Tips om bra power supply

Jag fann i mina anteckningar en modifiering av ZL2DF, vet ej om han förekommer på nätet, men kanske kan löna sig att Googla .
Hans modifiering går ut på att sätta ferritrör på sekundärldningarna, dvs plus och minussladden innan de går till polskrufvarna.
Detta är ett exempel på att ett rör (ferritrör) inte ger någon verkan på HF, då att sammanlänka med en ensam clipon-ferrit. Minst 4 - 10 st krävs på lägre HF band.
Han använder 6 st per ledare. Dvs vi får då ett DM filter.
Följt av 3 kondingar, placerade mellan plus och minus, mellan plus och jord och en mellan minus och jord, dvs efter ferierna då.

I praktiken beror nog upplevelsen av störningar till stor del av vilken antenn man använder.
Huruvida man använde jord, (elsäkerhetsjord), som del i antennen eller ej. (balunfrågan)
Vidare har jag något minne av att agget kunde finnas i flera varianter, som jag nämnt bl.a. med skruvklämmor resp. polskruvar bakpå.
Det kan då finnas skillnader invändigt.

Borttappade skruvar till skruvklämmorna är ett problem, agget levererades med reservskruvar.

Jag bedömer nog att man kommer väldigt långt utan att göra något.

Men vill man helt slippa störningar och bor störningsfritt så är nog ändå analoga nätaggregat att föredra.

SM4FPD
 
Ja, även jag har testat med ferriter och kondingar på plus och minuslindningarna inne i ett switchat aggregat. Kanske det blev något bättre. Men problemet kvarstod.

Jag kollade på den svenska marknaden över nya nätaggregat med goda omdömen och priserna är inte så höga faktiskt. Så jag får fundera om det är värt att tjäna ett par hundringar för att köpa ett äldre aggregat eller att köpa ett nytt med goda omdömen under tusenlappen.

Mitt gamla switchade data-nätaggregat har redan förstört flera semestrar!
 
Ja, även jag har testat med ferriter och kondingar på plus och minuslindningarna inne i ett switchat aggregat. Kanske det blev något bättre. Men problemet kvarstod.

Jag kollade på den svenska marknaden över nya nätaggregat med goda omdömen och priserna är inte så höga faktiskt. Så jag får fundera om det är värt att tjäna ett par hundringar för att köpa ett äldre aggregat eller att köpa ett nytt med goda omdömen under tusenlappen.

Mitt gamla switchade data-nätaggregat har redan förstört flera semestrar!
 
Dåliga störande nätaggregat har förstört flera semestrar, ja där har du rätt, och du är nog inte ensam.
Förmodligen har störningar förstört hela hobbyn för många radioamatörer överhuvudtaget.
Störningar är nog det största hotet mot hobbyn.
Så visst är det klokt att tänka före. (före nästa semester)
En modell är att använda en acc, ex en 10 Ah blysyra acc, och en liten linjär laddare på några Amp.
Eller en solcell, på 30 W.

Du nämner att du provat med ferriter på sekundären, men jag nämnde att ZL2DF använde 6 ferritrör på resp. sekundärleding.
Ändå redovisar han, (ZL2DF) inte resultatet, ofta görs modifieringar efter ren teori, och då tycker man att det bör bli bra, men verkligheten kan vara annorlunda.
Många tänker sig att en clipon-ferrit skall hjälpa eftersom det sitter på många kommersiella grejer.
Men då är avsikten enbart att dämpa störningar över 30 MHz och kanske bara lite. De sitter ofta där rent slentrianmässigt.

SM4FPD
 
Man kan ju konstruera sig ett "hybrid-aggregat":) typ hybrid-bil.
En liten linjärstabb som klarar strömmen i mottagningsläget och som strartar en switchomvandlare i sändningsläge.
Vad sägs om det?
 
Nja, jag har fått bort mycket störningar på kortvåg med clip-on ferriter från Kjrll och Co. Även på 80m. Men om möjligt lindar man flera varv av kabeln genom ferriten. Ett exempel för inte så länge sedan var en liten seitchad plug-adapter till en ganska vanlig Asus-roter. 5-6 varv genom en fyrkantig ferritklup tog ner störningarna på 80m från s6 till s0. Så, det kan vara värt att prova. Mvh Sture
 
-FPD, jag har rest många ggr med en bra ack och en laddare och kört med lägre effekter och det har fungerat bra. Men nu tänkte jag köra IC-7300 med 100 W ut. Den drar ju ganska mycket även i mottagning.

- GLD, det var en bra ide. Jag får se om jag genomför den. Kanske man får vänta en stund innan man börjar att prata om det tar en stund innan switch-omvandlaren startar? Och så har jag en AH-4 antenntuner som ska ställa in sig också. Kanske det blir enklare att bara köpa ett bra nätaggregat. Det är ju ingen oöverstiglig kostnad!
 
-FPD, jag har rest många ggr med en bra ack och en laddare och kört med lägre effekter och det har fungerat bra. Men nu tänkte jag köra IC-7300 med 100 W ut. Den drar ju ganska mycket även i mottagning.

- GLD, det var en bra ide. Jag får se om jag genomför den. Kanske man får vänta en stund innan man börjar att prata om det tar en stund innan switch-omvandlaren startar? Och så har jag en AH-4 antenntuner som ska ställa in sig också. Kanske det blir enklare att bara köpa ett bra nätaggregat. Det är ju ingen oöverstiglig kostnad!
 
Nu finns ett SAMLEX agg på TRADERA: https://www.tradera.com/item/302072/335782811/nataggregat-13-8v-23a-sec-1223
Köp nu-priset är ok.
Agget är välkänt, och vi har talat om det här.
Stör väldigt lite och det finns modifieringar, eller som det numera kallas "hacking" för att möjligen avstöt mera.
Man hackar inte bara sig in på datornärverk, man hackar prylar i betydelsen modifiera. Ett dåligt ordval tycker jag.
En bra bas att börja med, dessutom lättsålt om det ändå inte skulle vara tillfyllest.

SM4FPD
 
Det man ska ha klart för sig att kraven för CE-märkning, för att öht få sälja nätaggregaten, innebär att man ska uppfylla bland annat EMC-krav som finns i harmoniserade standarder som syftar till att skydda radiomottagning i en allmän "kreti- och-pleti"-miljö. Alltså hos privatpersoner för konsumentgrejer och i industrimiljö för grövre saker. Dessa krav är oftast helt otillräckliga för amatörradio, i synnerhet om antennerna är nära grejerna.

För ledningsbunden emission, som vanligtvis är de enda emissionskraven under 30 MHz, finns oftast bara krav på NÄTANSLUTNINGEN för ett nätaggregat. För normala grejer är sladden på DC-sidan så pass kort att den anses ha en försumbar förmåga att stråla. Därmed kan det störa friskt via DC-sidan och man uppfyller ändå EMC-kraven. Några krav på att begränsa utstrålad emission under 30 MHz finns vanligen inte utan man utgår från att det blir tillräckligt bra i de flesta fall om man håller nivån nere på nätsladden. Glöm att tillverkare kommer att acceptera hårdare krav här för att skydda amatörradio, det kommer inte att hända. Då blir kanske inte produkterna på marknaden scheissebilliga längre.

Att sätta ihop ett "radiokit" för kortvåg med antenn, radio, nätaggregat och annat som behövs för att kommunicera på någon plats med alla grejer tätt inpå varandra är bland det svåraste man kan göra. Det är helt jämförbart med någon militär kommunikationsplattform och att tro att CE-märkningskrav räcker är befängt. Lämpliga krav är exempelvis MIL-STD 461F för army ground, brittiska DEF-STAN 59-41. Produkter som uppfyller det till amatörvänliga priser existerar inte (vad jag vet). Fler än en obotlig optimist har försökt köpa "COTS", dvs vanliga CE-märkta grejer, för att ha i militära kommunikationssammanhand bara för att antingen slänga skiten eller lägga ner en förmögenhet för att anpassa det efter verkligheten.

SEC1223 har jag själv försökt använda med antenner nära inpå. Blev avstörning vid polskruvarna på DC-sidan och nätintaget bröt jag bort och ersatte med ett kombinerat nätintag/nätfilter. Länge sedan men jag vill minnas att största bekymret var det som läckte ut på DC-sidan. Tror också jag filade bort färg för att lådans delar skulle ge kontakt med varandra, mest för att det kändes bra.

Man måste också se till att störningar inte kommer via antennkoaxen och når antennen. Förmodligen har många amatörer störproblem helt i onödan som skulle kunna minskas genom att proppa igen här. Den intressanta SSM-rapporten visade på att det blev höga nivåer av fält från en koax inne i radiorummet när en osymmetrisk dipol användes. Självklart går det åt andra hållet också, dvs att skräp i radiorummet leds ut samma väg. Koaxen ska isoleras från antennen, om man inte råkar vara skojfrisk och använder en EH-antenn. Med sådana antenner ska man dock inte komma och gnälla vid störningsproblem.

Vill minnas att SM7EQL lade ut ett dokument hos ESR som beskrev vad som behövdes för att en portabelanläggning skulle bli användbar utan att störa ut sig själv. Sedan får man hantera alla andra störkällor som dyker upp. Genom att störa av sina egna grejer får man erfarenheter att gå vidare med resten. Kämpa på.

Kolla här "Radiostörningar är lätta att bli av med":
www.esr.se/index.php/emc-och-stoerningar/872-radiostorningar-ar-latta-att-bli-av-med
 
Last edited:
Nu finns ett SAMLEX agg på TRADERA: https://www.tradera.com/item/302072/335782811/nataggregat-13-8v-23a-sec-1223
Köp nu-priset är ok.
Agget är välkänt, och vi har talat om det här.
Stör väldigt lite och det finns modifieringar, eller som det numera kallas "hacking" för att möjligen avstöt mera.
Man hackar inte bara sig in på datornärverk, man hackar prylar i betydelsen modifiera. Ett dåligt ordval tycker jag.
En bra bas att börja med, dessutom lättsålt om det ändå inte skulle vara tillfyllest.

-FPD . Ja, jag såg detta Samlex-aggregat förra veckan och nu har det kommit upp igen. Ja, jag ska fundera och kanske lägga ett bud på detta. MVH/Tomas
 
Hej offtopic kanske det säljs servernätaggregat på tradera som ger en massa Ampere hur klarar
Sig dom störnings mässigt ?

Mvh sm0ydo
 
Jag köpte ett för några år sedan. Det fungerar ju bra som nätaggregat men stör för mycket i mitt tycke. MVH/Tomas SM0DRY
 
Kollade på SM5DIC hemsida om amatörradio han nar två batterier på 2x 100 A som han kör
Alla sina radioprylar på och ett reservkraftverk ute i garaget.

Mvh sm0ydo
 
SM0YDO. Jag gör så ute på landet när jag kör mina surplus-apparater och det fungerar mycket bra. Men nu skulle jag ha ett aggregat att ha på resor. Det ska vara litet men kraftfullt och även störningsfritt.
 
Ett Diamond GSV4000, som SA5A beskriver, och även jag använt. Gav mig inga som helst störningar och är kraftfullt. Låg vikt samt lätt att ta med. - Skulle nog passa dig..

/Sven.
 
Även klämferriter på DC-kablage är ju bra som komplement. Och se till att man inte får RF tillbaka från antenn & feedersystemet..

/Sven.
 
Jag har ett MFJ-4125 (25 A) som inte har vållat problem de få gånger som jag har använt det. Vikt 1,35 kg.

Lennart
 
Back
Top