Jag hoppas att man lyssnar på de som faktiskt vet vad de pratar om, som t.ex. KTH, Ericsson, .SE och PTS, samt givetvis även tar hänsyn till Försvarsmakten.
Behovet av fler radiokanaler via broadcasting obefintligt. Att i dag ratta över FMBC-bandet, framför allt dess övre del här i nollte distriktet, är en minst sagt enahanda upplevelse.
En stor mängd stationer som kör i princip samma låtar, samma reklam och, visserligen är det olika personer men icke desto mindre, samma klämkäcka och fördummande programlederi. Jag säger som salig Lidbom: Trams!
Vill man höra något annat än "same shit, different name" så hittar man detta via internet, som AOM var inne på.
Vill man lyssna på det man vill, när man vill, så är det internet som gäller, för "radio" precis som för "TV", där streamingtjänster som Netflix med flera växer stort.
Jag tillhör inte längre ungdomarna, men det skulle inte falla mig in att betala ett par hundra spänn i månaden till ComHem för tablå-TV, när jag får Netflix för 79:-. Analogt med det så kommer jag inte lägga pengar på att byta ut alla mina FM-mottagare mot DAB-diton, när jag har en internetuppkopplad dator i fickan.
Det här känns som ytterligare ett i raden av politiska prestigeprojekt, som skall genomföras "bara för att", snarare än på grund av saker som efterfrågan från konsumentledet och samhällsnytta.
Risken är stor att detta slutar med miljarder och åter miljarder (skattekronor) nedplöjda i ett redan föråldrat system med ytterst få lyssnare.
I övrigt anser jag att om nu "branschen" anser sig behöva detta detta för att överleva, något som tyder på bristfällig analytisk förmåga enligt min mening, så är de hjärtligt välkomna att bygga och bekosta detta själva, inte med mina skattepengar.