"Tips från Blocket Tradera mm"

Ang Lennarts inlägg om att Trapdipper är en av de sämsta.
Själv har jag inte provat denna modell, som verkar ha sålts i stora mängder på sin tid.
Skälet till att de säljs då och då är nog främst antalet sålda.
Många radioamatörer köpte Dippa utan att riktigt veta vad den skulle vara till, och de användes aldrig, och många ligger kvar i dödsbon.

Själv kör jag en gammal Phlips med rör, den med indikatorn som glimrör.
Dock finns många påbörjade hembyggen liggande, då jag menar att Philps-dippan är ostabil, full med falska dippar och kräver nätanslutning.

Således samma brister som Lennart tycker Trapdipper har.

Nå finns det då någon som har erfarenheter av olika dippor och dess kvaliteter?
Falska dippar misstänker jag är ett återkommande problem, eller ???
Är rördippor bättre?

Förekom någon gång i historien någon mer proffsig, läs dyr, dippa utan alla problem? Och hur var den då uppbyggd?

de
SM4FotPeDahl
 
Min första egna "dippa" var just en "Tradiper", julklapp 1969.

När jag lärt mig var de falska dipparna låg så fungerade den alldeles utmärkt för att
bygga mina första kortvågsmottagare, dito sändare samt DL6SW- och DL6HA-konvertrarna för 144 MHz. Även en 2 m-sändare med rör åstadkoms.

De "dippor" som varit bra är främst Measurements model 59, Radiometer samt Grundig "Rezonans-Meter". Millens "dippa" var också ganska bra, men hade ett mindre frekvensområde.

Measurements 59 är nästan fri från "falska dippar" samt går upp till 430 - 440 MHz.
Numera använder jag mest "dippor" för att få en rimlighetskontroll av det som mäts upp m.h.a. nätverksanalysator.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har byggt en Dip-it från qrpproject.de
Instrumentet fungerar utmärkt och personligen tycker jag att den är betydligt trevligare att använda än en MFJ-259 med tillsatsspole (eller dess syskon för den delen)
frekvensområdet är dock en aning begränsat, ca 1-42MHz (jag hade gärna haft 6m bandet med..)

QRPproject! Devoted to QRP and Amateur Radio homebrewing
 
Jag instämmer med -AOM att Measurements 59 är bäst och att Millens dippor, både den med rör och efterföljaren med FET är bra. Dokumentation till modell 59 finns på nätet, http://bama.edebris.com/manuals/boonton/59/, det är bara att bygga en kopia om man lyckas hitta en bra vridkondensator med lämplig form på plattorna. Millens FET-dippa fanns beskriven i CQ sept. 1971, med artikel om hur konstruktören övervann svårigheterna med transistoriseringen. Rörversionens (90651) kopplingsschema med röret 9002 finns på BAMA medan FET-dippans (90652) som använder 3N128 finns här: http://www.seekic.com/uploadfile/ic-circuit/200971214122576.gif
Jag har byggt dippor både med rör och FET, anslutna till frekvensräknare för att undgå bekymmer med konstruktion av lättlästa skalor. Mitt intryck är att rör ger större känslighet och att FET på grund av lägre signalnivå passar bättre att sniffa med i transistorkretsar. Min hembyggda med 6CW4 är bra men går inte högre än till 300 MHz, jag skulle ha valt den kapacitansfattigare 955 istället.
Kravet på nätspänning är inget hinder, de få gånger jag behövt dippa en antenn utomhus har jag klarat mig med min Heathkit HD-1250.

Lennart
 
Last edited:
RA-200 gick för 7953 kr på TRADERA.
Ett fint exemplar, fungerande, en nostalgikick, massor av tillbehör och reservdelar. 92 kg radio.
Men är det rätt pris?

Om kunden är nöjd så tycker jag att det var "rätt" pris. Det finns många konstiga prissättningar med t.ex. kablar till hifi-prylar som kostar tusentals kronor och är köparen nöjd med köpet så måste man anse att priset var rätt, även om vi vet att en kabel för 25 kr från Clas Olsson hade låtit lika bra...

Men visst stiger priset lite ibland, min första Ra200 kostade 300 kr i slutet på 70-talet och var även den helt komplett. Jag fick köra 4 rundor á 1.6 mil med min cykel innan all utrustning var hemma.:cool:
 
Bra produkter betingar ett högt andrahandsvärde även om de är lite till åren gångna.
Sämre produkter sjunker drastiskt i pris även om de är nya.
Inget konstigt alls tycker jag.

/Emil
 
Det ligger ett 25A microset nätagg bland amatörradiogrejorna på tradera, jag har ett likadant som jag är helnöjd med,
inga märkbara störningar på HF :)

..och en härlig FLdx500, den ser riktigt fin ut!
 
Billig lacktråd:
0,8mH induktans luftlindad 4st på Tradera. Svagström |
Säljaren erbjuder fyra tycken LF drosslar med 0,8 mm tråd. Räcker till många byggen i framtiden, det är med sådant här mn bygger upp en junkbox.
Ja för den som då inte behöver induktansen 0,8 mH, exvis till högtalarfilter.
Med alla fyra i serie med en omkopplare som kan välja i fyra steg, dvs 0,8 1,6 2,4 eller 3,2 mH, kan du få ett trevligt LP filter på din högtalare.

Risk finns förstås att tråden är så kraftigt limmad att den skadas vid upprullning.

de
ÄffPeDeh
 
Koppartråd köper man väl av närmsta motorlindare.
Jag köpte senast 0.4 0.5 0.6 0.7 och 0.8mm 20meter av varje 200:-.
Dyrt ? Vet ej jag tyckte det var bra iallafall.
Tyvärr hade han bara emaljerad.
 
Perfekt för att köra på PR-bandet med ;-)

(det finns ju billigare men den är ju "tuff"!)
 
Back
Top