Test i helgen men tidsangivelsen?

SM4FPD

Well-Known Member
Test i helgen. På SSA hemsida står det så här:

"Nu är det dags för CQ WW DX SSB Contest! Testen går från 0000 UTC 24 oktober till 0000 UTC den 25 oktober. I 48 timmar fylls banden med signaler från hela världen! I år blir det premiär med CQWW SSB på det utökade 40-metersbandet och det kanske äntligen blir slut med problemet med SSB-stationer nere på CW-delen. Så putsa mikrofonen, ta en extra halstablett och kör så det ryker i helgen! Bilden visar en Shure 55s från 1951, foto: Holger Ellgard." Föreningen Sveriges Sändareamatörer


Kul att det finns stora grejer som många har förväntningar om att få vara med på. Själv är jag inte intresserad av tester, men hoppas att de som är, får riktigt kul! Och får utlopp för sin tävlingsinstinkt.

Vad jag tänkte fråga forumet är hur tiden kan bli 48 timmar?
Start 0000 den 24, dvs sekunden när Lördagen börjar, till 0000 den 25:e, dvs sekunden när söndagen börjar. Jag får det till 24 timmar. Har jag fel? Är jag dum? Och hur skriver man om man menar tills söndag kväll till sekunden då söndagen slutar på natten.

Visst är mikrofonen snygg, välputsad och skiner "vill ha känsla" skulle kunna ofta 48 timmar på en test för att få en sådan.

de
Roy
SM4FPD
 
Du glömde en sak, Roy!

Övergången sommartid/vintertid krånglar till det ytterligare. :D :D

/ Ingvar
 
Last edited:
I inbjudan till CQ WW DX SSB Contest står det:
Start 00.00 UTC 24 oktober
Slut 23.59 UTC 25 oktober

Sven / SM6CDN
 
Naj sommartid gäller väl inte för UTC.
Men det är sant att på lördag kväll gäller att ställa tillbaka våra klockor som visar lokal tid.
det Sven skriva låter mer verkligt.
Men om man hinner ett QSO den där sista minuten då?
de
SM4FPD
 
Detta är ett "icke-problem".

Den sista minuten varar ända till
2359:59 UTC den 25 oktober.

Vägledning i dessa frågor finns i ITU-RR Art 2.6

"2.6 Whenever a specified time is used in international radiocommunication
activities, UTC shall be applied, unless otherwise indicated, and it shall be presented as a four digit
group (0000-2359). The abbreviation UTC shall be used in all languages."

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Felskrivningar av denna sort gynnar ju amatörradion i stort eftersom någon eller några kanske avslutar testen kl 00.00 den 25/10 och därmed upplåter frekvensutrymme åt normal trafik.
 
Så lär vi oss saker oxo.
I detta fall att klockan 23:59 betyder 23:59:59
Men så är det väl bara vid tester.

de
Roy
 
Nej Roy, det är nog alltid så som du beskriver. Det fick jag lära mig av min sadistiske fysiklärare på gymnasiet. Anger man inte noggrant med sekundtalet oxo betyder 23:59 hela den minuten, dvs från 23:59:00 till och med 23:59:59.
Men vad detta har för inverkan på den globala uppvärmningen vete tusan!
73
Kurt / SM6BZE
 
Fint, nyss hemkommen från motinrundan som tog 40 minuter, känns det skönt.
svettigt etc och på HF är det bara en massa skrik.

Jo föressten klockan visade 40:59, men då vet alla att säger man 40 minuter så betyder det 40:59

Hihi

de
Roy
 
Back
Top