"Tänk först - och tala sen!"

BLI DE EQL

Oj, jag lyssnar också på BBC 198 kHz nästan varje tidig morgon och Radio Ulster 1341 kHz sen kväll fram till 01 SLT. Håller med dig om att det är välgjorda program och dessutom skärpta programledare med trevlig attityd jämfört med SR P1. Har även ägnat ett antal timmar på 1233 kHz Radio Dechovka - Prag de senaste veckorna. Udda musik som omväxling. Tidig kväll har jag under vintern lyssnat på Alice Springs Local Radio på 4835 kHz. Intressanta program, blandat musik och ring in intervjuer med folket där ute i ödemarken. Lugnt tempo. Har en ganska lång lista på sådana här stationer som det växlas mellan. Trivs bra med AM-soundet som min SDR-radio erbjuder i medelgoda högtalare. Vi blir nog de sista som lyssnar på AM-radio med full behållning och inser det magiska - radiovågorna. ;)
 
Hej!

198 kHz lyssnas på dagligen, 1341 kHz rattas in i stor sett dagligen den också.
Val av mottagare varierar, MT910B är bra om man vill vara lite "portabel" i huset, annars blir det "någon av de klumpigare maskinerna".

Lyssnade på 198 kHz härom kvällen med en äldre hembyggd enrörs återkopplad batteridriven mottagare, från -30 talet, så enkel det kan bli.
 
Tack för BBC 4 - Lyssnade en god stund via WebSDR. ( Synd, ingen antenn för Droithwitch här )

Halvligger, bekvämt hemma i soffan & avnjuter 2m repeater trafik i England,
So far - Gentlemannamässigt, repektfullt - lugnt & trevligt.

Nu vet jag också hur man gör fruitcake for christmas =) :D Cheers !
 
Har precis läst din välskrivna loop-artikel Henrik. Tycker du fått med det mesta av vikt och värde i den. :)
 
Go´kväll Bengt. O tack :). Finns mycket intressant i ämnet, hoppades bara få med några grundläggande go¨bitar. Så att de som blir intresserade själva kan hämta hem mer kunskaper. Har inte hört något från Lasse /FDO, men han ville lägga in den i sk0qo nyhetsblad..
 
Last edited:
EQL de BLI

Alice Springs gick fram fint SNT 20:10, men fick ta in den med 160 Windomen, undrar hur många studsar det blir på vägen från "Down Under"...

Jag tror inte det går att överskatta den roll BBC haft för "god radio/public service världen över, som här i Australien. Lyssnar man uppmärksamt och ser hur de blandar reportage och teman med nyheter, fördjupningar med lättare gods, allt av hög kvalitet så är det bara att buga sig ödmjukt inför kvaliteten.

Tyvärr har du nog rätt, vi är de sista som med njutning mörka kvällar får in världen när vi rattar in det mjuka LV/AM ljudet med våra stora mottagare, men jag har lagt upp ett rejält lager av burkar, så jag reder mig tills Marconi kallar hem mig.

73 Fredrik / sa0bli
 
Mitt lager med burkar och reservrör räcker också tiden ut.

-Näää, nu blev det ju off topic igen!

Trafikmetoder och noterat på banden: Vad kan det bero på att två radioamatörer som känner varandra väl och som talar med varandra varje dag på en störningsfri frekvens noga anger sina anropssignaler i varenda pass även när passen är mycket korta och hörbarheten förefaller vara mycket god? Även signalstyrkan meddelas med jämna mellanrum och det tycks tävlas om att ge varandra så bra rapport som möjligt och särskilt poängtera att signalstyrkan ligger många dB över S9. Samma sak om modulationen där det är vanligt att det framhävs hur bra motstationen låter, med både bas och diskant och fylligt och klart och tydligt även när det kan låta vedervärdigt, skarpt beskuret och distorderat.

Vem har lärt dom allt detta? Inte kan väl så många ha kommit på det här alldeles själv?
 
Radiovänner!
Jag startade en tråd om uppförandekoder på amatörbanden, efter diverse "red herrings" med mycket intressanta funderingar och kommentarer, så har EQL sytt ihop det hela och drastiskt föreslagit en inverterad DU-reform; ja varför inte? Vi kan väl börja om från början.....
Herrn Ing. Geschäftsführer, Senior Advisor und Radio Amatören Anders Einfach

Anders, jag antar att du förstår vad jag menade med följetong i mitt inlägg #6. Kul att du ändå kommit tillbaks i etern och finns tillgänglig här på ham.se.
Vi får snarast ha vårt eyeball.
 
Att amatörerna känner varandra väl är kanske helt ointressant, men nog är det väl ett påbud
att anropssignalerna skall anges i början, slutet och med jämna mellanrum under ett QSO.
Att då ange det i varje skifte, ja mycket jämnare än så går det ju inte att ange dem :)
 
Jo men sändningspassen varar ju bara någon minut så den mesta tiden i ett sådant kort pass går åt att rabbla anropssignaler och ge rapporter till alla i ringen plus upplysa vem som står i tur osv. Motsatsen till denna signalexercis finns i de danska ringarna där anropssignalerna knappt ges ens i början och slutet av en förbindelse. Ganska vanligt är att en station som ropar in bara indentifiera sig med siffra och suffix. -De er fire delta foxtrot. Sen är det bra med signalerna och ett fullt normalt samtal utspinner sig precis som vi talar i telefon. De engelska amatörerna är lika normala och de tyska osv. Så frågan kvarstår, var har de svenska amatörerna lärt sig detta evinnerliga rabblande av anropssignaler? Jag tycker det är märkligt i alla fall.
 
I Televerkets Författningssamling Serie B 90 stod det följande
Anropssignal skall sändas i början och slutet av varje radioförbindelse samt minst en gång var 10:e minut, om sändningen varar längre än 10 minuter.
Alltså är det påbjudet att evinnerligen rabbla anropssignaler och inget vi amatörer har kommit på själva oavsett vad danskarna gör.
Klart slut de Igge ++++
 
Igge,

Ja det är ju precis därför det blir så omotiverat att också rabbla anropssignalerna i början och slutet av precis varje skifte när de enskilda sändningspassen i en radioförbindelse bara varar någon enstaka minut och ibland ännu mindre. Det gör ju samtalen ineffektiva med låg verkningsgrad plus att de blir onaturliga och tillgjorda på alla sätt och vis.

Min fundering kring detta är att vederbörande inte är medvetna om det här. Om de ifrågasatt nyttan med rabblandet av anropssignalerna så borde de själva ha kommit fram till att det är helt meningslöst och onödigt.

Särskilt märkligt blir det när två personer som känner varandra väl rabblar sina anropssignaler i sådan hög omfattning att den övriga informationen de överför kommer i skymundan. Samtalen består då huvudsakligen av s k overhead-information utan informationsvärde och med lite faktiskt sakinnehåll. Alltså en modern form av tomgångssignalering som var vanlig förr inom kommersiell och maritim radio för att uppehålla frekvensen.

En typisk radioförbindelse består av flera sändningspass precis som ett vanligt telefonsamtal gör. De två samtalande parterna talar växelvis. Med de hypermoderna transceivrarna som kom redan i slutet av 1960-talet och som innehåller VOX borde även samtal över radio kunna skötas lika rationellt som ett telefonsamtal här i Sverige. Dvs när A sagt något så upptäcker B att det blir tyst i 1-2 sekunder och kan då börja tala o s v. Danskarna har den förmågan. Svenskarna trivs uppenbarligen bättre med PTT. Kanske vill de inte bli avbrutna när de funderar på vad som skall sägas utöver anropssignalerna?

De av oss som var med och lyssnade på amatörradio före VOX-tiden, dvs redan på 50- och 60-talen då AM ännu dominerade minns att samtalen ofta bestod av mycket långa monologer om 5-10 minuter. Samma sak på 2 m AM/NBFM vid den tiden. Det talades och talades och talades för att sedan genom div mer eller mindre manuella omkopplingsmanövrer skifta över till motstationen som rättade till sig framför mikrofonen, harklade sig och sedan talade och talade och talade. Anropssignalerna användes enbart i samband med att man växlade över till sin motstation. Så gick det till då.

Motstationen noterade ofta stödord på ett papper om vad som sades och kommenterade därefter dessa en efter en i det följande sändningspasset. Man hör fortfarande enstaka svenska amatörer tillämpa samma samtalsprinciper än i dag men de är betydligt färre, knappt någon, nu än de var för bara 30 år sedan.
 
Last edited:
SM0O SM7EQL
Bengt, jag var ironisk. Men du, på tal om det, vadan detta nyvunna intresse för hur
di svenske beter sig på foni ? När började du lyssna på den delen av bandet ??
Jag var övertygad om att du var en "strictly CW man" när jag läst dina tidigare inlägg.
:)
SM7EQL SM0O
 
Bengt, jag förstår dig men jag sitter och tutar CW och där blir det ganska så långa pass och vi använder oss av BK ibland så jag är ingen paragrafryttare med tanke på B:90.
Vid kortare pass på CW och även Phoni kan jag tänka mig ID i början och klart slut de NN skulle vara tillräckligt.
Ha en trevlig veckoända.
 
Nja det är något jag noterade redan för kanske 20 år sedan Christian. Jag har sedan urminnes tider lyssnat flera timmar om dagen (inte bara på amatörbanden) och tycker bara att det är intressant att filosofera lite i ämnet trafikdisciplin och hur amatörradiotrafik avvecklas i olika länder. Det är väl först på senare år jag börjat fundera mer på allvar på varifrån de märkliga rutiner som används idag kommer ifrån och vem/vilka som lär de nytillkomna hur de skall bete sig på radio. Det tycks ju gå i arv allt det här.

Danskarna har alltid varit ett föredöme när det gäller att kommunicera med varandra på ett mer naturligt sätt. De har ett ganska grovt vardagsspråkbruk som direkt översatt till svenska knappt skulle tålas att sättas på pränt. Danskarna är mer direkt rakt på sak och väldigt rappa i käften medan vi svenskar är mer reserverade, känsliga, lättstötta, omständiga, tillgjorda och försiktiga? Lyssna en stund på 3770 kHz där det finns ett helt gäng danskar som pratar naturligt och effektivt. Samtalen kan måhända upplevas lite väl grova ibland men det har att göra med språkbruket i kombination med att danskarna är vana vid hårda tag som för dem ändå är naturliga. En svensk med PTT (utan VOX) och som är överdrivet vänlig och dessutom börjar med att rabbla anropssignaler och ge noggranna rapporter till alla i den ringen hade blivit utkastad på fem röda sekunder för att ha stört ordningen i klassen. ;)

>>>Jag var övertygad om att du var en "strictly CW man" när jag läst dina tidigare inlägg.

Ja på kortvåg och sändning är det så. Har ingen mikrofon till de sändarna. Men är annars aktiv på VHF-snabbtelefon där vi är ett gäng som snackar om allt möjligt utan att använda anropssignalerna stup i kvarten.

Igge skrev; "Bengt, jag förstår dig men jag sitter och tutar CW och där blir det ganska så långa pass och vi använder oss av BK ibland så jag är ingen paragrafryttare med tanke på B:90. Vid kortare pass på CW och även Phoni kan jag tänka mig ID i början och klart slut de NN skulle vara tillräckligt. Ha en trevlig veckoända."

När det gäller telegrafi så började de flesta av oss att sända efter en mall där anropssignalerna användes i början och slutet av varje enskilt sändningspass. Jag vet inte men tror att det hade att göra med att som nybörjare så behöver man vara övertydlig så att motstationen inte blir osäker på när det skiftas över plus att ett sändningspass i låg takt som det var frågan om för en nybakad C-amatör kunde ta 5 minuter eller längre. I takt med att erfarenheten ökade så övergick man sedan till bara ett K eller BK eller som de mer drivna high speedarna oftast gör, slutar att sända som en direkt uppmaning till motstationen att ta över. Jag hade själv väldigt svårt att överge anropssignalerna i början och slutet av passen och än idag märker jag att en del motstationer blir osäkra då de förväntar sig att det körs efter standardramsan i den vanliga mallen.

Klart slut har aldrig ingått i trafikmetoderna eller praxis för amatörradio. I gamla tider användes uttrycket -SM5XYZ tackar och slutar, 73 och på återhörande. Slut kom och Klart slut kommer uteslutande från privatradion och har importerats till amatörbanden därifrån. Samma sak som avläsningen av S-metern i streck, pinnar, bananer eller päron. Det är importerade uttryck från privatradiobandet. Krattor och kråkor istället för Yagi-anten och GP-antenn. Samma, import... o_O:rolleyes:
 
Jag har tyvärr märkt att om två personer pratar med varandra, den ene en sån som rabblar signalen i tid och otid, den andre en som säger den i början och kanske i slutet.

Då anpassar sig den som normalt INTE rabblar till den andra stationen (jag är själv skyldig) istället för tvärtom.

Om motstationen har uppfattat min signal rätt i början av QSO't så förutsätter jag att han minns det i ett par minuter, sedan släger jag in min signal igen som en påminnelse och för nytillkommna lyssnare, och sedan vid avslut.
 
Håller helt med dig Bengt, det är svårt att få igång en "normal" konversation. Många vill mässa på
i flera minuter - i ringar ska det vara strikt ringordning och signaler rabblas minitiöst vid varje
varje växling.

Ett närliggande fenomen är kampen om sista ordet, har ibland lyckats hålla igång motstationer
i 10 minuter eller mer genom att lägga en sista kommentar - vilket "tvingar" den andra stationen
att komma med ytterligare en sista kommentar. Låter numer alltid den andra få sista ordet men
det kan ge effekten att de inte riktigt inser att QSO:et är över för att de förväntar sig att även jag
ska komma in en sista gång ...
 
EQL:
Att "Slut kom" och "Klart slut" skulle ha importerats till amatörbanden från privatradion är väl knappast rätt uppfattat - du som varit uttagen till militär signalist måtte väl veta att i de sammanhangen är (eller i varje fall var) dessa uttryck föreskrivna.
 
Jag bör nog tillfoga att en del av de jag tänker på i ovanstående funderingar och som rabblar anropssignaler och som förställer sig i etern är helt "alldagliga" att prata med öga mot öga på div loppisar, field days och SSA-årsmöten m fl tillställningar. Så det är bevisligen ett självpåtaget beteende som är kopplat till själva utövandet av amatörradiotrafik som sådan.

>>>Då anpassar sig den som normalt INTE rabblar till den andra stationen (jag är själv skyldig) istället för tvärtom.

Ja, det stämmer nog på mig också. Det är lätt att dras med på något sätt eftersom uteslutandet av att rabbla signaler gör att sändningspasset gärna blir lite avhugget och slutar i ett tomrum. Kanske vi icke-signalrabblande bara vill visa respekt för de som rabblar, d v s rätta in oss i ledet? :rolleyes:

APK skrev; "Att "Slut kom" och "Klart slut" skulle ha importerats till amatörbanden från privatradion är väl knappast rätt uppfattat - du som varit uttagen till militär signalist måtte väl veta att i de sammanhangen är (eller i varje fall var) dessa uttryck föreskrivna. "

Importen till amatörbanden började i samband med T-certifikatet på 70-talet då väldigt många privatradioutövare tog steget över till amatörradio och tog med sig de begrepp och trafikmetoder som användes där. Trafiken på FM-repeatrarna var dessutom snarlik den som utövades på privatradio så det blev naturligt att fortsätta som vanligt. Slut kom och Klart slut förekom överhuvudtaget inte inom amatörradiotrafiken innan denna period även om begreppen inom militär signalering är betydligt äldre än så och att väldigt många radioamatörer har bakgrund som signalister i det militära.
 
Back
Top