Tips för ytmontering

Jag löder hela dagarna på jobbet och det bästa sättet enligt mig är att fästa ett ben först genom att lägga på tenn på padden och med en pincett och lödkolv fästa komponenten sen far den ju ingenstans :)
 
Precis så har jag lärt mig att göra....är det 0406 så måste man ha bra verktyg, mikroskop är nästan obligatoriskt, 1206 är en helt annan sak.
 
Jag har själv aldrig sett något behov av en sådan manick.
Jag gör som FBJ och WII beskriver.
Lägg först en liten "kula" lod där ena änden av den plats där SMA komponenten skall sitta. Denna "kula" har tillräckligt med fluss och att löda dit en komponent går fint, sen sitter den där och bara att löda andra sidan.
Givetvis gäller att allt gammalt lod tas bort om det gäller ett komponentbyte. Tennfläta är då bra.

Jag ser mest en riskt att en komponent, som hålls på plats av ett sådant "verktyg", plötsligt "sprätter" iväg. Att sen hitta den på "jordgolvet" är sedan omöjligt.

Dock var ideen klurig! Upfinningsrikedomen och experimentandan är frisk!!

Visst är dom underbara de här små mm-stora kompopnenterna!!
Inga lödtrådar, inga buntabad för att de skall sitta kvar, inga färgkoder att tolka. Precis lagom storlek till en bra pincett.

Det som kan bli svårare i framtiden är de komponenter där lödytorna sitter under och är dolda.
Varmluft är ett bra verkltyg.

de
SM4FPD
 
Tape

Jag har själv aldrig sett något behov av en sådan manick.
Jag gör som FBJ och WII beskriver.
Lägg först en liten "kula" lod där ena änden av den plats där SMA komponenten skall sitta. Denna "kula" har tillräckligt med fluss och att löda dit en komponent går fint, sen sitter den där och bara att löda andra sidan.
Givetvis gäller att allt gammalt lod tas bort om det gäller ett komponentbyte. Tennfläta är då bra.

Jag ser mest en riskt att en komponent, som hålls på plats av ett sådant "verktyg", plötsligt "sprätter" iväg. Att sen hitta den på "jordgolvet" är sedan omöjligt.

Dock var ideen klurig! Upfinningsrikedomen och experimentandan är frisk!!

Visst är dom underbara de här små mm-stora kompopnenterna!!
Inga lödtrådar, inga buntabad för att de skall sitta kvar, inga färgkoder att tolka. Precis lagom storlek till en bra pincett.

Det som kan bli svårare i framtiden är de komponenter där lödytorna sitter under och är dolda.
Varmluft är ett bra verkltyg.

de
SM4FPD

***

Nyttja en bit tape där du lägger komponenten. Sedan fixerar du tapen på kretskortet
där komponenten skall sitta. Löd på den ena sidan rakt igenom tapen,
Sedan bort med tapen och slutför arbetet.
detta var mitt lilla tips i debatten.

73 sm0ctk stig
 
Back
Top