-Tål vi mer störningar än 56 dBuV?

Bengt, den där dBm-skalan var en fantastisk idé!!
Den borde tryckas upp och spridas inom amatörradiokretsar.
Det kunde ju göras som en "reklamgrej". Med lite tur så skulle det kunna få bra genomslag, mycket snabbare än att försöka få radiotillverkare att ändra/komplettera S-metern...

Ber om ursäkt för lite OT men jag tyckte den var lysande. :)
 
JUN DE EQL

Nej att få radiotillverkarna att ändra skalan från S till dBm går inte. Roy har rätt!

Å andra sidan är det väl inte mer än någon hundradels promille av amatörerna World Wide som har verklig nytta av att ge rapporter uttryckt i dBm och ta emot exakta mätvärden t ex i samband med radiotekniska undersökningar och dom bygger lätt om sin radio och kan även kalibrera sin mätutrustning.

Tänk vilket kaos dBm skulle skapa i Contest-kretsarna om alla loggprogrammen skulle behöva ändras. :cool::):rolleyes:

Och få en rapport med negativa tal... Du är minus 118 dBm här... nää det är uteslutet. Alla vill ju ha höga siffror med massor av plus. Five Nine plus plus.

/Bengt
 
Någon som vet historiken om detta?

Dessutom mäter S-metern spänning och är graderad i effekt, för S-grader är väl effekt? Eller är S1 till S9 spänning och S9 plus 20 dB spänning plus effekt?
Och denna spänning är beroende av antennanpassningen, vilken man ofta inte har koll på vid mottagning.

Nej nu får vi ge oss och kanske starta en S-meter tråd, så vi inte förstör Bengts 56 dBµV tråd.


de
FPD

"S-metern" är inget annat än en relativ signalstyrkeindikator.

Den skala som man i bland ser som ett försök till "standard", S9 = -73 dBm, 100µV EMK eller 50 µV polspänning, och som har 6 dB mellan S-enheterna är något som kommer ur 1940-talet. Där är S1 = -121 dBm eller 0,4 µV EMK i en AM-bandbredd vilket idag ligger under brusnivån i synnerhet på lägre frekvenser.
Dessutom kommer en fördröjd AGC med sin tröskeleffekt att ytterligare förändra S-enheternas förhållande.

S-metern kommer ur "R-metern", graderad 1 - 5, som i sin tur är härledd ur yrkesfolkets QSA-skala 1 - 5.

R-metrar infördes på amatörmottagare (t.ex. National HRO) i mitten av 1930-talet. Av någon anledning kom man på "S-skalan" 1 - 9 något senare och tillverkarna hoppade snabbt på denna trend i slutet av 30-talet. En av mina HRO-er har R-skala, medan NC-100XA som kom bara ett par år senare har fått S-skala. Att lägga till en dB-skala över S9 var något som Hallicrafters var pionjär för, och detta blev vanligt under mitten av 1940-talet.

Slutligen ser jag till min förfäran att myten om att det ska finnas två sorters dB frodas. Det kan inte nog upprepas att "decibel" är definierat som effektmått.

Sedan kan man under några noga specificerade förhållanden tillåta sig att använda dB i samband med amplitudmått, genom att använda sig av Joules effektlag i logaritmisk form; P = U^2/R eller log P = 2 log (U/R). Det viktiga i detta är att R måste vara en konstant. Faktorn 2 kommer sig av att effekten växer med kvadraten på amplituden.

För de radioamatörer som också är ingenjörer är detta solklart.

Vi kan använda vilken former av signalstyrkeindikeringar som vi vill;
i några sammanhang kan en gradering i dBµV vara relevant eftersom man då får direkta kopplingar till mottagen fältstyrka via antennfaktorerna hos mottagarantennerna, medan i andra fall en effektgradering i dBm kan vara bättre när man är ute efter eller vill jämföra absolutvärden hos mottagna effektnivåer.

Vissa mottagare som SRT CR91 har dBµV skala, medan andra som t.ex. Telefunken PGS1520 och E1800 använder dBm-skala.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Igår kväll, när jag tog en runda i kvarteret med min "magnetiska loop", för att försöka hitta källan till min nya 40m-störning, hörde jag som vanligt vad jag antar är knattret från burkar för datatransmission över elledningarna från ett flertal villor. Våldsamt starkt vid serviceledningarna till fastigheterna. Det har ofta förvånat mig att jag inte har haft något problem med detta hemma. Jag tror nu att det beror på att man lagt in notchar för amatörbanden. På hemmaantennerna hör jag tex ingenting på 30m-bandet, men går jag upp till 10250kHz börjar knattret. Bara en iakttagelse....

73, Roland SM0BRF
 
Det förvånar mig mycket om någon tillverkare av någon som helst utrustning skulle ha bemödat sig med att bygga in notchfilter för att inte störa på just amatörbanden.
Det låter i mina öron otänkbart.
Vore bättre en man notchade bort alla radiofrekvenser från strålning.


de FPD
 
Nej det kanske bara är en lycklig omständighet, men det gäller faktiskt fler band. T ex 15m knatter under 20750 och över 21650, 17m knatter under 17900 och över 18450, 20m knatter över 14800 och under 13900. Bara några stickprov.
Jag lyssnar på en 2x20m dipol som "bredbandsprob".
 
Last edited:
Det har föreslagits en standard för "PLT" där man just notchar bort en del "svagsignalband", t.ex. amatörbanden och HF-banden för flygsäkerhetskommunikation och flygtrafikledning mm.

Ifall det finns några sådana apparater i handeln undandrar sig min bedömning.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hittade detta på en RSGB-sida:
Frequency "Notching"

Current inhouse PLT systems operate in the H F band and, as mentioned above usually follow the HomePlug (or similar) standard. These systems can reduce injected power over a complete band of frequencies such as an amateur band. This is sometimes described as 'notching' although this term could be misleading. The systems tested use frequencies from about 4MHz up to about 22MHz and the RF is injected into the mains between phase and neutral. In order to reduce interference to amateur radio the power is significantly reduced in the international amateur bands including 7, 10, 14, 18, and 21 MHz. The notches, as generated at the powerline network adaptor, are about 30dB deep but there is no notching for the HF broadcast bands however, nor on the 5 MHz experimental amateur allocation.

The graph shows the output spectrum of a typical powerline networking device that was tested by the RSGB EMC Committee. This shows relative power versus frequency with a vertical scale of 10dB per division.
 

Attachments

  • bpl_001.jpg
    bpl_001.jpg
    16,9 KB · Views: 364
Det finns dom som jämfört en sådan loop t ex i fönsterkarmen med en aktiv antenn på samma plats och fått så kraftiga Aha-upplevelser att munnen gått i baklås i öppet läge. Även här är en del svårt störda envisa som synden och griper inte tag i de halmstrån som trots allt finns. För visst låter det osannolikt eller hur? :cool:

Loopen kan dock endast användas för mottagning så sändning får ske på effektivare utomhusantenner där det finns möjlighet till detta.

/Bengt

Började labba med en skärmad loop igår.
Alla störningar gjick fint att "nolla"-bort.
Vi får se om jag kan få acceptabel känslighet om jag även inkluderar en förstärkare i antennfoten.

/Micke
 
Låter lovande Micke.

Men se till att inkludera en hypereffektiv common mode drossel i matarkabeln till loop-antennen. En sådan direkt vid matningspunkten och en nere vid mottagaren. Detta är särskilt viktigt i alla antenner som har låg verkningsgrad.

En lågbrusig Pre-amp rekommenderas. Strömförsörjes via koaxen.

/Bengt
 
Låter lovande Micke.

Men se till att inkludera en hypereffektiv common mode drossel i matarkabeln till loop-antennen.

/Bengt

Loopen är provad men utan CM-drossel.
Vad kan jag vänta mig för resultat om jag inkluderar en CM-drossel?

Resultatet hittills är inte så bra, mycket störningar i närområdet som bara "dränker" mig. En rotor är nog nödvändigt för att kunna få ut något vettigt ur denna antenn och tyvärr krävs även "tilt" för att nolla ut vissa störningar.

/Micke
 
Loopen är liten i förhållande till våglängden vilket betyder låg verkningsgrad. Ju lägre desto viktigare blir det att hindra matarkabeln att plocka upp lokala störningar längs kabeln och leda dessa fram till loopen.

Det är ett vanligt problem i alla ineffektiva antenner som visar sig extra tydligt i fallet EH-antennen, där "antennen" i sig egentligen bara är en kopplingsanordning för att ta tillvara de signaler som matarkabeln plockade upp. När matarkabeln försågs med en effektiv strömdrossel nära "antennen" så försvann också signalerna vilket var lite tragiskt.

Med loopen är detta problem inte lika påtagligt, särskilt inte om du har en skärmad version och den inre tråden i skärmröret är väl balanserad i förhållande till jord. Men det skadar aldrig med extra common mode dämpning.

/Bengt
 
Det har föreslagits en standard för "PLT" där man just notchar bort en del "svagsignalband", t.ex. amatörbanden och HF-banden för flygsäkerhetskommunikation och flygtrafikledning mm.

Ifall det finns några sådana apparater i handeln undandrar sig min bedömning.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Visst är det så att PLT har aktiv notch på "våra" band.
Tyvärr räcker inte detta då jag och andra lyssnar på annat än amatörradio.

PLT_0to50MHz.jpg
Så här ser PLT ut.
Frekvensområdet är 0-50MHz, man kan se notcharna
Referenslinjen (överst) är -10dBm.

PLT_0to20MHz.jpg
Frekvensområdet är 0-20MHz.
Notcharna är tydligt synliga.


/Micke
 
Last edited:
Och hur mycket skräp tror ni inte det säljs som helt saknar notchar? Bara för att det är billigare...

/ Göstha
 
Visst är det så att PLT har aktiv notch på "våra" band.

Vad är det för information som sänds med PLT?

Hur gjorde man tidigare, för att föra över denna information?

Är det nödvändigt att smutsa ner etern med detta?
 
Vad är det för information som sänds med PLT?

Hur gjorde man tidigare, för att föra över denna information?

Är det nödvändigt att smutsa ner etern med detta?

I detta fall är en PLT(Power Line Transmitter) till för att kunna koppla upp ett lokalt datornätverk (LAN) i sitt hem via elnätet.

Det finns även en typ av PLT som elleverantörerna använder för att övervaka din elförbrukning men dom sänder på mycket lägre frekvens och dom stör inte på samma vis.

/Micke
 
Är det nödvändigt att smutsa ner etern med detta?
Dessa saboterar radiolyssningen på många frekvenser.
Låter som de ryska störningssändarna under kalla kriget. :mad:
 
Låt oss hoppas att det blir stopp för dylika apparater.

Tyvärr kan man konstatera att bl.a. Maxim utvecklar kretsar för PLT/PLC communication. Powerline Networking - Maxim

Notcharna är ca -40dBc till -60dBc och trots detta hörde jag rasslet på amatörbanden. Det krävs alltså ännu bättre dämpning för att helt bli av med eländet på våra band. Utanför amatörbanden finns ingen dämpning och där hör man inget annat än PLT/PLC-kommunikationen.

ESV hjälpte mig att bli av med problemet.
Efter en tid hittade jag dessa apparater i grovsoprummet och kan nu mäta på dom.


Det är lätt att förstå hur många låter sig luras av denna typ av reklam HD-PLC (High Definition Power Line Communication) - YouTube


/Micke
 
Back
Top