The Ultimate small antenna

SM3IXY

Well-Known Member
I brist på snack ang antenner så tycker jag att G5RV hör till den kategorin.
Spec. om man har en autotuner där bandkabeln slutar.

/Han som inte vet så myche hihi
 
Hallo där ute i etern
Vore intresant att bli motsagd
Eller sitter ni på er stol och har inga åsikter? Eller orker ni inte (börjer bli gammel å sliten)
Ja börjer oxo komma upp i åren 65 bast till hösten
/3AjXWhy
 
G5RV är nog en av de mest söndertjatade antennkonstruktioner som finns, det är nog ingen som kommer på något nytt att säga om den.
Du får allt leta efter någon annan konstruktion som kan få någon att höja ögonbrynen och aktivera deras skrivimpulser :)

65 år innebär att du är en yngling i denna församling!
 
Så liten är den väl inte. Nästan som en riktig dipol.
Sen kan man fundera på Ultimat betyder??? Det sämsta av det bästa, de bästa av det sämsta, den bästa möjliga kompromiss, eller är det bara ett "finare" ord för optimal?
Förr var det kanske en lite annan sak, då behövde man inte ta hänsyn till strålning från matarledningen och ledningsbunden antenn till jord gulgrön och elnätet. Dvs det vi idag kallar symmetri eller balans. Allt för att undvika störningar, både i mottagning som från sändning, i möjligaste mån.
Vi har idag oxo EMC i form av oönskad strålning från en amatörradiostation att ta hänsyn till, dvs att vi inte utsätter oss själva eller grannskapet med fältstyrkor.
Så idag gäller nog en så väl balanserad och symmetrisk avstämd dipol som möjligt, högt symmetriskt uppsatt med fungerande balun.
På SSA hemsida kan vi läsa en bra artikel om hur man undviker att skapa oönskade fältstyrkor i omgivningarna.

Så är G5RV ute helt då?? En bra fråga, mitt svar är att man bör undvika sådant.

Förmodligen finns det många som försvarar G5RV och liknande än idag, men de har nog knappat några utförda mätningar att hänvisa till utan mest att det går att få radiokontakter med en sådan antenn. "Jag körde minsann Dx en mörk natt med min G........" så därmed vet man att den funkar... "vet"... idag är det vissa som "vet saker" som inte ens 40 000 experter vet på en stor statlig myndighet.


De
Roy SM4FPD
 
Så liten är den väl inte. Nästan som en riktig dipol.
Sen kan man fundera på Ultimat betyder??? Det sämsta av det bästa, de bästa av det sämsta, den bästa möjliga kompromiss, eller är det bara ett "finare" ord för optimal?
Förr var det kanske en lite annan sak, då behövde man inte ta hänsyn till strålning från matarledningen och ledningsbunden antenn till jord gulgrön och elnätet. Dvs det vi idag kallar symmetri eller balans. Allt för att undvika störningar, både i mottagning som från sändning, i möjligaste mån.
Vi har idag oxo EMC i form av oönskad strålning från en amatörradiostation att ta hänsyn till, dvs att vi inte utsätter oss själva eller grannskapet med fältstyrkor.
Så idag gäller nog en så väl balanserad och symmetrisk avstämd dipol som möjligt, högt symmetriskt uppsatt med fungerande balun.
På SSA hemsida kan vi läsa en bra artikel om hur man undviker att skapa oönskade fältstyrkor i omgivningarna.

Så är G5RV ute helt då?? En bra fråga, mitt svar är att man bör undvika sådant.

Förmodligen finns det många som försvarar G5RV och liknande än idag, men de har nog knappat några utförda mätningar att hänvisa till utan mest att det går att få radiokontakter med en sådan antenn. "Jag körde minsann Dx en mörk natt med min G........" så därmed vet man att den funkar... "vet"... idag är det vissa som "vet saker" som inte ens 40 000 experter vet på en stor statlig myndighet.


De
Roy SM4FPD

Det är väl snarare radioamatören som borde skyddas från sina grannars EMF. Det är det
som är det stora problemet.
 
Jo klart att det är så SA7ASX.
Men för störningar från grannarnas elektronik finns det regler .
Det nya är reglerna om hur mycket en sändare från en amatörradiostation lägger ut i farlig fältstyrka... det är där vi i framtiden kommer att utsättas för krav.
Och det är en stor skillnad på grannens störningar som ger oss S9plus i bara brus över hela kortvågen, och en farlig fältstyrka.
Att vara observanta på annan utrustnings EMC och elsäkerhet ger vi oss radioamatörer ett plus genom att förstå inse engagera oss etc. vilket borde vara bra för hobbyn.
Men vi ställs inför krav att inte stråla för höga fältstyrkor oxo, även där måste vi vara engagerade.
Det ena försvarar inte det andra. (läs: stör grannens LED lampa min mottagare, så får han minsann tåla mina fältstyrkor)

För att återgå till tråden, liten "ultimat" antenn.
Min 2 x 4 meter långa antenn för 5,3 MHz med spolar och balun anser jag vara rätt optimal med tanke på storleken och effektiviteten.
Men kanske vi talar om antenner som kan köras på flera frekvenser?


de
Roy
 
OT
Allt är relativt. Farlig är väl kanske att ta i med tanke på hur mycket och ofta amatören vanligen sänder. I de flesta fall är det väl så att sändning sker i mycket liten omfattning.
Sen är det inget nytt förhållande i "hur mycket en amatörsändare lägger ut i /onödigt-ord/ fältstyrka".
Det är ingen skillnad mot förut i hur stor fältstyrkan blir.
Kanske kan vi undvika sensationssökande förstärkningsord som "farligt" i detta sammanhang då det snarare handlar om "oönskat höga" eller "nivåer som överskrider föreskrifterna"?
Farligt för allmänheten eller dig själv? Ja - det är DET vi behöver ha koll på. Skaffa dig det genom SSA:s nyligen publicerade självstudiematerial och använd dina egna antenner som exempel. Sen vet du.
Ett Tack till SM3PXO och de andra som gjort det möjligt för envar att öka sin kunskap inom detta tidigare vita fält.
 
Jag har inte monterat, eller testat G5RV och frågan är om den som gjort det har monterat den på ett för antenntypen riktigt utfört höjd och placeringsläge.. Oftast tycker jag att utlåtanden om den antennen varit negativa.. Oförskyllt eller ej??

/Sven.
 
Tja.. G5RV var min portabelantenn då jag deltog i SSA:s portabeltest. I foniklassen tog jag hem 3 första- och en andraplats på denna skitantenn :)
De första 100 DXCC-länderna kördes också på den antennen. Sen har jag haft horisontella loopar och de är bättre. Men icke desto mindre är G5RV:n en bra kompromiss som är enkel att sätta upp och ta ner, enkel att tuna på flera band och en helt okej förstaantenn.
 
Back
Top