"Tips från Blocket Tradera mm"

Antiloperna fanns som annons i tidningen NOSTALGIA nr 11 2015.
sidan 92, under rubriken Båttillbehör, " 2 st kustradio Antilop"
Säljaren tel 073 0788871 TINGSRYD

Visste ej att de fanns för marin VHF, men troligen har han fel, det är säkert körvradio.

De
SM4FPD
 
Haha, jag gjorde samma fel som du Johan. Det var några år sedan som jag lagt ut på tradera. Men så kom det sig att jag städade ett förråd och hittade en massa dataprylar som jag la ut och i stort sett återanvände texten från mina tidigare försäljningar. Det tog tvärstopp!

Men vår amatörkollega SM4FPD skriver så här "Betalning, fraktsätt, fraktkostnad och leverans gör vi upp efter auktionen" Vilket verkar ok.
 
Jo, tradera är stenhårda på att man inte får förändra fraktpriset i efterhand, vilket jag kan förstå IOFS då jag vann en auktion där fraktpriset var angivet till 45:- och sedan i vinnarmailet påstod han att det var 245:- och att det stod "fraktpriset upskattat till" i annonsen.

Därför stänger dom auktioner om man skriver så, däremot kan man tydligen skriva "frakten kan eventuellt bli billigare" och få ha kvar auktionen
 
Inget dåligt pris!!! 4500 kr......
Kanske läge att plocka fram den jag har....
Nå min saknar rör men är mekaniskt renoverad av mig för länge sedan. Tror även jag har handboken med schema.
Det skulle vara kul att höra av någon som lyssnat på en sådan radiomottagare.
Hur låter den? Svårhanterad? Återkoppling? Bred som en hangardörr??

de
SM4FPD
 
Rent generellt tycker jag folk betalar fantasisummor för gamla grejor på tradera nu, för något år sedan skulle den nog inte ha inbringat mer än hälften.

Jag hoppar av dom flesta tradera auktionerna för att det blir för dyrt nuförtiden, men det kanske är jag som har blivit snål?
 
En avliden bekant som i några år drev en firma som sålde surplus
slutade annonsera på den egna hemsidan. I stället körde han auktion
via Tradera. Det visade sig att han fick bättre betalt för prylarna då...

Som auktionsutropare på ETA-auktionerna blev jag ibland tvungen att
stoppa budgivningen när nivåerna nådde helt uppåt väggarna
över vad prylen var värd. Rekordet i vad jag anser vara väl mycket
betalt finns på Yahoo, där Göran -NNC auktionerar ut en PDP8:

 
Tradera har rent allmänt drivit upp "junk-priserna" till rent osunda nivåer.
ETA-auktionen har jämförelsevis rimliga prisnivåer.
Sett till kilopris var PDP-8 ändå rätt billig...:)

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag hoppar av dom flesta tradera auktionerna för att det blir för dyrt nuförtiden, men det kanske är jag som har blivit snål?

Välkommen till verkligheten...
Radioamatörer som kollektiv är rätt snåla.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Fast jag kan förstå att slutsummorna drar iväg lite då det rör sig om saker som idag betraktas som samlarföremål, åtminstone i vissa kretsar,
även saker som kraftigt slår an nostalgisträngen kan bli näst intill ovärdeliga för rätt köpare.
Jag har själv både en och två gånger betalat alldeles för mycket för saker på Tradera, men vill man ha grejen så kostar det ibland..
 
Välkommen till verkligheten...
Radioamatörer som kollektiv är rätt snåla.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Nja, dom är väl snarare inte alls snåla som betalar fantasipriser för grejor som dom inte behöver, knappt använder och som mest samlar damm, bara för att det är en nostalgisk pryl.

Men jag har en väldigt praktisk inställning till vad saker kostar, jag gillar även gamla bilar och motorcyklar, men har inga (jo en halvgammal motorcykel), för att jag tycker att priserna inte alls motsvarar vad man får för pengarna.

En Volvo Amazon eller Saab V4 ska inte kosta mer än en fem år gammal Kia, det är sjukt, alla som inte tror mig kan ju jobbpendla i en relik från 70talet ett år.

Min absoluta favoritbil är just Saab V4, jag hade flera och tävlade i flera år med såna också, min bror köpte/fick en för några år sedan som jag lånade ett tag, det var då jag insåg att nostalgi är bäst i minnet/backspegeln

Men som sagt, har man överflöd av pengar så kan man köpa gammalt junk och ställa i bokhyllan bara för att man tycker det är vackert/nostalgiskt/luktar gott, jag gör det själv ibland, men bara om det är riktigt billigt eller helst gratis, för det är ju inget jag behöver egentligen.
Det har ändå samlats en massa träradios hos mig på något konstigt vis, många är skänkta, någon är containerfynd, och så slutligen dom jag har skambjudit på och vunnit auktionen mot alla odds...

Trådspelaren räddade jag i sista stund på återvinningen, han hade kastat allt annat skrot han hade i bilen då jag såg trådspelaren och frågade om han verkligen skulle kasta den.
Han visste inte ens vad det var, trots att han var betydligt äldre än mig.
 
Last edited:
Inget dåligt pris!!! 4500 kr......
Kanske läge att plocka fram den jag har....
Nå min saknar rör men är mekaniskt renoverad av mig för länge sedan. Tror även jag har handboken med schema.
Det skulle vara kul att höra av någon som lyssnat på en sådan radiomottagare.
Hur låter den? Svårhanterad? Återkoppling? Bred som en hangardörr??

de
SM4FPD

Yep Roy, jag har tillgång till en sådan, Även TX:en om jag minns rätt. Det är ABG Hjalmar som äger den. Har använt en sådan på 60-talet - ingen höjdare ens då..Men funkade, använde endast det enda rätta modet CW.

Hälsn. /Uffe & God Jul
 
Här ser vi att amatörradi0 är positivt & också bidrar till andra i samhället, på många oväntade sätt :D

Hela summan från auktionen doneras till katterna på Norrtälje Katthem
 
Last edited:
Här ser vi att amatörradi0 är positivt & också bidrar till andra i samhället, på många oväntade sätt :D

Hela summan från auktionen doneras till katterna på Norrtälje Katthem

Det tyckte jag också var en fin vinkel, han har en apparat han inte behöver, men han behöver inte heller dom få kronor försäljningen inbringar.
Det var lite därför jag delade länken, dels för att den låg i fel försäljningskategori, dels för att någon här kanske kunde höja försäljningspriset något
 
+1 . Precis som vi alltid bör betrakta händelser och "fakta" i vår omvärld och omgivning. Objektivt och undersökande. Låt oss hoppas att de hungriga katterna gynnas i detta fall :) ( Såg att någon köpt ? den vita ospecade koaxialkabeln härvan som legat ute till försäljning i månader på Tradera, eller gav säljaren slutligen upp ? )
 
Men många saker säljs med felaktig eller ingen beskrivning.
Såg något som man säljer som planetväxel, det är dock en ratt med skala till en tiovarvig potentiometer "bara". Den har ingen som helst utväxling.
Kanske skall man anse att köparen får skylla sig själv? Pga av okunskap, eller?
Man ser även mottagare som säljs som polisradio.

de
SM4FPD
 
Back
Top