns switchade nätagg som är absolut elt störningsfria.
Jag använder på mitt QTH i Skåne ett switchat agg (tar även med det vid tillfälliga då det är
lätt och praktiskt). Det stör absolut en hel del MEN har en justerbar switchfrekvens, enkelt
åtkomligt med en ratt på framsidan. QRM:et kan m.a.o. flyttas bort i frekvens :)

Denna funktion finns på de flesta lite bättre nätaggen numera. Fungerar helt perfekt !

De äldre fasta switchade nätaggen hade inte denna funktion, även om dom var dyra och
hade ett fint märke på fronten från våra största och mest kända tillverkare av tranceivrar...

För att återgå till skydd mot överspänning, så har jag löst det i mitt 33A linjära agg med
tre parallellkopplade varistorer. Dessa tål en stötström om 400A och har en responstid
på 8us. Jag har provat det hela grundligt, både medvetet och av misstag :)

Vid överspänning löser varistorerna och kortsluter utgången, varvid endera överströmsskyddet
träder in eller den (numera) rätt kalibrerade säkringen löser ut.
 
Justerbar swirchfrekvens kanske löser problemet om det bara är sig själv man stör, men kanske inte alltid då heller. Det tar ju alltid ett tag innan man inser varifrån störningen kommer när man rattar runt. Själv håller jag ofta till på ett ställe där vi sitter flera och lyssnar efter exotiska MV-stationer. Vissa använder SDR-radio med dator till. EuP-direktivet utgör ett problem i och med att det snart bara finns switchade nätaggregat att köpa. Så vi har haft en del problem. Dock inte alltför stora eftersom vi har koaxer ut till våra beverageantenner, och ordentliga jordspett. De som köper en SDR-radio idag får oftast ett switchat nätaggregat med om sådant levereras. Jag läste om två DX-lyssnare i Norge som var uppe i Kongsfjord. De använde båda SDR-mottagaren Perseus. Men en station kunde bara den ene av dem höra. Skillnaden var nätaggregatet. Han som hörde stationen använde ett linjärt nätaggregat.
 
Jag använder ett switchat nätagg hemma, men har möjlighet att koppla om till batteridrift, jag har provat på samtliga band men hör ingen skillnad på nätagg eller batteridrift.

Däremot stör mobil-laddaren på 40 och 80m och nätaggregatet till sattelitmottagaren likaså, men det är marginell skillnad i brusnivå, så jag brukar inte bry mig om att stänga av sattelitmottagaren, telefonladdaren sitter bara i när jag laddar mobilen.

Laptopens nätagg lade också till lite brus i bakgrunden, men efter att ha klämt på klämferriter både på ingående och utgående kabel hör jag numera ingen skillnad.
 
Ja det är många olika saker som kan störa runt omkring oss.

Jag har inget problem att höra och urskilja störningen från den switchade PSU:n
Det är ett väldigt karakteristiskt ljud och går inte att missa för mig, och då jag oftast
är enda amatören igång inom flera mils radie har jag inte ägnat mig åt alltför många
fördjupande tankar huruvida jag med min strömförsörjning eventuellt kanske stör någon
annan. Störfältet är faktiskt relativt begränsat i jämförelse med den signal jag sänder ut
i form av spurrar från LO och definitivt i jämförelse med min utsända RF.

Agget har filter både på in och utgång. Så du ser, allt nymodigt är inte nattsvart ! ;)
 
Back
Top