Tångamperemeter för likström?

SM4FPD

Well-Known Member
En tångamperemeter betår som de flesta inser av en tång som utgör ett varv i en strömtransformator, att mäta växelström är därför enkelt.
Men numera finns tångamperemetrar för likström, eller både AC och DC.
Nån som vet vilken princip dessa, dvs för DC, använder?

Hallemelement? Eller kanske någon choppermetod?

de
SM4FPD
 
Hej!

Roy, du förutsätter att det måste vara elektronik inblandat? ;)
Det är väl kanske det vanligaste i och för sig nu i dagens läge.

Jag har en äldre tångamperemeter, Crompton Parkinson "TONG - TEST" som är helt mekanisk. Mäter AC så väl som DC. Förvaras i en trevlig läderväska.
Används lite titt som tätt.
 
I gunden finns det två varianter.
Open loop Hall effect och Closed loop with compensation coil.
Sen finns det flera kombinationer av dessa.

Sämst noggrannhet ger Open loop Hall effect.
Closed loop with compesation coil kan kombineras med att man switchar strömmen i kompenseringslindningen och integrerar resultatet.
Switchfrekvensen måste hållas hög för att inte förlora i bandbredd.

Kretsen DRV401 av Burr Brown sköter hela swichandet i t.ex Vacuumscheltze strömsensorer.

/Micke
 
Jag har en sådan där sak som mäter ner till 10mA DC fullt skalutslag. Den är mycket bra att ha när man letar elektronikmoduler i bilar som vägrar gå ner i "Sleep-Mode". Dock har den svårt att "koncentrera sig" om andra strömmar finns i närheten av själva tången.
 
I gunden finns det två varianter.
Open loop Hall effect och Closed loop with compensation coil.
Sen finns det flera kombinationer av dessa.

Sämst noggrannhet ger Open loop Hall effect.
Closed loop with compesation coil kan kombineras med att man switchar strömmen i kompenseringslindningen och integrerar resultatet.
Switchfrekvensen måste hållas hög för att inte förlora i bandbredd.

Kretsen DRV401 av Burr Brown sköter hela swichandet i t.ex Vacuumscheltze strömsensorer.

/Micke



Av de hallsensorerna som SM0GLD beskriver ovan är open loop den absolut vanligaste och den du normalt finner i tängerna i de nedre prissegmenten.

Hallsensorernas onoggrannhet kommer sig av temperaturskillnader som är den enskilt största boven förutom externa magnetfält.

Ofta är de ju dock tillräckligt bra för "den lille hobbyelektrikern" :)
 
Tack för alla svar.

Men SM6OID:s mekaniska tångamperemeter var intressant?
Hur funkar den?
Är tången en del av ett vridjärnsystem?
Hur byter man i så fall mätområde?

Nja SM6OID jag "förutsätter" inte eleketronik i dessa målebroar, utan är nyfiken på hur de kan funka.

För övrigt verkar inte DC tänger vara något precisionsintrument.
Jag provade en tångtillsats till Fluke, liten och trevlig, men går ej att mäta på 13,8 Volt ledningarna och strömmen i i slutsteg. Dvs upp till 80 A. Störs av kanske HF.

Det förekommer ju i bilkretsar en A-mätare för att kolla startströmmen i bilen, den lägger man på kabeln till startmotorn.


de
SM4FPD
 
Back
Top