Synpunkter gällande åldrad amatörradio, eller från äldre begagnat köp!

Jämförelsen med bilkörning är rätt träffande. Personligen vill jag ha en bil som gör som jag säger, dvs en maskin som styrs av en operatör (mig), snarare än att ha en plats i ett påstått autonomt fordon. Ska jag dö i en bilolycka ska det åtminstone vara mitt eget fel, inte orsakat av en släpphänt progammering av nån stackars slav i Indien eller Kina.

Men professionella förare är uppenbarligen även de ett utödende släkte. Betrakta framfarten hos ett par långtradare längs valfri motorväg och fundera över utfallet... Hålla sig inom körfältet? Hålla rätt fart? Hålla rätt avstånd?

Radio är lite likadant. Vill man bara märkas/höras är det ju enkelt. Vill man utröna kommunikationsmöjligheter är det en mer komplex verksamhet det handlar om.
 
/* Start gnäll

Mina egna Icoms från 70- och 80-talet minns jag som då och då behövande litet "TLC".
Speciellt en 290E vars dubbelsidiga PLL-kort hade primitiva genomföringar mha små rörnitar.
Av material som uppenbarligen inte gillades av kopparbanorna. Fler än en gång fick kortet
tas ur och lödas om men det var väl allt som behövdes.

En TS-700 fick en mod beskriven i RT för att minska switchbruset på sändarsignalen.
Där var det mindre bra val av jordreturer i nätagget (som skulle leverera +20V
till sluttrissan.)

På senare tid handlade det om att modda IC-706 så att fläkten alltid gick på
lågvarv för att undvika onödig temperaturcykling. En liknande mod är nödvändig
för dagens IC-9700 vars frekvensreferens är onödigt mindre bra. En omoddad
9700 driver oacceptabelt på 1296 men även 432 om man vill köra digimoder.

Icom insåg konstruktionssvagheten för sent och har försökt "rädda" situationen
mha en mjukvaruuppgradering som visserligen hjälper en del men vill man ligga
stabilt är det dessutom en fläktmod + extern referens som gäller. Exvis
Leo Bodnars GPS-låsta referens som kan programmeras för 49.152 MHz som Icom
av någon outgrundligt dum anledning valt.

Glömmer man dessutom att ha 9700 och 7600 anslutna till 13.8V matningsspänningen
även i "OFF" en längre tid dör RTC-cellen som är en 1mAh coincell fast inlödd på resp.
kretskort.

När den väl varit urladdad för länge går den inte att ladda upp igen
och till slut minns inte stationerna klockan som får ställas
in manuellt om man inte en gång för alla byter den mot en bättre
supercap. (Det finns några riktigt fula bilder på dylika mods.
Ambitionen var bra men slutresultatet ser för j-gt ut.)

Reparationer av andras riggar har vanligtvis gällt IC-706 där PL-259-kontakternas
anslutning till kretskortet fallerat pga att mittstift(hylsans) spel varit
så stort att anslutningstråden lossnat. Icom har dock insett detta och nyare
stationer har en konstruktion som medger att mitthylsan kan glida.
Konstruktionen underlättar också för renläriga att byta PL-259 kontakten
till en motsvarande N-hona för 144 anslutningen på 9700'an.

Jag har fortfarande kvar en 275E som moddats så att TX och RX har möjlighet att separeras
via koaxbyglar på baksidan samt att RX/TX (relä) utgången har gjort flytande/opolariserad.
Hur Icom vågar konstruera sina riggar så att dylika utgångar kan "se" direkt in i
kollektorn på någon transistor som skall dra ett externt relä är vågat - minsta sagt!

För 9700'an har jag gjort en interfacelåda så att stationen inte riskerar att blåsas
om ett slutstegsrelä skulle få kortis. Även där sker RX/TX styrning isolerat med
separat relä.

Slut gnäll */
 
Så är det, och speciellt med obyggnader och modifieringar som florerar på nätet.
Skall man titta på nätet så får man sila angnarna från vetet då det finns både duktiga reparatörer och, som kanske läste här, reparatörer sittande vid köksbordet iförd nätbrynja och med cigaretten i mungipan petandes i stationen med en skruvmejsel :)
Hur som helst finns det många "tips" och moddar som man bör avstå från och vi får väl tro att de som konstruerat stationen från början vet hur slipstenen skall dras. trots en del snedsteg som GXV visar ovan.
En vanlig mod är ett byte klockbatteriet i 7300 som även i den efter ett tag tar slut då det är litet bara laddas när nätdelen är påslagen och det tas med varmluft och kaptontejpat runt närliggande komponenter eller med två stycken lödpennor med hyfsad hög värme då det kräver en hel del av den varan för att batteriet skall lossna på ett kontrollerat sätt.
Jag har bytt till CR2032 i flera stationer och det fungerar bra och finns att köpa lite överallt men alla CR2032 är inte laddningsbara så en diod i serie med batteriet för säkerhets skull då man inte vet vad som hamnar där när ägaren i framtiden vill byta.
Det är 3 år sedan mitt första byte i min egen station och det snurrar och går fortfarande och lätt att byta när det är dags.
Lite off topic där men jag bifogar ett YouTube-klipp hur det kan se ut när det går galet.
I de lite modernare stationerna är det ofta enklare då man slipper alla kabelstammar och med komponenter med lödningarna på undersidan kortet som också medför att kortet ofta behöver ur stationen eller åtminstone vändas för att komma åt men utmaningen i en nyare station är storleken på komponenterna och man inte har rätt hjälpmedel och erfarenhet.
Jag bifogar också ett klipp när ett "mars mod" utförs, här går det "bra" men det är mer tur än skicklighet att kretskortsbanan på ena sidan av komponenten sitter kvar och jag har sett en del förstörda "muspianon" tyvärr
Här skall man använda en lödningspincett eller två lödpennor om det skall bli rätt, knivar har inte i radion att göra och en ren spets och fluxmedel gör det lättare.
Sista videon visar hur man på rätt sätt byter batteriet i en 7300 så det finns även på internet reparatörer som har koll på läget.
Sorry om det blir lite långrandigt från min sida men amatörradion har ju flera intressanta nischer och det här är min favorit.

 
Last edited:
Man kan väl konstatera att det finns de amatörer som har kunskapen och utrustningen som krävs för att modifiera (laga, förbättra osv) en radio. Sen finns de som varken har kunskap eller rätt utrustning. Dessutom gör en del förbättringsförsämringar. Att trimma upp sändaren så man har 130 W känns som sagt galet och borra fula hål i chassit för att få bättre kylning. Man häpnar...Sen kan man ju ha synpunkter på hur saker o ting är konstruerade. Det är sällan nåt är optimalt/perfekt i alla avseenden.
 
Last edited:
Man kan väl konstatera att det finns de amatörer som har kunskapen och utrustningen som krävs för att modifiera (laga, förbättra osv) en radio. Sen finns de som varken har kunskap eller rätt utrustning. Dessutom gör en del förbättringsförsämringar. Att trimma upp sändaren så man har 130 W känns som sagt galet och borra fula hål i chassit för att få bättre kylning. Man häpnar...Sen kan man ju ha synpunkter på hur saker o ting är konstruerade. Det är sällan nåt är optimalt/perfekt i alla avseenden.
Ja så är det och som du skriver finns både det ena och det andra i form av "barnsjukdomar" som våra stationer är behäftade med tyvärr.
Ofta så är det samma fel som hamnar på bänken här som till exempel Icom och displayer så där är konstruktionen inte optimal från fabrik.
Det är inte ovanligt att det samma fel som återkommer på en viss station så även från tillverkaren finns det förbättringspotential men det blir naturligtvis svårt att veta vart svagheterna sitter efter ett antal år.
 
Ja, vad ska man säga! När dessutom nya generationer av Hamradios är så tokiga att det blir svårt med byte av back-up batteri för klockan och kanske andra funktioner. Vi köper ny utrustning för 10.000 -tals kronor och får uppleva usla konstruktioner, inte bara barnsjukdomar, vilket borde vara förbjudet. Många knappar och menyer med diverse bling gör ju inte hobbyn enklare, kanske är ögonfröjden viktigare, så länge den varar.

- Det är ju ändå antennen som är avgörande om det ska bli några kontakter med omvärlden..

/Sven.
 
Det är nog så att radioamatörer är en synnerligen besvärlig kundkategori.
Det är mycket enklare att sälja till professionella kunder, mer pengar och mindre gnäll enligt min erfarenhet...

Cred till Roy som klarade båda...
En helt riktig iakttagelse.

SM7TE(SK) en av Bejokens grundare, ansåg att radioamatörer
var de mest besvärliga kunderna alla kategorier.

Radioamatörer har alltför ofta orealistiska förväntningar, inser sällan sina begränsningar och har svårt att göra pris/prestanda-jämförelser.
Det här är rätt tråkigt, eftersom en del av amatörradions unika friheter har legat i att tillämpa "systems engineering" även på egenbyggd materiel.

Vi yrkesfolk resonerar vanligen i termer av "funktionella krav" och "livscykelkostnad" samt anpassar "munnen efter matsäcken".
För det mesta inser vi också att "10 dB dyrare inte nödvändigtvis innebär 10 dB bättre".
 
Så är det, och speciellt med obyggnader och modifieringar som florerar på nätet.
Skall man titta på nätet så får man sila angnarna från vetet då det finns både duktiga reparatörer och, som kanske läste här, reparatörer sittande vid köksbordet iförd nätbrynja och med cigaretten i mungipan petandes i stationen med en skruvmejsel :)
Hur som helst finns det många "tips" och moddar som man bör avstå från och vi får väl tro att de som konstruerat stationen från början vet hur slipstenen skall dras. trots en del snedsteg som GXV visar ovan.
En vanlig mod är ett byte klockbatteriet i 7300 som även i den efter ett tag tar slut då det är litet bara laddas när nätdelen är påslagen och det tas med varmluft och kaptontejpat runt närliggande komponenter eller med två stycken lödpennor med hyfsad hög värme då det kräver en hel del av den varan för att batteriet skall lossna på ett kontrollerat sätt.
Jag har bytt till CR2032 i flera stationer och det fungerar bra och finns att köpa lite överallt men alla CR2032 är inte laddningsbara så en diod i serie med batteriet för säkerhets skull då man inte vet vad som hamnar där när ägaren i framtiden vill byta.
Det är 3 år sedan mitt första byte i min egen station och det snurrar och går fortfarande och lätt att byta när det är dags.
Lite off topic där men jag bifogar ett YouTube-klipp hur det kan se ut när det går galet.
I de lite modernare stationerna är det ofta enklare då man slipper alla kabelstammar och med komponenter med lödningarna på undersidan kortet som också medför att kortet ofta behöver ur stationen eller åtminstone vändas för att komma åt men utmaningen i en nyare station är storleken på komponenterna och man inte har rätt hjälpmedel och erfarenhet.
Jag bifogar också ett klipp när ett "mars mod" utförs, här går det "bra" men det är mer tur än skicklighet att kretskortsbanan på ena sidan av komponenten sitter kvar och jag har sett en del förstörda "muspianon" tyvärr
Här skall man använda en lödningspincett eller två lödpennor om det skall bli rätt, knivar har inte i radion att göra och en ren spets och fluxmedel gör det lättare.
Sista videon visar hur man på rätt sätt byter batteriet i en 7300 så det finns även på internet reparatörer som har koll på läget.
Sorry om det blir lite långrandigt från min sida men amatörradion har ju flera intressanta nischer och det här är min favorit.


Angående 7610 så verkar det vara "tyrkfel" i servicemanualen. Icom har i schemat MainUnit (5/11) rödmarkerat nätet H3R3V och angett att det är 13.7V. Det skulle innebära att bla. IC4521 (RX-8803LC) som är RTC-kretsen skulle brinna upp. Den skall enligt databladet ha max 5.5V. Vidare skulle batteriet laddats med litet drygt 3mA. Cellen skall ha max 30uA enligt datablad.

9700 använder samma kretslösning, med nätnamnet H3R3V men utan "13.7V"

Nu har jag ett fett 80 Ah AGM-batteri som står på underhållsladdning och som matar stationerna konstant med 13V. Det gör firmwareuppdateringar mindre nervösa och håller dom små knappcellerna nöjda men samtidigt inser man hur eländig störsituationen är när man slår på apparaterna under något av alla strömavbrott som området drabbas av med jämna mellanrum.

Det v a r bättre förr...
 
Tryckfel i manualer är ganska vanligt, jag har hittat fel den senaste tiden i flera servicemanualer till stationer som IC-706MKIIG och FT-100.
Jag tror att auktoriserade reparatörer för ett specifikt märke får rättelser och uppdateringar vilket vi andra inte har tillgång till.
 
Back
Top