Synkronisering av rundradion

SM5FLM

Well-Known Member
I en annan tråd diskuteras rundradion på LV/ML/KV. Där nämns att Kina sänder med många sändare på samma frekvens och att dessa är synkroniserade. Kan någon här förklara hur det fungerar tekniskt? Varför stör inte dessa varandra när de är på samma frekvens?
 
Detta kallas för "Gleichwellenfunk" och innebär att bärvågsfrekvenserna hos alla sändare är faslåsta till
en och samma referensfrekvens. När de inbördes frekvensfelen understiger någon bråkdels Hz eller så
hör man ingen inbördes påverkan, även när man är i en zon där båda sändarna har ungefär samma fältstyrka.

Sådant här var populärt i Europa under 30 och 40-talen, och förekom i ganska liten skala även i SM.
Om man tittar noga på en träradio från 50-talet så hittar man ofta "Svenskt relä" runt 1500 och 1300 kHz.
FM-utbyggnaden gjorde detta system överflödigt, och det avvecklades i slutet av 60-talet.
Det var även svårt att justera LF-nivåer och utjämnare så att programkvaliteten behölls.
 
Var (är) det en central referens och hur/om kompenserar man för fasskillnaden pga avståndet till sändarna?
 
I SM så synkroniserade man frekvenserna med användning av pilotbärvågor i bärfrekvenssystem.
Någon faskompensering förekom inte, utan målet var att undvika svävningsfrekvenser mellan bärvågorna,
vilka är mest märkbara när stationerna var ungefär lika starka. Detta strävade man även att undvika genom att lägga
täckningsområdena "omlott".
 
Efter krigsslutet på 1940-talet hade Sverige fem frekvenser på mellanvågsbandet för frekvenssynkrona lågeffektstationer, antalet frekvenser krymptes sedermera till fyra. I boken Radio av Lemoine (1940) anges att Norrköping, Uppsala, Örebro. Karlstad och Trollhättan delade frekvens, antagligen med Örebro som nav. Jag gissar att frekvensen 1402 kHz erhölls med fyra seriekopplade dubblarsteg från pilotbärvågen efter att moduleringen hade filtrerats bort.
I Tyskland använde man även s.k. kvasi-synkronisering, jag tror att sändarens kristalloscillator justerades med ett reaktansrör vars spänning kom från en fasdiskriminator som jämförde frekvensen (efter neddelning) med pilotbärvågen. Rätta mig om jag har fel.

Lennart
 
En gång i tiden kunde jag frekvensplanerna i CCITT-normerade BF-system utantill, åtminstone upp till 60-gruppsnivån,
men det är nu länge sedan. Wikipedia kom då till min hjälp.


1704555148264.png


Bärvågorna deriverades från pilotbärvågor som sändes utanför gruppernas frekvensområden

1704556556644.png

och sedan kunde önskade frekvenser genereras genom multiplikation och addition.

De förekom också varianter, där man plockade ut någon av de internt genererade kanalbärvågorna och sedan
deriverade en utgångsfrekvens från den. Frekvenssyntes förr var en hel vetenskap, och bl.a. därför var BF-system "föga saknade".
 

Attachments

  • 1704556573123.png
    1704556573123.png
    48,8 KB · Views: 3
Last edited:
Och för att kunna generera frekvenser till 12-grupper och 60-grupper användes en temperaturkontrollerad kristallugn på 12kHz, denna 12 kHz kunde genom övertoner, frekvensmultiplicering och delning generera en mängd olika frekvenser för att modulera alla kanalerna i ett BF-system. Jag fick då jag arbetade på överdragsstationer på 80-90 talet regelbundet kontrollera alla oscillatorer och noggrannt sväva mot en riksfrekvens som jag tror var 300 kHz. Man vill ju att 1000 Hz skall bli 1000 Hz i andra änden, inte 999 eller 1001...
 
Med GPS-deriverade normalfrekvenser, det finns sannolikt också
kristall- eller rubidiumstyrda referensfrekvenser ifall det blir störningar på
GPS.
 
Med GPS-deriverade normalfrekvenser, det finns sannolikt också
kristall- eller rubidiumstyrda referensfrekvenser ifall det blir störningar på
GPS.
Droitwich är i sig själv frekvensnormal.

The carrier frequency is controlled by a rubidium atomic frequency standard in the transmitter building, enabling the transmission to be used as an off-air frequency standard.

Det betyder väl att de två andra sändarna också måste vara synkade mot detta atomur? Om man tillåter sig korta avbrott med jämna mellanrum för de två andra sändarna så antar jag att de kan synkroniseras direkt via 198 kHz-bärvågen, om inte så måste väl normalfrekvensen distribueras en annan väg? Eller tänker jag fel?
 
Jag är rätt säker på att beskrivningen har några år på nacken, och
att det som används i dag är GPS-disciplinerade rubidiumoscillatorer i alla stationer.
Detta gör justeringar gentemot t.ex. cesiumnormaler överflödiga.
Rubidium har bättre korttidsstabilitet, men sämre åldringsegenskaper än cesium.

Att låta sändare synkronisera varandra, "Ballempfang", är möjligt, men
innebär vissa problem att hindra dem att låsa på sina egen bärvågor.

Behovet av normalfrekvenser som distribueras via markbunden radio är mycket
mindre i dag än det var för en generation sedan.
 
Back
Top