Idag längtar jag faktiskt tillbaka till "Televerkstiden"!
Mitt under flytten hade jag mobilen i fickan tillsammans med en mejsel varvid när jag tog upp den så bad den om PUK-Koden! Ja, mejseln hade kommit åt knappar givetvis, och Nej jag hade inte knapplåset på. Det har jag ej behövt på 6år. Efter otroligt mycket extrastrul med grävande i ca 40 kartonger och några dar så hittade jag tillslut koden. Sedan fick jag ladda eländet nån timma för att överhuvudtaget få igång den följt av en GIGANTISK backlogg av missade samtal o meddelanden som rasslade in: "A ding-a-ding-a-ding-a-ding...." Där åts ytterligare en timme upp av min tid.
Men allvarligt... Visst är det fantastisk teknik, det ÄR det. M e n frågan jag ändå ställer mig är om det u n d e r l ä t t a t för människan att ha mobiltelefon? Idag säger jag NEJ! -Det har den INTE! -Åtminstone i det stora hela. -Absolut inte stressmässigt!
Den har underlättat för företag att bli effektivare. Men för människan har den tillfört mera arbete, mera stress. -Man skall ideligen ladda, springa och leta laddare, Slå koder för att kunna använda den, sitta "barnvakt" åt den på allehanda ställen. -Så att den inte trillar i toaletten, inte trillar i sjön när man fiskar, inte blir stulen, inte blir glömd nånstans och så vidare... Det är inte att underlätta!!
Pratar vi underlätta för människan så vinner Televerkets bakelittelefon en jordskredsseger. -Aldrig ladda! -Alltid fullt fungerande! -Trillar definitivt aldrig i sjön! -Den behöver ingen "barnvakt" för att inte tappas bort eller bli stulen. -Du behöver aldrig någonsin köpa en ny! -Och till slut, det bästa: Du behöver aldrig bli störd när du ligger på stranden för att sola.
Snart kommer säkerligen coola nya "rörelser" där det dyker upp folk som endast använder sig av fast telefon.
Jag tror detta är något viktigt man kan lära inför framtidens produktutveckling, Att tänka tanken; "Kommer den att underlätta för människan"?
Tänk när vi har 26st laddbara o "viktiga" prylar hemma som alla kräver nån sorts "PUK-KOD" och gärna av kina-kvalitet -Man kommer att behöva en buttler som sköter om dessa med laddning mm alt gå ner på halvtid för att hålla igång alla dessa apparater som kräver ständig handpåläggning för att gå, skalbyten, glasbyten, batteribyten och nyinköp var 18:e månad. En underhållsplan a´la en mindre bostadsrättsförening kommer antagligen att krävas för att undvika ett totalt kaos och en bokhållare som bara underhåller kodregistret.