Ten-Tec Eagle 599

SA0AND

Well-Known Member
Någon som har erfarenhet av denna transceiver?
Några egenheter vid SSB körning?
Är sändaren bra? Mottagaren?
Maila mig gärna Dina synpunkter.
/Roger Sjölin SA0AND
 
Alla riggar som inte är fullvuxna låter ungefär likadant (i mottagning så väl som sändning). Jag menar då TenTec 599, TS 590 och K3.

Visst... de är små och enkla att ta med sig, men valet är enkelt om jag ska köra SSB och låta perfekt - min gamla FT1000D slår alla dessa juniorriggar med hästlängder. Dessutom är mottagningen överlägsen på FT 1000D då det är QRM!

Jag använder TS 590S till DX-expeditioner och mobilkörning, inget annat... Och K3 har jag testat grundligt mot TS 590S. Enda positiva fördelen för K3 är dess otroligt låga vikt. Annars är TS 590S en minst lika bra radio till halva priset eller mindre beroende på K3 bestyckning. K3 har väl dock två separata mottagare vilket kan vara ett plus förstås.

Köp rejäla riggar som FT 1000, FT 5000 eller FT 9000 om ni är måna om hur ni låter på SSB. K3 låter risig som satan på SSB... TS 590 halvdan och TenTec 599 någonstans i samma härad.

73 de LRR, Mats
 
Last edited:
Vad är det som gör ett bra ljud tycker ni?

För egen del skulle jag säga en "stum" AGC i RX och branta filterflanker. Andra som hyllar en viss radio verkar föredra en mer annonym AGC och breda runda filter som inte sällan läcker en del brus utanför passbandet på köpet. Vart står ni?
 
Back
Top