Tänker jag rätt?

Det är riktigt Ernie, begagnad amatörradio står ofta för fantasipriser om vi jämför med annan eleketronik.
Varför? är en bra fråga.

...

Kanske flera skäl till den kostiga begagnatmarkanden finns?

de
Roy
SM4FPD

Det kanske hackar lite att jämföra med konsumentmarknaden för TV etc då de tillverkas i miljoner och åter miljoner. Det går ju knappt att gå in hos en elektronikmånglare utan att välta ner TV-apparater till höger och vänster.

Eftersom amatörradioapparater är lite mer exklusiva, eller i varje fall vänder sig till en mindre målgrupp, så kostar mer i inköp redan. Det vore ju bra att kunna köpa en komplett rigg för några hundra men det kommer väl att ske bara om de massproduceras åt en större marknad.

Sen är ju många radioter prylnördar också som gärna lägger ut en del på sin radio. I alla fall känner jag mig sån:)

/Micke
 
Till viss del kan det som andra redan sagt förklaras av att amatörradio utrustning har bättre kvalité än vanlig konsument elektronik. Till viss del så är det nog girighet - man vill få ihop pengar till sin nya rigg.

Men du är på rätt spår! Jämför med nypris och är skillnaden för liten så är det bara låta säljaren sitta kvar med sin fantastiska rigg.

Du kan även handla riggar från utlandet - även begagnat via Ebay.

mvh
Bengt / KBW
 
Hej Ernie.
Välkommen till forumet och kul att du vill bli radioamatör!

Jag håller med dig att begagnat priserna är på tok för dyra på Amatörradio sidan.
Vet ej varför det är så.

När jag själv köper nytt så gör jag det på postorder i utlandet tex på 409shop.
Men mitt huvudsakliga sätt att skaffa nya apparater är antingen att bygga själv eller köpa begagnat på Ebay.
Jag kan rekommendera dig att gå in på Ebay.de och antigen söka efter valfri apparat eller bläddra i radioamatör sektionen.
Fördelen med att köpa begagnat ifrån Tyskland är två:
1 Det är en stor nation med många invånare så utbudet är stort.
2 De har Europas billigaste frakt.

I många fall så listningen endast avsedd för Tyskland men om så är fallet så brukar jag bara skicka en fråga till säljaren via Ebay som jag formulerar så här:
" Hi will you consider shipping this item to Sweden?
And if, yes, how much will the shipping cost
Best regards ..."
i 85% av fallen så svarar de att det är OK, vi Svenskar verkar ha ett bra rykte internationellt.
Frakten brukar ligga på ca 15-35€ för 5-25kg

Förutom att söka på saker i Ebay.de så kan du även välja att söka alla Ebay siter i i Europa eller i hela världen.
Europa söket är rätt användbart eftersom man då vet att varan inte behöver tullas och betalas moms för.

När man hittat ett lämpligt objekt så kan man ställa in Ebay att visa avslutade auktioner för samma modell, man kan då se vad den specifika modellen har betingat för priser i tidigare auktioner.


Jag köpte själv min Yaesu 857D 6 månader begagnad från en amatör i Tyskland för 5000:- kom i original kartong och fick med garantibeviset där den var köpt i Tyskland Nu vet jag inte om den gäller eftersom många handlare bara ger Garanti till den första köparen men priset var ju mycket billigare än vad den kostat i Sverige som lätt begagnad.


Ett annat tips för dig kan vara att smygstarta med att köpa en mottagare och börja rigga antenner, du behöver ingen licens för att lyssna.
Lyssning och mekning kan då även bygga upp motivation till att komma i luften själv.
Och motivation kan du kanske behöva för att ta dig igenom pluggandet och proven för att bli licensierad amatör.
Här är länken till Ebay.de Radioamatör mottagare Bearcat Scanner Angebote - attraktive Preise für digital Receiver, Antenne Artikel bei eBay.de

Glöm inte läsa igenom hela texten innan du bjuder, om du inte kan tyska så översätt med Google Translate.
Undvik artiklar som är för "Bastler" = "För den händige" = Defekt


Slutligen så vill jag bara önska dig lycka till med eventuellt inköp och att bli radioamatör.
Hoppas vi hörs "i luften" i framtiden.

//Harry
 
Last edited:
Angående begagnatpriser så handlar det väl dels om att det är en liten marknad och dels om att utvecklingen inte går riktigt lika rasande fort som när det gäller hemelektronik. Du kan göra samma saker med en tio år gammal rig som med en ny, vilket inte går med en tio år gammal dator eller mobiltelefon. Samma modeller finns ju kvar på marknaden mycket längre också.

SA6APZ
 
En sista fråga

Om man nu absolut vill ha en handapparat vad ska man då välja?
Icom, Yaesu och Kenwood har ju några som ser intressanta ut. Kenwood har dessutom en ny modell på ingång med GPS och annat glitter.
Ska man satsa på D-star och/eller APRS eller bara helt analogt utan en massa extra kul?
Kinesiska apparater har jag slagit ur hågen efter att ha läst mera på nätet så passar dom inte mig även om dom är bra.
 
Icom, Yaesu och Kenwood är alla bra märken så du blir säkert nöjd vad du än väljer.
Jag tycker dock du ska ha de stora möjligheterna med D-star i åtanke. D-star har börjat
växa kraftigt på senare tid.
 
Tänk oxo på att vi sedan 10 - 15 år endast får köra smal FM, dvs 8K0F3, deviation +-2,5 kHz, äldre riggar måste byggas om, då de kör dubbla bandbredden 16K0F3, +-5kHz.
USA versioner har 12K0F3. Riktigt gamla FM stationer kan ha kvar +-15 kHz devaition och hörs däremed över minst fyra kanaler och hör minst lika många.
D-STAR använder bandbredd under FM-smal. Och gör att vi kan hålla jämna steg med kommeriell radio, dvs inte halkar efter. Amatörradio bör ju vara väl framme, och inte bara en nostalgiskt sak inom radio. Även om hobbyn kan användas nostalgiskt och det kan vara kul att testa riktigt gamla saker.

Jag räknande till 14 st D-STAR infrastukturanläggningar i SM idag, som relästn, relästn med Internet och HotSpots. Många är säkert ändå inte med. Närmare tusen internetanslutna Globalt.

de
Roy SM4FPD
 
Jag googlade lite på D-star och hittade en sida där man kan se lite aktiviteter.
D-STAR Repeaters
D-star verkar inte vara någon större hit i Sverige. Men verkar intressant ändå.
Sedan hörde jag (jo jag har en gammal scanner) två radioamatörer prata om att ta betalt för att använda D-star repeatrar. Det blir ju inte så roligt om man ska betala en trafiktaxa. Jag har försökt googla på det men inte hittat något i ämnet. Kanske var det bara bullsh*t. Eller hur ligger det till med den saken?
 
D-STAR har vuxit sig rätt stort i SM, med över 15 registrerade infrastrukturer. Detta är mångdubbelt hastigheten för FM att ta mark en gång i tiden i början av 70 talet. 10 år på den tiden var en kort tid.
D-STAR har inga funktioner för att debitera. Det har däremot en del kommersiella digitalt moduelrade radiosystem.
Så det var säkert ett skämt.
Även om det vore kul om de som kör mycket radio via relästationer, FM eller DV ger sitt bidrag till bygget.
Däremot var det så på FM tiden att man samarbetade för att bygga relästationer.
Jag kommer ihåg hur vi i Värmland i mitten av 70 talet skramlade ihop till en relästation. Minst 20 radioamatörer lade varsin 200 kr. detta motsvarar 1500 - 2000 kr per skalle idag.
Något likande samarbete är idag svårt att se. (det finns goda undantag)
Utan idag är det är eldskälar som tar ur egen plånbok för att bygga D-STAR relän, D-STAR HotSpot etc.

de
SM4FPD
 
Sidan som Ernie hade hittat visar endast för stunden internetuppkopplade repeatrar. Det finns betydligt fler länkar för D-star i SM. En stor del av D-star trafiken sker också på direktkanal.
När det gäller nyförsäljning av apparater för VHF/UHF så skulle jag gissa att ca 40% är D-star apparater idag. För Icom är det nog nära 100%
 
Jag tror faktiskt att D-STAR står för 90 procent av sålda kanalradio för amatörradio alla fabrikat sammantaget. Dvs stendött för vissa fabrikat.
Vilken radioamatör köper en AM radio sen det fanns SSB? Vem köper en kanalradio utan morgondagens trafiksätt idag?
Så upplever jag marknaden idag.

de
Sm4FPD
 
Back
Top