Tänker jag rätt?

Ernie

Member
När jag hittar en kurs som passar så tänker jag hoppa på den. Jag ska helt enkelt bli radioamatör... Hörde att det inte längre är krav på CW men hur är det med el och elektronik?
Men...
ÄR det klokt att satsa på en "bred" radio för att se vart intresset lutar eller ska man välja flera "specialmodeller".
Tex en Yaesu 897D, Icom IC-7000 för brett användande eller ska man skaffa en för kortvågen, en för 2 meters och en för 70 centimeters?
Sedan blir nästa fråga: Nytt eller begagnat?
Jag lutar åt det första, en bred maskin att testa det mesta på...gärna ny då...men jag lyssnar gärna på era tankar och idéer...
ErnieJ
 
Välkommen Ernie!

En klok strategi att testa på de olika smakerna av hobbyn.
Klubbar brukar ha utrustning för olika moder / frekvenser.
Det kan också vara ett bra sätt att skaffa sig insikter om hobbyn.

Vad du än väljer så får du inte glömma att antennen är halva stationen!
Hur dyr eller ny stationen än är så är det din antenn som avgör om du hör / hörs.

Viktiga frågor:
Kan du sätta upp antenner där du bor?
Man kan köra remote om man har tillgång till en sommarstuga med Internet.

Hur stora kan de vara?
Kortvågsantenner blir stora - eller långa om du vill ha en bra antenn.

hur högt kan du få upp din antenn?
Om du vill köra lite längre på VHF/UHF så är antennhöjden viktig.

vilken störnivå har du av granskapet?
Detta är det nya gisslet för amatörer - datorer, plasmaTV och allt
med switchade nätagg stör i synnerhet på kortvåg.


Lycka till!
Bengt / KBW
 
Välkommen Ernie!

En klok strategi att testa på de olika smakerna av hobbyn.
Klubbar brukar ha utrustning för olika moder / frekvenser.
Det kan också vara ett bra sätt att skaffa sig insikter om hobbyn.

Vad du än väljer så får du inte glömma att antennen är halva stationen!
Hur dyr eller ny stationen än är så är det din antenn som avgör om du hör / hörs.

Viktiga frågor:
Kan du sätta upp antenner där du bor?
Man kan köra remote om man har tillgång till en sommarstuga med Internet.

Hur stora kan de vara?
Kortvågsantenner blir stora - eller långa om du vill ha en bra antenn.

hur högt kan du få upp din antenn?
Om du vill köra lite längre på VHF/UHF så är antennhöjden viktig.

vilken störnivå har du av granskapet?
Detta är det nya gisslet för amatörer - datorer, plasmaTV och allt
med switchade nätagg stör i synnerhet på kortvåg.


Lycka till!
Bengt / KBW

Det är ju mycket nytt att hålla reda på. En klubb kanske inte är någon dum idé. Om inte annat kan man ju skaffa sig del i andras erfarenheter. Lyssna och lära hette det ju förr....
Jag ska kolla runt lite på antennfrågan främst...för att se vilka möjligheterna är. Man får väl smörja fastighetsägaren lite...fast det är nog lugnt, han är till och med greve...*ler*...det får väl bli champagne och rådjurssadel eller nåt...

En annan fundering jag har är dedär kinesiska apparaterna jag knappt vågar försöka stava till Wouxun, Puxing, Vierwei....Hur är det med dom? Är det något att ha? Läser man en aning på diverse forum så låter det som att det är rätt mycket "bang for the buck".
ErnieJ
 
Ernie
För det första, "resultatet" av ditt radiokörande är inte beroende av om du har en ny radio med en massa knappar och rattar som du ändå inte vet hur du ska använda (precis som de flesta inte vet hur de ska), alltså ska din första radio vara en begagnad radio.

För det andra ska du med en begagnad radio lära dig hur man använder en radio så att du vet vad du vill ha.

Lär dig att utnyttja radion fullt ut.

För det tredje, glöm allt vad slutsteg och hög effekt är, lär dig i stället hur man utnyttjar de olika frekvenser som vi sändaramatörer har tillgång till innan du svävar ut i det blå.

Till sist, det är operatören med kunskap om vågutbredning OCH valet av antenn som ger "resultat".

Tro mig, jag har under mina 38 år som sändaramatör nu min 5:e 100W:s radio och min 4:e QRP (låg effekt) radio. Ja, jag har ett slutsteg på 500W......men det får mest vila.

73 de Bjarne/SM7FBJ

PS.När du tror att du vet vad inom hobbyn du vill ägna dig åt kommer du att efter en viss tid inse att du valde fel.DS
 
Vågutbredning är en vetenskap för sig.
Det är intressant och riktigt det SM7FBJ skriver.
Jag satt vid radion och körde från Medelhavet med 59 bägge vägarna. På fem minuter sjönk vi bort och dog ut i bruset.
Jag har funderat länge och väl på vad jag skall ha för anläggning och det blev antennparken som blev den största och största utmaningen och mitt största attribut som avslöjar hobbyn. Att vara radioamatör handlar om många vetenskaper hopflätade till en intressant hobby med många utmaningar, även motion om man vill jaga räv.
 
Dagens radioapparater som täcker allt från HF och upp till 70cm är mycket bra och trevliga. Självklart finns det radioapparater i många prisklasser och man ska fundera på vad som är bäst inom sin egen budget. Men nu kommer vi till det viktigaste.

ANTENNEN. Det spelar ingen roll hur bra radio du har, har du inga bra antenner, så spelar radion ingen roll. Du har inte berättat vilka förutsättningar du har för antennuppsättning. Egen tomt, då är det givet. Bygg en mast på minst 9m, helst 20m+. Och med betongfundament mm, så kan du nog räkna med att fundamentet kostar ca 3000-4000kr per kubikmeter, och du behöver minst 2 kubikmeter. Det känns konstigt att satsa 6000-8000 kronor på en betongklump, men jag lovar, det är en bra investering. Sen är det bara att räkna på masten.

Om du har en bostadsrätt/hyresrätt så kommer du att ha ganska många begränsningar. Troligen kan du ha riktantenner med max bomlängd på ca 6m och trådantenner för HF. En rotor bör man köpa ny. Man vet inte vad de har utsatts för i sitt tidigare liv. Men räkna med 4000kr för en liten modell.

Vilken budget är bra att börja med då? Minsta vettiga budget är ca 10.000kr. Sätt av 6.000 på en begagnad HF radio av hyfsat nytt snitt. Bygg en Carolina Windom för HF. Finns många artiklar på nätet. Kör en stagad Spiderbeam mast och kör inverterad-V på trådantennen. Koppla in datorn med ett datainterface till radion. Då kan du köra PSK-31 på HF. Riktantenn och rotor för 6m/2m kan du komplettera med senare. Och för dessa frekvenser räcker det med maströr för antennen.

För mast, räkna med en budget på minst 20.000kr för allt. Helst 30.000. Jag vet att det är mycket pengar, men det betalar sig tillbaks genom att man får mycket bättre förutsättningar för antenner. Och antenn är allt inom radio. Ingen dyr IC-7800 med en dålig antenn kan prestera bättre än en begagnad 4-5 år gammal radio med en mast.

Kolla gärna in min blogg, där har jag skrivit om min amatörradio. Dock så gjorde jag det lilla misstaget att jag började i apparat och inte i antennändan... men nu håller jag på och bättrar mig :)

73 de Kai

SM0RCL:s blogg
 
Har själv någon "kinesradio", handapparater blir tråkiga i längden att sitta med. De kommer mest till sin rätt när man använder dem portabelt. Wouxun är kända för att inte vara riktigt kompatibla med svenska röster - vi brummar väl mer än de gör i Kina ;) Modifikationer kan behövas.

Det finns många antenner att välja på. Jag och många med mig gillar horisontalloopen, den har fördelen att gå på alla band och vara rimligt rundstrålande. Nackdelen är att du ska få upp en kvadrat med sidan 20m (omkretsen = 80 m). För alla horisontala kortvågsantenner gäller att de bör komma upp i höjd om man vill kunna köra avlägsna stationer.

Antenner ska du veta är Religion för amatörer och det har utkämpats bataljer kring vissa lösningar ;)

Så läs och tala med andra amatörer och testa själv. Att bygga antenner själv är relativt lätt OCH när man lyckas så får man en massiv egoboost :D

mvh
Bengt / KBW
 
Har den där kinesradion egentligen bandbredden som numera skall användas i EU. Dvs smal FM för 12,5 kHz kanaler? Dvs devaition på +-2,5 kHz.
Att de låter burkigt beror nog inte på varken våra röster eller Kinesernas röster. Snarare på att de slarvat med Preemphsis och Deemphasis kurvorna. Man har oxo ett stegs förstärkning i micförstärkaren för lite. Med rätt Preemphais låter alla röster bra, och man utnyttjar FM systemet bäst, vi får då konstant modualtionsindex över talbandet.
Riktiga förbetoningskurvor är dyrt, därför slarvar man och de låter illa. Några extra steg och filter kostar kulor.


Ernie funderade på nytt eller begagnat.
Många äldre radioamtörer rekommenderar nya unga radioamtörer att köpa något begagnat som första radio, exvis en TS-520, FT-101 en Drake line etc. I så fall bör ditt huvuduintresse Ernie, vara att meka med grejerna.
En måttligt beg radio, en brugt IC-706all etc, fem år kanske, kan vara ett bra köp. Kolla bara upp var du kan köpa eventuell service och delar. Dvs var den ursprungligen kommer ifrån och om garanti finns och var.
Apparater som är upp 15 år gamla bör vara CE märkta, då sådana kvav kom i EU.
Köper du en icke CE märkt har du ett tungt ansvar som radioamtör att axla för Elsäk och EMC etc.
Fortfarande förekommer söndertrimmade radiostationer till salu, så man får vara försiktig med brugta grejer.

de
SM4FPD
Roy
 
Har själv någon "kinesradio", handapparater blir tråkiga i längden att sitta med. De kommer mest till sin rätt när man använder dem portabelt. Wouxun är kända för att inte vara riktigt kompatibla med svenska röster - vi brummar väl mer än de gör i Kina ;) Modifikationer kan behövas.
Jag har en Jingtong som också hade uselt ljud. Men det var enkelt löst med en borr! :confused: :confused:
Jingtong Modification
Kineserna hade helt enkelt inte borrat något hål för micen...

Nu funkar den precis så bra som en 500:-'s handie förväntas göra. Det är långt ifrån en Icom/Yaesu/Kenwood, men den funkar.

73 SM0RVV
 
Hej !

Ernie, vad är amatörradio för dig? För mig är det nog mest kortvåg, bygga lite vådliga apparater o lyssna mycket på kortvåg. Tyvärr har jag bara 5 meter tråd uppspänd alltför nära huset (dock högt upp) med detta kan man kommunicera, men visst är man rejält vingklippt. Till på köpet är det en brusmatta som heter duga...

Jag fick snurr på min CW-sändare kring julen -81, kortvåg med måttlig effekt, detta kombinerat med en gammal mottagare fråm WW2.
Efter ett tag införskaffades en ny 100 W maskin för kortvåg, IC-740. Den funkar än idag. Om än med raspiga pottar. Till denna hade jag en 3 elements Yagi 12 m upp i luften + en dipol klippt för 40 m.

Nåväl, vad jag försöker säga är att rådet är nog att "sakta men säkert" bilda sig en uppfattning var du vill starta med amatörradio, gärna med influenser av andra?
 
Nåväl, vad jag försöker säga är att rådet är nog att "sakta men säkert" bilda sig en uppfattning var du vill starta med amatörradio, gärna med influenser av andra?

Ja vad är amatörradio för mig egentligen. Det är långväga kontakter runt klotet, det är också de lite mer närliggande kontakterna med "folk i stan" eller i närområdet. När jag försöker sammafatta det hela inser jag att det egentligen är så många olika saker att jag helt enkelt måste skaffa mig en uppdaterad uppfattning.
Så låt mig börja där jag själv började intressera mig:
Som liten pilt blev jag visad en hög radioapparater där polarens farsa satt och skruvade. Radio hade man ju hört dagligen sedan vaggan men detta var nåt annat än musik och nyheter på Sveriges Radio. Det var en massa oljud, pip och tut och inte minst brus och knaster. Men så plötsligt uppenbarade sig två röster ur de där burkarna. Det var två radioamatörer som snackade. Mina kunskaper i engelska var väl inte så stora just då men jag fattade så mycket att de utbytte hälsningar. Jag var såld, speciellt när polarens farsa pekade på en av de där mysko prylarna, som vi aldrig fick röra, och sa. "Han kör en sån!"
Va?! En sån liten grej, obetydligt större än transistorradion hemma...Jag skulle bli radioamatör. Fast då var man tvungen att vara både vuxen och myndig. Tills dess kan du ju lära dig DX-ing, fortsatte gubben.
Sedan dess har jag i stort sett rattat på alla radioapparater jag hittat. Jag har förklarat för säkerhetsvakter och tullare att det absolut inte är en bomb i min radio och att den absolut var ofarlig på flygplan.
Lyckliga stunder i fjärran länder där jag kunnat lyssna på sportresultaten, kungens nyårstal och en och annan statsministers utspel.
Vid en katastrof av mera privat karaktär (missat flyg utan möjligheter att ta sig hem) kändes Radio Swedens lilla trudelutt av Ralph Lundsten ganska underbar.
Och här är jag nu...och ska till...ja med radio alltså...

ErnieJ
 
Last edited:
Ja Ernie, då är svaret:
Gå in på SSA hemsida, köp hem utbildningskassen, läs och läs, konakta en provförrättare och skriv.
Du kan även ladda hem provexemplar av de frågor du kommer att få i provet. Du behöver kunna Ohms lag, beräkna antennlängder, lite enkelt om vågutbredning.
reglementen amatörrbanden, några Q-förkortningar, vet aduplexavstånd på relästationer, och översätta VHF frekvenser till kryptiska ord, kanalbeteckningar, som tur är slipper man detta på HF.
Kanske finns en lokal amatörradioklubb, även det hittar du på SSA hemsida.
besök dem och få mer inspiration och hjälp.

Ingen tid att förlora.

de
Roy
SM4FPD
 
Har den där kinesradion egentligen bandbredden som numera skall användas i EU. Dvs smal FM för 12,5 kHz kanaler? Dvs devaition på +-2,5 kHz.
Att de låter burkigt beror nog inte på varken våra röster eller Kinesernas röster. Snarare på att de slarvat med Preemphsis och Deemphasis kurvorna. Man har oxo ett stegs förstärkning i micförstärkaren för lite. Med rätt Preemphais låter alla röster bra, och man utnyttjar FM systemet bäst, vi får då konstant modualtionsindex över talbandet.
Riktiga förbetoningskurvor är dyrt, därför slarvar man och de låter illa. Några extra steg och filter kostar kulor.

Det är nog inte rätt tråd att börja diskutera detaljer kring frekvensgång i FM utrustning :). Men de är rätt tungdrivna - i synnerhet om man har en basröst, min röst har nästan all energi under 1 KHz.

Mina kineser är moddad precis på samma sätt som SM0RVV nämnde i ett annat inlägg, ett hål borrat över micken.

mvh
Bengt / KBW
 
Jag har fått intrycket av att många kastar sig huvudstupa in i hobbyn, och lägger ner en smärre förmögenhet på utrustning.
Snart börjar den stora investeringen att svida och man känner pressen av att man måste få valuta för pengarna. Istället för ett trevligt nöje så blir radion ett påhäng. Så småningom ser man en annons där hela rasket är till salu.

Jag skulle föreslå att börja mycket försiktigt. T.ex. var det en Yaesu FT-7 till salu just nu. För 800:- får man en riktigt trevlig radio som mycket väl räcker till. Komplettera med en enkel trådantenn och ett gammalt bilbatteri som strömkälla så är du i luften för en spottstyver.

Så småningom börjar man hitta sina personliga favoritgrenar inom hobbyn och satsar lite mer på dem.
När jag själv började så var jag övertygad om att det var kortvågsbanden som var det riktigt roliga. Efter några år så visade det sig att det blev VHF till 100%. Efter ytterligare några år så flyttade jag och förlorade möjligheten att ha en rejäl mast. Därmed var jag förvisad till kortvåg igen. Men då kom jag på att jag skulle enbart köra med utrustning som jag själv konstruerat och hålla mig till riktigt låg effekt, så nu är det mitt nöje och mitt mål.
 
Så var SSA:s Utbildningskasse beställd och levererad. Jag har börjat läsa i boken, det ska visst komma en bok till senare (trafikhandboken) stod det i ett brev som följde med. Men ojojoj. så mycket ellära. Ska det verkligen vara nödvändigt? Trafikreglemente och antenner med vågutbredning kan jag förstå. Ja till och med störningar. Men ellära. detta blir en utmaning. Nu ska jag leta reda på en kurs i 08-området.( eller heter det i distrikt 0).
 
Var inte rädd för elläran, det finns bra och enkla böcker på bibblan, massor av bra sidor på nätet och du har fullt med kunniga att fråga på det här forumet.
 
Det går trögt med certifikatet. Men det går...kanske...
En sak jag behöver en förklaring på är begagnatpriser.
Tittar man på annonser om begagnad amatörradioutrustning är det ofta väldigt dyrt. Man kan ange ett aktuellt nypris som ligger en bra bit under det höga pris man själv betalade en gång. Och ändå ska man ha betalt enligt vad man själv betalade anno dazumal för att släppa grejorna. Det blir rena fantasipriser.
Försök få tex 8000 för en ett år gammal TV du betalade 12000 för, om TV-handlaren idag vill ha 6000 för samma apparat.
Nu står det ju mig fritt att bjuda rätt pris eller helt avstå förstås eller ännu hellre köpa nya grejer.
Men håll med om att det är en märklig marknad detta med amatörradio.
 
Det är riktigt Ernie, begagnad amatörradio står ofta för fantasipriser om vi jämför med annan eleketronik.
Varför? är en bra fråga.
Men kanske radioamatörer tänker sig att med sin kunskap laga upp grejerna själv.
Något som dock sällan sker.
Ett annat skäl är att det finns många äldre radioamatörer, som en gång var unga och entusiastiska, de minns tiden med sin första radio, och den var ju väldigt bra, det gick att höra Japan, Påskön kördes med five nine. Så den rekommenderar man då till nybörjare.
Det finns oxo många äldre som minns den stora uppoffring som det var när de köpte sin radiostation, och 15 eller 30 år efteråt så klart att man vill ha ut "lite" av den inveteringen vid begagnat försäljningen. Tiden går fort och att det gått 20 - 30 år finns inte i medvetandet.
Inte ens en bil, har ett begagnatvärde liknande en amatörradiostation.
Ser vi på försäkringsvärdet, så är det faktiskt så att en amatörradisotation som är tio år, eller omkring, kan ersättas med en summa över självrisken, efter att man motiverar med det höga begagnatvärdet. Något som efter tio år inte finns på andra produkter som kyl, frys, tvätt, TV, Video, Kameror, bilar.
Ser man krast på försäkringsvärdet, så brukar -10 procent per år gälla. dvs att de flesta begagnade amatörradisotatioenr borde ha noll värde.
Amatörradioprylar är en liten marknad, med 6000 aktiva radioamatörer i hela landet, är marknaden inte mycket större än ett kvarter för TV affär i en större stad.

Som radioamatör finns ett visst intresse att meka, skruva, lära sig mer, och en begagnad radio kan vara ett lämpligt läroobjekt, där nån tusenlapp är väl investerade läropengar oavsett om man får igång den eller ej. Därför kan det finns en viss marknad för äldre pryttlar.

Ett annat skäl är att det finns radioamtörer som försöker förbättra, trimma, laga, eller lagar sönder, ibland går det snett och man vill bli av med prylen, till då ett rätt högt pris och köparen blir lurad.

Nostalgi är ett annat skäl, som radioamtörer har man kanske önskat sig en viss radio i hela sitt liv, en gång i livet växer plånboken lite xtra och det kan bli dags att skaffa drömprylen, då får det kosta vad det kosta vill. Och den nostalgiske köper en 15, ja kanske 35 år gammal pryl för att uppleva hur det kunda ha varit den där gången man var nybörjare. det gör att det kan finna sefterfrågan.

För 20 till 30 år sedan var en amatörradiostation DYR. Mycket dyr och det finns kvar lite av att den då var värd att laga, och handla med som begagnad. vi talr om kanske tio ggr så dyr. Man köpte den ändå, en skillnad var att man kanske inte köpte så mycket annat, som idag, nya datorer, mobiltelefoner, telefonräkningar etc som vi idag köper.

När det gäller annan eleketronik, exvis TV, så är användarna helt ointresserade av tekniken, innehållet, och bara köper en ny och slänger den gamla för en ny i snyggare färg, eller "platt" format.

Kanske flera skäl till den kostiga begagnatmarkanden finns?

de
Roy
SM4FPD
 
För 20 till 30 år sedan var en amatörradiostation DYR. Mycket dyr och det finns kvar lite av att den då var värd att laga, och handla med som begagnad. vi talr om kanske tio ggr så dyr. Man köpte den ändå, en skillnad var att man kanske inte köpte så mycket annat, som idag, nya datorer, mobiltelefoner, telefonräkningar etc som vi idag köper.

När det gäller annan eleketronik, exvis TV, så är användarna helt ointresserade av tekniken, innehållet, och bara köper en ny och slänger den gamla för en ny i snyggare färg, eller "platt" format.

Kanske flera skäl till den kostiga begagnatmarkanden finns?

SM4FPD

För 20 - 30 år sedan fanns nog, precis som idag, både DYRA och BILLIGA amatörradiostationer. Idag finns amatörradiostationer som kostar upp emot 100 000kr, eller mer. Det tycker jag är DYRT!

I förhållande till praxis när det gäller elektronik, är begagnatpriserna höga. Men, jag skulle ändå inte vilja kalla det konstigt - snarare sunt! För miljö, ekonomi, kunskap, etc.

Slit-och-släng - mentaliteten, har väl överhuvudtaget inget egenvärde...

73/Lasse
 
Tror att det finns ganska många godhjärtade radioamatörer som gärna hjälper en nybörjare igång och på så sätt också bidra till tillströmningen av nya utövare.

En köpes-annons i stilen "Lämplig radio till rimligt pris köpes av nybörjare" kan nog ge utdelning. Eller kanske gå med i en radioklubb och fråga runt.

/Arne
 
Back
Top