TAK-tenna

SM3RAB

Member
Hjälper en kompis och blivande amatör att hitta en hyfsat bra kompromiss till HF-antenn för 40-15 meter, primärt. Han bor i lägenhet och har begränsade uppsättningsmöjligheter. Har hittills sneglat på en magnetisk loop från MFJ, men så ramlade vi över denna TAK-tenna Product Reviews
Naturligtvis är jag extremt kritisk till väldigt små HF-antenner, men i detta fall går det inte att hänga upp en trådantenn.
Så...vad tror ni? Alla idéer och synpunkter är välkomna.
 
Nu har du nog startat en tråd som skapar många kontroverser.

Kortversionen är att det funkar inte så bra. Koaxialkabeln kommer att stråla också osv. Skaffa en Spiderbeam teleskopmast och sätt fast en tråd i den. Man får väl ha ett metspö på balkongen från tid till annan? Och sen en bra ATU/matchningsenhet.

Så, låt brandfacklorna flyga ;)

73 de Kai
 
Nu har du nog startat en tråd som skapar många kontroverser.

Kortversionen är att det funkar inte så bra. Koaxialkabeln kommer att stråla också osv. Skaffa en Spiderbeam teleskopmast och sätt fast en tråd i den. Man får väl ha ett metspö på balkongen från tid till annan? Och sen en bra ATU/matchningsenhet.

Så, låt brandfacklorna flyga ;)

73 de Kai

Hej.

Det är jag som skall ha antennen.
Balkong finnes inte utan denna kommer bli takmonterad.
Jag bor mitt i centrum och har fått tillåtelse att slänga upp en antenn bara den är någorlunda diskret.
Jag har sneglat på MFJ-1788X alt MFJ-1786X vilka har fått mycket bra recensioner.
Men detta alternativ verkade även bra.

Är lite jobba med de förutsättningar som finnes.
Att det inte är optimala antenner är jag medveten om.
Men finns där någon som har personlig erfarenhet av den?
Eller av någon av looparna MFJ-1786X/88X ?
 
Last edited:
Det har säkerligen skrivits om denna TAK-tenna antenn här på ham.se vill jag minnas.

Kort sagt: Låg verkningsgrad, det som strålar är visst bara de korta "dipolstumparna" som spiralerna sitter på.
Det går nog att få fram en lite bättre antenn för samma eller mindre pengar.

Det vore bra med mera info hur kompisen bor, om han har tillgång till hustaket t ex finns många alternativ
 
Det har säkerligen skrivits om denna TAK-tenna antenn här på ham.se vill jag minnas.

Kort sagt: Låg verkningsgrad, det som strålar är visst bara de korta "dipolstumparna" som spiralerna sitter på.
Det går nog att få fram en lite bättre antenn för samma eller mindre pengar.

Det vore bra med mera info hur kompisen bor, om han har tillgång till hustaket t ex finns många alternativ


Jag har tillgång till taket.
Och har fått tillåtelse att montera en antenn dock skall den inte vara utstickande.
Det var en vertikal som var accepterad från början.
Men jag jobbar nu med att ta certet och förhållandena har ändrats.
Efter som jag bor mitt i centrum där det inte finns en enda parabol eller liknande på husen utan de är noga med det estetiska och jag har haft tur att få Ok på en antenn.
Så är jag lite låst till hur stora osv de får vara.
 
Du säger "Det var en vertikal som var accepterad från början". Hur stor får den vara? Om jag bara skulle få sätta upp en pinne på ett "odefinierat" hustak skulle jag välja en som är en elektrisk halv våglängd på de olika banden. T ex Cushcraft R7000 http://www.cushcraftamateur.com/pdffiles/r70008_98.pdf eller liknande.

/Roland
 
Last edited:
Sätt upp en diskret vertikal i så fall. Det kommer att räcka allra längst.

Och om taket är över omgivningen, så skulle du kanske till och med få upp en liten mini-beam ett par meter över taket. Men definitivt en vertikal. Du får kanske ut lite jordtrådar också, då kommer det att bli hur bra som helst.

Har dock ingen omfattande erfarenhet av vertikaler, men det finns säkert någon på forumet som kan tipsa om en lämplig dito.

mvh
Kai


Jag har tillgång till taket.
Och har fått tillåtelse att montera en antenn dock skall den inte vara utstickande.
Det var en vertikal som var accepterad från början.
Men jag jobbar nu med att ta certet och förhållandena har ändrats.
Efter som jag bor mitt i centrum där det inte finns en enda parabol eller liknande på husen utan de är noga med det estetiska och jag har haft tur att få Ok på en antenn.
Så är jag lite låst till hur stora osv de får vara.
 
Tillgång till taket och en antenn är inte så illa. Då gäller det att maximera antennstorleken och prioritera vilket band man vill köra. En kompakt multibandantenn för 80-10m brukar vara en usel kompromiss och vertikaler är fantastiskt bra på att samla störningar i stadsmiljö. Kanske går det istället att få till en delta-loop för 40 som mha tuner hjälpligt går att stämma av på fler band?
 
Back
Top