Detta var ett intressant ämne.
Är det något jag brinner för, så är det morsetelegrafi!
Är det något jag går igång på, så är det debatter om morsetelegarfins varande och/eller effektivitet!
Telegrafi är för mej den stora kärnan i hobbyn.
Hade inte telegrafi funnits så hade jag troligen inte varit så aktiv sändaramatör. Jag hade nog hållt på med elektronik och antagligen någon form av digital kommunikation.
Jag hade inte suttit och pratat, dock.
Diskussionen angående telegrafins föråldrade trafiksätt eller att den är oeffektiv är inte relevant över huvud taget.
Det finns så många intresseutövare av diverse olika hobbies som absolut inte har med effektivitet att göra.
Varför flyga och bygga ultralätta flygplan när det finns färdiga små jetplan, de är ju effektivare.
Varför simma när det går fortare att ta båten?
Varför cykla, när det går fortare att ta bilen?
Varför hålla på med veteranbilar när det finns nyare att köpa?
Varför segla när det går fortare med motorbåt? Hm, är det inte ganska föråldrat att segla, förresten?
Varför gå i skogen och plocka svamp när det finns i affären?
Varför fiska när det finns fisk i affären?
Varför teckna och måla, när man kan ta bilder med kamera?
Varför snida trägubbar, när det finns färdiga i prylboden?
Varför lära sej att spela ett musikinstrument, när det finns färdig musik? Tänk vilket hinder!
Men bara intresset finns, så...
Stort som litet, frågan kvarstår....
Tänk om allt vi gjorde alltid bara gick ut på att det skulle vara så effektivt och modernt som möjligt? Tråkigt !
Jag är en synnerligen aktiv sändareamatör, men jag nyttjar i det närmaste helt uteslutande morsetelegrafi.
Nu råkar det fungera mycket effektivt, men det är inte huvudorsaken till att jag håller på med det.
Det hade varit effektivare att ta telefonen och ringa eller att använda de andra moderna informationsmetoderna.
Det handlar inte om effektivitet.
Varför är det för vissa så fult att andra har en särskilld intresseinriktning för telegrafi, medan andra inriktningar är helt OK?
Det handlar om att umgås på ett trevligt sätt.
Förresten, det finns folk som sitter och pratar det gamla konstgjorda språket Esperanto.
Faktiskt på radio också! Jo, det är säkert. Läste om det, men nu har jag inte i minnet var, tyvärr.
Tror någon att de gör det för att det är effektivt? Knappast.
Det handlar om att lära sej och att behärska ett hantverk med gamla anor.
Det handlar om att idga en hobby, ett intresse och att kanske förkovra sej i detta.
Effektivt eller inte, föråldrat eller inte....det handlar inte om det!
Jag är inte objektiv i debatten, jag vurmar och ger tummen upp för allt och alla som är för morsetelegrafi, och för dess bevarande.
Telegrafi är en färdighet att vara stolt över.
Telegrafi är ett gammalt hantverk som är en fröjd att utöva.
Telegrafi är intimt sammanknippat med kommunikation, kanske särskilt radiokommunikation.
Vi ser med oro hur gamla hantverk med anor försvinner med tiden. Man gör en hel del för att några skall finnas kvar.
Det borde vara så även för morsetelegrafi. Vi som håller på med det gör så gott vi kan för att andra skall fortsätta med eller börja med det.
Jag ger tummen ner för morsetelegrafins avskaffande. Se insändaren angånde kvaliteten på sändareamatörerna.
Är man bara tillräckligt intresserad för det man håller på med, ser jag nog inte att diverse små "hinder" skulle göra att jag avstod istället.
Troligen skulle det ena utövarna då alla vet hur man har tragglat och övat och till slut lyckats nå fram till tillståndet.
Man glädjs sedan med hur den nya operatören blir allt säkrare. Det är en härlig känsla när det börjar lossna.
Egentligen är det konstigt att debatten om morsetelegrafins varande överhuvudtaget existerar.
Naturligtvis skall hantverket morsetelegrafi finnas kvar så långt det är möjligt!
Morsetelegrafi är ett naturligt inslag i vår kommunikationskultur.
Jag skall försöka ha överseende för att vissa anser det vara rätt att kravet på morsetelegrafi försvann.
Trycket från övriga världen gör ju att Lilla Sverige inte ensamt kan kvarhålla sådant krav, det blir ju orimligt.
Men jag är övertygad om att avskaffandet inte har tillfört hobbyn något positivt.
Är man bara tillräckligt intresserad är det inget hinder. Kanske snarare tvärtom, faktiskt!
Har ni tänkt på att vi aldrig blir upprörda över att någon har lyckats lära sej att traktera ett musikinstrument?
Medan jag personligen har fått erfara att man blivit närmast upprörd över att jag lyckats lära mej telegrafi.
Musik: "Vad vackert du spelar, så fint det låter..."
Telegrafi: "Varför skall du hålla på med den där gamla skiten...?"
Länge leve morsetelegrafin!
Länge leve telegrafikravet!
Skilj agnarna från vetet...
SM7FCU Morsetelegraferande radioutövare