Så är det, och speciellt med obyggnader och modifieringar som florerar på nätet.
Skall man titta på nätet så får man sila angnarna från vetet då det finns både duktiga reparatörer och, som kanske läste här, reparatörer sittande vid köksbordet iförd nätbrynja och med cigaretten i mungipan petandes i stationen med en skruvmejsel
Hur som helst finns det många "tips" och moddar som man bör avstå från och vi får väl tro att de som konstruerat stationen från början vet hur slipstenen skall dras. trots en del snedsteg som GXV visar ovan.
En vanlig mod är ett byte klockbatteriet i 7300 som även i den efter ett tag tar slut då det är litet bara laddas när nätdelen är påslagen och det tas med varmluft och kaptontejpat runt närliggande komponenter eller med två stycken lödpennor med hyfsad hög värme då det kräver en hel del av den varan för att batteriet skall lossna på ett kontrollerat sätt.
Jag har bytt till CR2032 i flera stationer och det fungerar bra och finns att köpa lite överallt men alla CR2032 är inte laddningsbara så en diod i serie med batteriet för säkerhets skull då man inte vet vad som hamnar där när ägaren i framtiden vill byta.
Det är 3 år sedan mitt första byte i min egen station och det snurrar och går fortfarande och lätt att byta när det är dags.
Lite off topic där men jag bifogar ett YouTube-klipp hur det kan se ut när det går galet.
I de lite modernare stationerna är det ofta enklare då man slipper alla kabelstammar och med komponenter med lödningarna på undersidan kortet som också medför att kortet ofta behöver ur stationen eller åtminstone vändas för att komma åt men utmaningen i en nyare station är storleken på komponenterna och man inte har rätt hjälpmedel och erfarenhet.
Jag bifogar också ett klipp när ett "mars mod" utförs, här går det "bra" men det är mer tur än skicklighet att kretskortsbanan på ena sidan av komponenten sitter kvar och jag har sett en del förstörda "muspianon" tyvärr
Här skall man använda en lödningspincett eller två lödpennor om det skall bli rätt, knivar har inte i radion att göra och en ren spets och fluxmedel gör det lättare.
Sista videon visar hur man på rätt sätt byter batteriet i en 7300 så det finns även på internet reparatörer som har koll på läget.
Sorry om det blir lite långrandigt från min sida men amatörradion har ju flera intressanta nischer och det här är min favorit.