Tips på användbar programvara för ett ham shack

Inte att förglömma loggprogram, en del har redan nämnt qrz.com, och det fungerar såklart. Vill man logga sina QSO´n för DXCC och andra diplom, och samtidigt verifiera sina kontakter för andra, vilket jag tycker man ska, så är ett konto på LoTW bra. De flesta moderna loggprogram kan hantera kopplingen mot LoTW. Logbook of the world, vilken hanteras av ARRL.

befolkas forumet av äldre män som gärna ser tillbaka på en tid som var "bättre förr"
Helt riktigt.

Amatörradions medianålder tangerar snart 70 år, och dessutom var det rent allmänt sett bättre förr. Amatörradio agerade då på en marknad med åtminstone någon efterfrågan.

Intresset är knappast något man får framgång med på cocktailpartyt utan är normalt reserverat för "hemuler" och andra udda existenser... :cool:

Och häri ligger en annan aspekt bakom svårigheterna att rekrytera.

Att vara en "hemul", "nörd" eller "annan udda existens" var svårt redan på "den gamla goda tiden", men det var åtminstone något socialt accepterat. I dagsläget torde "nördar" vara nära den absoluta botten av den sociala hackordningen i ett samhälle vilket så påtagligt premierar yta framför substans och form över innehåll.

Att vara en "hemul", "nörd" eller "annan udda existens" var svårt redan på "den gamla goda tiden", men det var åtminstone något socialt accepterat. I dagsläget torde "nördar" vara nära den absoluta botten av den sociala hackordningen i ett samhälle vilket så påtagligt premierar yta framför substans och form över innehåll.
Nja, nu tycker jag du anlägger en lite väl mörk ton :)

Jag arbetar själv som styrelseproffs i banker och försäkringsbolag, där jag möts av nyfikenhet när jag berättar att jag har en hobby som går utanför det vanliga (golf, tennis, segling mm). Fördelen av att komma upp i ålder (jag är 57 år) är att jag inte längre bryr mig så mycket vad andra tänker. Jag fyller mitt liv med saker som jag tycker är roligt, så är det bra med det.

Senast för två veckor sedan satt jag bredvid en av Sveriges mest kända affärsadvokater på Stockholms Handelskammares julmiddag. Efter att vi inledde med att prata allmänt om näringslivet tog jag mod till mig och berättade om amatörradio som min nya hobby. Advokaten sken genast upp och berättade att han i sin ungdom arbetat mycket med radio och bekände att hans enda kriminella handling i livet var att sända piratradio. Så hade vi med ens en mycket intim dialog. Medges dock att han passerat 70 år och att jag inte hittat någon yngre förmåga med samma intresse ännu.

I dagsläget torde "nördar" vara nära den absoluta botten av den sociala hackordningen i ett samhälle vilket så påtagligt premierar yta framför substans och form över innehåll.
Jag håller delvis med dig men skillnaden är att numera så är nörden uppgraderad för att dom ofta är inom IT och därför kan vara högavlönade och kanske tom berömda. I "radiosvängen" fanns det aldrig några större pengar att tjäna och därför ingen status. Nu har jag aldrig haft några problem med detta utan har alltid tyckt att "hemulerna" varit bra människor som jag trivts med och jag har aldrig förstått mig på statusmänniskornas sociala spel.

-FAR du verkar kunna kombinera båda sidorna vilket nog är ganska ovanligt och jag ska erkänna att jag i början inte trodde att att "du var på riktigt". Nu när du presenterat dig lite närmare så önskar jag dig välkommen och jag tycker du har med råge meriterat dig för att vara med i gänget...

Det finns ungdomar som blir radioamatörer eller i alla fall är intresserade av radio/elektronik. Kan jag så supportar jag gärna dom lite extra (t.ex. ger bort eller säljer billigare på loppis osv) för att jag vill så klart uppmuntra dom att fortsätta. Så helt kolmörkt är det i alla fall inte, just saying.

Jag ser inte att någon av er nämnt Hamclock ännu. Vad jag förstår är det ett program som löpande utvecklas och gratis laddas ned. Dock krävs en Raspberry Pi istället för en PC/Mac och därmed också en helt separat skärm.

Se bild nedan från Facebookgruppen för användare av Hamclock.

IMG_0346.PNG

Jag ser inte att någon av er nämnt Hamclock ännu. Vad jag förstår är det ett program som löpande utvecklas och gratis laddas ned. Dock krävs en Raspberry Pi istället för en PC/Mac och därmed också en helt separat skärm.

Se bild nedan från Facebookgruppen för användare av Hamclock.

View attachment 13025
Jag kör Hamclock på min Intel NUC som har Ubuntu 24.04.1 LTS, har provat via fb0 men kör den som en webserver normalt.

Senast för två veckor sedan satt jag bredvid en av Sveriges mest kända affärsadvokater på Stockholms Handelskammares julmiddag. Efter att vi inledde med att prata allmänt om näringslivet tog jag mod till mig och berättade om amatörradio som min nya hobby. Advokaten sken genast upp och berättade att han i sin ungdom arbetat mycket med radio och bekände att hans enda kriminella handling i livet var att sända piratradio. Så hade vi med ens en mycket intim dialog. Medges dock att han passerat 70 år och att jag inte hittat någon yngre förmåga med samma intresse ännu

Du har observerat ett sedan länge känt faktum; att det finns "radioamatörer och radioamatörer".

Den advokat som du mötte var en representant för den kategori vilken var ganska påtaglig under på 60- och 70-talen, och som älskade att höra sina egna röster men inte lika mycket att syssla med tvåvägskommunikation. De flesta sådana gick vidare till företeelser som närradio, men gruppen finns också representerad bland de som håller hov i ringarna på 80 m.

"Piratradio" hade en viss dragningskraft under de radikala 60 och 70-talen. Utövarna ville utmana etablissemanget och radiomonopolet, samt kittlades åtskilligt av att det ocskå var förbjudet. De allra flesta fann andra utlopp för sin kreativitet och blev till sist "aktade män i samhället".

Dessutom såg samhället väldigt annorlunda ut vid den här tiden, Sverige var en avkrok där det rådde ganska konstant nyhetstorka, och det behövdes inte mycket för att "sticka ut".
Radioamatörer var något ganska exklusivt, "vem som helst blev inte radioamatör", vilket också var meningen.

Ett av de mer talande exemplen var brödraparet Figaro vilka gjorde rubriker i början av 1950-talet med att sända grammofonmusik på 80 m med användning av den självtagna anropssignalen "SM3 'Black Peter'" Detta blev kvällstidningsstoff i flera månader medan Telegrafverket, SÄPO, militären samt "frivilliga pejlare" letade efter dem i stort sett hela Sverige norr om Dalälven.

Man ansåg inom statsmakterna att det inte kunde uteslutas att man sända kodade meddelanden "till främmande makt", något som kom ur spionjakterna under kriget och det tidiga 50-talet. Det blev därför angeläget att få fast dem.
I mitten av 1952 lyckades man dock hitta "Black Peter" efter stora ansträngningar.

1735562474484.png
I synnerhet de sista styckena i artikeln återspeglar "tidsandan" i "det till tänderna beväpnade folkhemmet".

2018 gjordes en fotoutställning på Västerbottens Museum om bröderna, och även en kortfilm vilken sändes i SVT. Den kan ännu ses på denna web-plats: https://www.helenawikstrom.com/radio-black-peter

Sammantaget har synen på radioamatörer hos både makthavare och "publikum" nog svängt från att vara den, ehuru lätt udda, elit vi är tänkta att vara;

1735563271585.png

till att endast vara "kufar, som "lagerledere Marve Fleksnes LA8PV".
Detta har sannolikt haft en viss inverkan på dagens svårigheter att rekrytera unga till hobbyn.

Last edited:
Onekligen en svunnen tid i många avseenden.

Amatörradio i stort tillhör en "svunnen tid".

Själva företeelsen skulle inte bli tillåten om någon försökte
introducera den nu.

Blotta tanken på att låta "hobbyister" få tillgång till stora
delar av spektrum utan att betala något för det skulle vara fullständigt
främmande för dagens makthavare.

Detta med att använda viss teknisk kunskap till att testa (och överskrida) reglerade gränser är väl inte begränsat till radiointresserade. Det var under en period när jag var ung, mycket vanligt med trimmade mopeder, modifierade bilar och liknande, vilket sannolikt var utslag av samma anda (testa gränser, visa fingret åt myndigheter...). Olika teknikområden, bara, kan man tycka.

Och detta med udda intressen eller yrken är verkligen intressant att fundera över. Under vissa perioder blir alla normala progran i rundradion (P4, lokalradio) helt utslagna av reportage från någon exotisk form av skidåkning, där deltagarna även skjuter med gevär - snacka om udda intressen...

Just som tidsdokument är både utställningen och filmen värdefulla. De skildrar en tid när amatörradion faktiskt agerade på en "marknad med efterfrågan", och radioamatörerna sågs som värdefulla vilka kunde leverera användbara motprestationer.
Alltför många nya amatörer saknar helt eller delvis den historiesyn vilken sätter amatörradions nuvarande privilegier i sina historiska sammanhang. Privilegierna ses
som något som "bara ska finnas".

Jag är gammal nog att ha haft mentorer som lyssnat på "Black Peter" 1951/52, och den mycket underhållande SM5IQ(SK) kom att berätta om hur han blev engagerad i jakten på "Black Peter" av Aftonbladet med deras reportageflygplan vid en sammankomst i SK0MT-regi under början av 90-talet. Tyvärr har "Affes" hemsida med sina ganska ingående beskrivningar av jakten gått förlorad efter hans bortgång.

Min kollega SM3AKW(SK) hade också att berätta om händelserna ur sitt perspektiv som telegrafist på SAH, och även en amatör knuten till RPS som jag träffade på under början av 80-talet. Tyvärr har signalen fallit bort, men den var "tvåställig".

Och detta med udda intressen eller yrken är verkligen intressant att fundera över. Under vissa perioder blir alla normala progran i rundradion (P4, lokalradio) helt utslagna av reportage från någon exotisk form av skidåkning, där deltagarna även skjuter med gevär - snacka om udda intressen...
"Sport" skiljer sig från så många andra "udda intressen" därför att den är "säljbar" och har ett marknadsvärde.

Oräkneliga marknadsföringsmiljarder satsas årligen även på ganska "udda" sportgrenar.
Hela företeelsen elitidrott riktar sig till våra behov av "panem et circences" eller "bröd och skådespel", och har dessutom en viss besk bismak av chauvinism med sig.

Last edited:
När vi ändå diskuterar oönskade signaler i etern så kan jag inte undanhålla forumet Maj Britt Theorin (s) tankar om antenner.

Ge ungarna en chans och låt dem för död och pina slippa reklam i TV. Vårt parti får inte längre huka i den kommersiella högervinden, utan måste gå till en ideologisk motoffensiv mot yttrandefrihetens exploatörer i vilken förförisk slängkappa de än sveper in sig.
  • Maj Britt Theorin på socialdemokraternas partikongress 1987. Källa: Dagens Eko, Sveriges Radio P1, 21 september 1987.

Parabol.jpg

När det gäller val av loggprogram så är det något jag själv ställdes inför nyligen. Jag hamnade i Log4OM2 och har ännu inte ångrat mig.
CloudLog och WaveLog var alternativen som hängde med till final - kanske hamnar jag där så småningom, vem vet.
Se tråden

Har N1MM och DXlog.net till contest på bärbar pc. Filer exporteras som ADIF till masterloggen hos radioklubben eller om jag har använt egen signal till datorburken hemma, nu N3FJP, tyvärr lite för amerikansk i utseende och arbetssätt, men det funkar att printa etiketter till pappersQSL. Kör också ibland papperslog och matar in i efterhand. Tidigare hade jag andra progam under linux som huvudlogg.

Använder ej LoTW, Clublog eller vad f-- de heter på nätet.

Hej!

Inte helt svar på frågeställningen, men ändå...

Jag brukar ibland använda mig av någon av alla de Kiwi-Sdr mottagare som finns runt om i världen för att utvärdera förhållandena.
Visserligen så finns ju reverse beacon, men det är mycket ofta som jag hör mina signaler ganska bra borta i VK/ZL utan att reverse beacon plockar upp mig.

Ibland lyssnar/tittar jag på mina signaler via en mer närbelägen mottagare, bara för att säkerställa att det "verkar ok".
Detta borde kanske fler göra, kollade deltagarnas signaler på en av de ringar som finns, i detta fallet på 40 m.
Flera av deltagarna borde ta sig en titt på hur de ställt in reglagen på sina sändare, de har väldigt mycket smuts vid sidan av sin signal.
Detta ser man regelbundet och givetvis inte endast på ringar...

Nu på jullovet blir det dags för mig att installera mitt första ham shack här hemma utifrån den IC7300 jag köpt. Jag skulle tycka det vore roligt att även börja med .....
- Fler program som kan vara användbara?
Hej Caroline,
och välkommen till hobbyn.
Själv ny amatör sen drytgt fem år tillbaka. Valet av program styrs delvis av vilken typ av trafik du utövar.
Själv kör jag mest digitalt, ffa FT4/8 med WSJT-X och lite telefoni/SSB i samband med Portabeltesten vår och höst. En aktivitet jag kan rekommendera om man gillar lätt friluftsliv.
Började med att låta QRZ.COM agera loggbok.
Synkade till LOTW, men måste säga att deras process med egen autenticering/digitala certifikat inte är helt trivial (trots civilingenjörsexamen Teknisk fysik/Elektroteknik.. ;-).
Efter ett tag skaffade jag programmet Log4OM som numer är mitt "original" och från vilket jag synkar till QRZ/LOTW.
Hoppas att detta ger dig lite ledning.
Försökt svara på dina frågor, trots att väglaget såhär års lätt lätt gör att trådar sladdar lite OT...
73/88 de SA5QED David

Tack för många bra tips! Jag ska kika på loggprogram så snart jag fått upp min första antenn, förhoppningsvis i veckan. Tills dess har jag roat mig med att köpa en Raspberry Pi för att kunna köra HamClock - ett roligt program!

IMG_0383.jpg

Back