Torsten Ehrenmark, en bortglömd stilistisk idol !
Torsten Ehrenmark förgyllde min barndoms lördagseftermiddagar genom radiokåserierna från
London, New York och Paris.
I synnerhet det kåseri där hr Ehrenmark hade gett sig in i sommarstugebyggsatsernas inte alldeles rätlinjiga värld.
Hans målande beskrivningar av hur han som novis inom området inte insett att "monteringsfärdigt" inte var ekvivalent med "färdigmonterat" höll hela familjen fångad i en andäktig tystnad runt köksbordet vilket sitter outplånligt fast i mitt minne.
Sedan kunde man även njuta av hr Ehrenmark i DN:s söndagsbilagor samt i de julböcker vilka kom ut varje år.
Ibland signerade författaren sina alster i Lindhska bokhandeln i födelsestaden. Under tidigt 70-tal fick jag ett par signerade exemplar.
Jag föredrar helt klart dagens relativa flerfald framför monopoltidens fallenfald.
Jaha, så kommersiell "enfald förklädd till mångfald" är alltså att föredra framför en något magrare diet fast med högre näringsvärde.
I kommersiella etermedia blir lyssnaren reducerad enbart till en konsumtionsfaktor, och budskapet går ut på att predika konsumismens evangelium, där allting blivit underordnat de heliga försäljningssiffrorna.
I varje fall jag vill inte leva i ett samhälle där Ray Bradburys dystopi "Fahrenheit 451" blivit en realitet.
73/
Karl-Arne
SM0AOM