Tändstörningar på en diesel?

sm6mve

Member
Jag har satt in 80m I bilen
När jag kör hörs något som låter som tändstörningar. Men det är en Golf Diesel 10 jag har. Så det måste vara styrningen till spridarna för det försvinner när jag kliver av gasen och motorbromsar. Det är inte så starkt (under s1) men ganska irriterande. Är det någon annan som har detta problem och har löst det? Nu skall sägas att moteringen av radion och antenn är allt annat än professionell. Antenn I bogseröglan och spänningsmatning via cigarettändaren.
73 de SM6MVE
S-E
 
Strömförsörjning via cigarettändaruttaget är no-no i dessa sammanhang. Som upplagt för problem! Anslut direkt till batteriets poler och avsäkra
både plus och minus. Viktigt är även att antennens jord har god galvaniskt förbindelse med bilens chassi.

/Lasse
 
Hela uppträdandet tyder på ledningsbundna störningar vilka kommer från kontrollenheten till spridarna.
Störningarna tar sig sedan över till antennens matningspunkt och når därefter mottagaren.

Sådant är notoriskt svårt att komma till rätta med, men möjligen kan ferriter runt kraftmatningen nära intaget till radion och
runt antennkabeln precis vid matningspunkten förbättra situationen. Dock går det åt ganska många ferriter p.g.a. den relativt låga frekvensen.
Ett annat uppslag är att försöka hindra störningarna från att lämna spridarna genom att skärma eller sätta ferriter på kablarna mellan styrenhet och spridare samt på ledningarna som går till resten av bilen från styrenheten.

Uppslag meddelade u.p.a. samt på avstånd.
Får därför tas som de är.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej
Det finns en tråd här på forumet från mars 2012 om störningar i diselbil.
Där finns den här Länk om avstörning av spridare
En beskrivning av en amatör som verkligen vill kunna köra radio ostört och inte drar sig för lite arbete:)
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Tack för svar
Jag skall börja med spänningsmatningen och se vad det ger, För jodrningen av antenn är det nog inget fel på för - kabeln trilla av när jag prova att mata från batteriet och radion gick bra i alla fal Sen blev jag för lat för att hitta ett hål att strömkabeln in i bilen så det blev cigtändaren i alla fall. FY!.
Nu kanske jag inte har lika mycket energi som han i länken, men jag vet var jag skall börja i alla fall.
73 de MVE S-E
 
Back
Top