Tänkvärt om QSL-kort

SM7DLK

Well-Known Member
”Tänkvärt med anledning av diskussioner i andra trådar beträffande QSL-kort.”

Detta med QSL-kort är ett intressant fenomen. Som så mycket annat här i världen så har detta med QSL-kort sitt ursprung från USA och styrs till stor del med järnhand av främst ARRL via sitt DXCC. I botten ligger naturligtvis ett kommersiellt intresse från ARRL att få så många som möjligt intresserade av DXCC. Det har väldigt lite med teknisk amatörradio att göra men är trots allt den kanske viktigaste orsaken till att våra band i dag aktiveras och att DX-peditioner dyker upp på de mest udda platser på jorden. Det senare till glädje för många som kanske får ett nytt land i loggen.
Ett QSL-kort är den yttersta kvittensen på att en tvåvägsförbindelse ägt rum. För att inte fusk ska förekomma (som det gör inom alla sporter) så kräver ARRL en hög säkerhet vid kontroll av QSL-kort.

Vill man inte medverka i denna kommersiella cirkus så finns kanske ingen anledning att samla på sig QSL-kort vilka garanterat ändå hamnar i en undangömd skokartong. Nåja, några QSL-kort med vackra motiv kanske trots allt sätts upp på väggen.

E-QSL är ett alternativ till vanliga pappers-QSL men har precis som ARRL ett bakomliggande kommersiellt motiv. Fördelen med E-QSL är att man själv kan printa ut vackra QSL-kort. E-QSL är inte accepterat av ARRL men E-QSL driver parallellt med ARRL ett tävlingsmoment liknande DXCC. Är man intresserad av Diplom för att styrka sin färdighet inför kamrater som kommer på besök i shacket så är ARRLs DXCC att föredra då detta har högre status. Men smakar det så kostar det.

Man kan fråga sig hur länge vi amatörer ska klamra oss fast vid dessa papperskort. Det tar massor av tid (som vi har lite av) och är inte miljövänligt. Nu har ARRL sitt LOTW och det måste kännas som en befrielse för alla som manuellt hanterar dessa QSL-kort. Men vi amatörer är ett konservativt släkte så det lär ta många år innan vi helt övergått till elektronisk verifiering.

Själv har jag samlat QSL-kort i skokartonger i ca. 45 år och jag har ännu tagit ställning till detta med DXCC. I ett svagt ögonblick har jag dock lovat omgivningen att göra det när ARRL accepterar field-check för 160 meter DXCC. Men några sådana planer har ARRL för närvarande inte så därför avvaktar jag.
E-QSL kan vara ett fullgott alternativ till vanliga pappers-QSL. Det är ju trots allt du själv som ska känna tillfredställelse och glädje över dina prestationer, inte andra.

Göran SM7DLK
 
Hoppsan någon flyttade det hela till en ny tråd. Bra!

Jo det är förstås så att det är att det inte får vara för lätt att fuska. Men som jag skrev i andra tråden kan man ju tänka sig att de som hanterar QSL skannar in dem och skickar över filen till mottagarlandet som sedan ser till att det distrubieras till rätt persons mail konto.

Angående helt elektroniska QSL av typen EQSL. Det borde inte vara några problem att fixa autenticitets kontroll. Tusan vi kan ju ehandla i stort över hela jorden utan problem. Det vore väl ett lämpligt projekt för IARU eller kanske den stora aktören ARRL att skapa ett sådant system.


mvh
Bengt / SM0KBW
 
Last edited:
Angående helt elektroniska QSL av typen EQSL. Det borde inte vara några problem att fixa autenticitets kontroll.

Det finns redan en autenticitets kontroll på eQSL.cc - The Electronic QSL Card Centre.
Vill man ha något eqsl.cc dxcc-diplom så räknas bara de
QSL-kort man fått av AG-medlemmar in.

För att få AG-status måste man ladda upp ett inscannat certifikat/licens.

Detta duger dock inte för ARRL och så länge efterfrågan inte sjunker så lär
dom nog inte anpassa sig.

Bara och hoppas att fler väljer att bojkotta dessa tröttsamma organisationer...
 
kollade just i min logger och den visste att berätta att jag f.n. har kört 293 DXCC länder och har 245 konfirmerade på papper eller på LoTW. Det är tveksamt om jag någonsin kommer att ansöka om ett DXCC. Möjligen den dagen jag har 100 länder konfirmerade på 6 meter och i LoTW.

På något sätt känns QSL-kort en smula förlegat. Jag får högvis med kort direkt med IRC och/eller $$. Dollar skickar jag tillbaka men IRC använder jag till portot. Jag försöker uppmuntra folk att använda LoTW men tyvärr är det ganska komplicerat med certifikat etc.
 
Back
Top