Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
"Kommersiella SSB sändare"
Då behöver väl jag inte oroa mig för min "plastradios" TX prestanda eftersom den är köpt på den kommersiella marknaden och jag
genomfört inställningen av Mic gain och TX-filter enligt fabrikantens anvisningar?!
/Roger Sjölin SA0AND
Vill man som stickproppsamatör utan tillgång till mätutrustning bidra till en bättre signalmiljö är det första steget att ställa in nivåerna för mikrofon, kompression och RF Power så att talet låter någorlunda naturligt i en extra mottagare och så att ALC nätt och jämnt börjar gripa in vid normal talvolym.
Sedan drar man av utstyrningen så att den indikerade toppeffekten börjar minska med c:a 10-15%.
Då ligger man vid den bästa kompromissen mellan uteffekt och distorsion.
SM0AOM
Tack för Ditt förtydligande som gör att vi vanliga amatörer kan tillgodogöra sig vad Du föreslår.
Dock så är jag undrande till vad de krav som CE och F.C.C egentligen innebär för tillverkarna av "plastradios"?
Dessa krav borde väl omfatta hur sändarna i dessa radios uppför sig om de är inställda enligt tillverkarnas instruktioner.
I så fall förstår jag inte varför Du och G3SEK föreslår att man skall reducera effekten med 10-15%. Har inte sett någon instruktionsbok för de radios jag provat (de flesta moderna) som föreslagit någon sådan reduktion för att ställa in sändarna, åtminstone inte för SSB körning.
Kraven och tillverkarna borde väl redan ha tagit hänsyn till detta. D.v.s. när tillverkarna säger att radion kan köras med 100W så skall man väl kunna göra detta utan att detta skall innebära dålig signalmiljö och störa någon?
/Roger Sjölin SA0AND
Dessutom har vi den inte försumbara kategori "som inte bryr sig", samt den vars kunskapsnivå i realiteten är sådan att de endast borde få använda typgodkänd materiel.
SM0AOM
En så dålig grannkanalundertryckning är helt oacceptabel, och skulle aldrig någonsin tillåtas i professionella sammanhang.
Men inom amatörradio så finns det f.n. inga krav och heller inga sanktioner som kan tas till mot de som släpper ut sådana spektra. Kopplar man tillgången på så dålig materiel till en lika begränsad kunskapsnivå så¨är detta "a recipe for disaster"...
SM0AOM
Här kommer en spektrumplot, hämtad från W8JI, på ett PA-steg vars marknad riktar sig till
nyblivna "instant hams" genom sitt låga pris.
Det har en "nominell uteffekt" av 300W PEP, men innehåller bara två transistorer avsedda för klass C
vilka enligt tillverkarens datablad maximalt ger c:a 240W totalt när de körs i mättning.
När de styrs ut till halva denna uteffekt, 150W PEP, ser 2-tons spektrum nära mittfrekvensen +/- 20 kHz ut så här:
View attachment 3825
Slutsteget som AOM avser är ett RM italy HLA-150.
Apropå "professionella" sammanhang är att Försvarsmakten för några år sedan köpte in ett effektsteg till Ra1952 (Ra195 avsedd att köras med ALE).
Jag blev mäkta förvånad när detta effektsteg visade sig bestå av ett Italienskt RM HLA150,
man kan ju kanske ta detta för en inteckning att det måste vara ett bra slutsteg eftersom det duger åt Försvarsmakten, men man bör nog istället ta det som ett illavarslande tecken.
Tur i oturen kan väl sägas att Ra195 (1952) har ett hyfsat spektrum från början och att radion inte styr ut steget fullt.
Slutsteget som AOM avser är ett RM italy HLA-150.
Apropå "professionella" sammanhang är att Försvarsmakten för några år sedan köpte in ett effektsteg till Ra1952 (Ra195 avsedd att köras med ALE).
Jag blev mäkta förvånad när detta effektsteg visade sig bestå av ett Italienskt RM HLA150,
man kan ju kanske ta detta för en inteckning att det måste vara ett bra slutsteg eftersom det duger åt Försvarsmakten, men man bör nog istället ta det som ett illavarslande tecken.
Tur i oturen kan väl sägas att Ra195 (1952) har ett hyfsat spektrum från början och att radion inte styr ut steget fullt.
Finns väl inga radioamatörer kvar på FMV. Då kan det bli kattskit. Eller som man säger om vapen, remember that your gun is made by the lowest bidder....
73 de Kai
Apropå ditt resonemang Karl-Arne om konsekvenserna av att man använder ALC till kompression, så har jag allvarligt på känn att det blir etter värre om man kombinerar en audiokompressor med utstyrd ALC. "Lök på laxen", eller hur?... En orsak till detta är att de allra flesta plastradioapparater använder ALC till något den inte är tänkt för, att komprimera HF-enveloppen kraftigt så att medeleffekten ökar. Då uppstår det som SM5BSZ kallar "ALC-modulering" vilket genererar starka sidband långt från mittfrekvensen...