Tips på bra ringar att lyssna på?

SM58596 /U514

Well-Known Member
Hej!

Håller på och läser till cert och har skaffat en ICOM 7300.
Ett sätt att lära sig är att lyssna på hur kommunikation och språket funger.

Har ni tips på bra ringar, svensk- och engelskspråkiga som är i gång på kvällarna som man kan ratta in och lyssna på?



Med vänlig hälsning,
Peter

ps. Jag funderar på om jag har fått någon italiensk version av ICOM 7300 ;)
 
Ringar vet jag inte men svenska stationer på 3755 till säg 3790kHz brukar merparten av mina allmänna anrop ske på och fiskelyckan är där god.
Lördag morgon som typ nu kan du säkert hitta flera st gäng.
Nere på 3606-3650kHz ca ej att förglömma.

ifall din antenn kan ta emot mellanvåg finns ju 1846-1970kHz ca där man oftast hittar ngt att lyssna på.

Hela 40m bandet är det ju knappt ståplats mellan stationerna men de flesta svenska stationer där är tagna kring 7140-7170kHz skulle jag tro.

Nere i sm6-land hörs ofta en sm3’a ropa cq på 20m’s. Honom har jag kört några ggr.
 
Hej!

Eftersom jag extremt sällan besöker ringar, annat än LA2OLD 3660 kHz lördagar 13:00, så kan jag inte peka ut specifika frekvenser.
Men, om du "rullar" över 80 och 40 metersbanden på morgon-förmiddag så hör man en hel del ringar.
Här i Trollhättan hör jag "tonvis" med norska ringar.

Ringar och kvällar, där har jag sämre med input, tyvärr.
Det enkla och universella rådet är att lyssna och fastna för det man finner intressant.
Om man finner det intressant...
 
Hmm, Peter, ursäkta att jag lägger mig i.

Jag själv, och förmodligen flera med mig, tycker nog att en väsentlig del av amatörradion består i att själv vrida på den där stora ratten du nu har och själv leta upp godbitarna, vad du nu än letar efter. Jag vågar nästan påstå att du lär dig ännu mer om "hur kommunikation och språket fungerar" av detta, än genom att lyssna på innehållet i ev. ringar.

Bara ett förslag i all välmening, alltså!

73 es GL,
Rolf, SM5MX
 
Last edited:
Jag vill nog gärna hålla med ovanstående inlägg här, med tillägget att en hel del av hur kommunikationen "ska gå till" finns beskrivet i dokumentet KonCEPT som nån sorts trafikregler och det finns andra dokument som delvis innehåller sånt som kan kallas "trafikhandböcker". Mycket av disciplinfrågorna är sådant som grundläggs när man tränar in telegrafi, därför att det helt enkelt inte funkar annars, men även telefonin vinner på att man har en sorts grundprocedur att bygga vidare på (tycker jag). Jag brukar ibland hoppa till för en del rätt bisarra varianter (bokstavering, inte minst...), så, i korthet: Lyssna gärna, på ringar eller enkla QSO'n, men läs samtidigt om grundidéerna för procedurer och liknande.
 
Hej UAN,

Tack för ditt viktiga inlägg. Som ett förtydligande vill jag då säga, att det inte främst är detta med kommunikationen/signaldisciplinen jag är ute efter.

Jag tänker snarare på själva grundfrågan, som ofta verkar vara: när, var, hur skall jag lyssna för att finna radio intressant?

Mitt svar är: vrid på ratten! Där började jag en gång. Och håller fortfarande på

73,
Rolf
79 år
 
Hej!

Jag fyller på MX och UAN...

När jag en gång tidigt 80-tal (under högstadieåren) började närma mig amatörradio så lyssnade jag främst på 40 och 20 meter med en BC-312-D.
Med en enkel trådantenn på vinden så "hörde jag lite allt möjligt", fann det kul att höra amatörer från US, det var ju så långt bort...
I ärlighetens namn, 80 m gick bort, där var det väldigt mycket gaggande... jag visste först inte att det kallades ringar.

Så, mina råd är likt ovanstående, vrid på ratten och rulla över banden!
Stanna där du tycker du hör något intressant!
Ringar eller ej!

Jag tycker att grunden i vår hobby är att söka, jakten att finna är en central del av hobbyn.
Att "ställa in färdiga kanaler", nja... Peter mitt råd är att söka och du kommer att finna intressanta samtal att lyssna in på.
Kanske de samtalen kommer att ligga till grund för hur du börjar uppfatta hobbyn, på ett positivt sätt.
Det är ju det du själv skiver att du söker!
Ärligt talat, ringar på 80 m är nog inget bra exempel som referens för någon som vill börja utforska.

Peter, önskar dig allt gott i din strävan mot att bli sändaramatör!
 
I grunden är det här en filosofisk fråga. Jag tänker ofta på en av Stig Grybes monologer, Fågelskådaren. Han förklarar där hur det går till:

- Man stirrar stint på fågeln, så här ......(paus)...... och så är det färdigt!

Och den som då inte förstår det, har tyvärr missat den hobbyns inre väsen; antingen förstår man något, eller också gör man bara inte det. Själv begriper jag mig t ex inte på hästar.

OT? Nej jag tycker faktiskt inte det, sri. Och, Peter, även jag önskar dig välkommen till denna fina hobby. Jag är övertygad om att du kommer att förstå det fina i kråksången efter bara några varv till!

73 es GL,
Rolf
 
Last edited:
När jag en gång tidigt 80-tal (under högstadieåren) började närma mig amatörradio så lyssnade jag främst på 40 och 20 meter med en BC-312-D.
Med en enkel trådantenn på vinden så "hörde jag lite allt möjligt", fann det kul att höra amatörer från US, det var ju så långt bort...
I ärlighetens namn, 80 m gick bort, där var det väldigt mycket gaggande... jag visste först inte att det kallades ringar.

Så, mina råd är likt ovanstående, vrid på ratten och rulla över banden!
Stanna där du tycker du hör något intressant!
Ringar eller ej!

Jag tycker att grunden i vår hobby är att söka, jakten att finna är en central del av hobbyn.
Att "ställa in färdiga kanaler", nja...
Kan inte annat än hålla med.

"Ringarna" befolkas i hög grad av personer, vilka, likt min XYL, älskar att höra sina egna röster.

Dessutom tenderar samtalsämnena vara lite enahanda, redan på tidigt 70-tal skojades det om saken;
"Jag kan inte köra 80m, för jag har ingen sjukjournal" en replik av SM4CIV som väckte en viss munterhet på
ett månadsmöte hos Örebro Sändaramatörer.

Däremot kan man hitta både det ena och det andra om man tar sig tid och rattar runt på amatörbanden, och det
var på det viset som vi en gång i tiden fick en egen uppfattning om amatörradions möjligheter. Helst bör man ha gott om tid
samt lyssna förutsättningslöst och ta in det som man råkar på.
Att vilja ha uppgifter om "kanaler" som ska ställas in för att höra något intressant
har tyvärr en tydlig ton av "privatradiomentalitet" över sig.

Sedan är tålamod en viktig ingrediens.

"Sena tiders barn" har ingen aning om hur mycket väntan det var kopplat till att komma igång som radioamatör under storhetstiden.
Man skulle vara 14 år, ha lärt sig telegrafi, sedan vänta minst ett halvår på att tillståndsansökan skulle passera alla remissinstanser,
bli kallad till intervjun hos SÄPO där ens politiska pålitlighet skulle fastställas, avlägga certifikatsprovet och till sist få de efterlängtade bruna
kuverten från Teleskolan och Televerkets Centralförvaltning, Radioutvecklingssektionen, i brevlådan.

"Tålamodets dygd" blev därmed hårt prövad under de åren och månaderna, vilka då primärt ägnades åt att lyssna på amatörbanden.

Man kunde alltså inte gå en veckoslutskurs och efter att ha betalat några hundra för en närmast symbolisk examination
avtåga med ett amatörradiocertifikat.

Sådant tenderade att sålla ut de verkligt intresserade, och den korta halveringstiden för mer sentida amatörer bär syn för
sägen om. Urvalsprocessen med telegrafikravet som främsta ingrediens skapade en elit av radioamatörer med en kvalitet som
inte längre finns.
 
Last edited:
Just nu i eftermiddag är det full spruta på 10m. Jag har några inlagda FM frekvenser på 29MHz på min scanner som till vardags skaver på en 69MHz antenn. På den hörs just nu New York repeatern på 29,620 och diverse annat över 29,600 FM. Exakt den frekvensen är en simplexkanal det ropas friskt på också.
Själv är jag inte upplagd för att prata men vevar gärna.
 
Man kunde alltså inte gå en veckoslutskurs och efter att ha betalat några hundra för en närmast symbolisk examination
avtåga med ett amatörradiocertifikat.

Sådant tenderade att sålla ut de verkligt intresserade, och den korta halveringstiden för mer sentida amatörer bär syn för
sägen om. Urvalsprocessen med telegrafikravet som främsta ingrediens skapade en elit av radioamatörer med en kvalitet som
inte längre finns.
Suck....då var det dax igen
 
Mina herrar!

Tillbaka till ursprungsfrågan, jag vet hur man skruvar på en ratt.
Jag kan läsa i boken hur kommunikationen skall gå till.

Jag vill lyssna för hör hur kommunikationen, samtalstonen fungerar på svenska och engelska i praktiken.
Ringar är därmed ett effektivt sätt att få lyssna på många.

Har lyssnat på Huddinge ringen på fredagar och gillar det upplägget.

Mvh
Peter
 
Jag kan läsa i boken hur kommunikationen skall gå till.

Jag vill lyssna för hör hur kommunikationen, samtalstonen fungerar på svenska och engelska i praktiken.
Ringar är därmed ett effektivt sätt att få lyssna på många.

Hej Peter!

Du kan välja att ta till dig av erfarenheter från de som varit med i några år, eller välja att bortse från det.
Valet är ditt!
Jag skriver här för att försöka hjälpa dig, liksom andra också gör.

Jag har vid det här laget sysslad med radio i skapligt många år, om jag minns rätt har jag varit sändaramatör i 40 år.
Började med C-certifikat, där man under ett läsår ungefär lotsades fram inom hobbyn, senare avlade jag prov för A.
Att på egen hand bli radioamatör är nog inte helt enkelt och det är nog alltför lätt att hamna fel...
Man slutar med hobbyn,
Nåväl o skit de samma...

Att använda ringar som någon form av referens, mall för att förstå samtalstonen och tillvägagångssättet, ja OK, kör på det om det är ringar du vill använda din amatörradiohobby till. Tyvärr tror jag att du kommer att bli besviken rätt snabbt.
Amatörradio är oändligt mer än så.

Idag har jag vid flera tillfällen rattat runt lite på banden vid olika tillfällen då jag behövt sträcka på benen eller vilja hjärnan från jobbet.
Så som de flesta andra dagar hör det ständigt trafik i massor på kortvågen!
Riktig trafik, med stundtals mycket intressant innehåll.
Uppleva något du aldrig kan läsa om i en bok!
Innehåll som jag tror du skulle uppskatta långt mycket mer än ringarna på 80 meter.

Jag är tämligen säker på att jag är långtifrån ensam om mina tankar kring att "öva på amatörradio" genom att lyssna på 80 meter ringtrafik.
Det är ju som att öppna en skåpslucka i köket o kika in, när man kan öppna ett helt fönster mot radiovärlden och få så mycket mer!

Peter, jag skriver dessa rader med de bästa av intentioner, vore tråkigt om du blir en i raden av tappade sugar.
 
Hej Peter!

Du kan välja att ta till dig av erfarenheter från de som varit med i några år, eller välja att bortse från det.
Valet är ditt!
Jag skriver här för att försöka hjälpa dig, liksom andra också gör.

Jag har vid det här laget sysslad med radio i skapligt många år, om jag minns rätt har jag varit sändaramatör i 40 år.
Började med C-certifikat, där man under ett läsår ungefär lotsades fram inom hobbyn, senare avlade jag prov för A.
Att på egen hand bli radioamatör är nog inte helt enkelt och det är nog alltför lätt att hamna fel...
Man slutar med hobbyn,
Nåväl o skit de samma...

Att använda ringar som någon form av referens, mall för att förstå samtalstonen och tillvägagångssättet, ja OK, kör på det om det är ringar du vill använda din amatörradiohobby till. Tyvärr tror jag att du kommer att bli besviken rätt snabbt.
Amatörradio är oändligt mer än så.

Idag har jag vid flera tillfällen rattat runt lite på banden vid olika tillfällen då jag behövt sträcka på benen eller vilja hjärnan från jobbet.
Så som de flesta andra dagar hör det ständigt trafik i massor på kortvågen!
Riktig trafik, med stundtals mycket intressant innehåll.
Uppleva något du aldrig kan läsa om i en bok!
Innehåll som jag tror du skulle uppskatta långt mycket mer än ringarna på 80 meter.

Jag är tämligen säker på att jag är långtifrån ensam om mina tankar kring att "öva på amatörradio" genom att lyssna på 80 meter ringtrafik.
Det är ju som att öppna en skåpslucka i köket o kika in, när man kan öppna ett helt fönster mot radiovärlden och få så mycket mer!

Peter, jag skriver dessa rader med de bästa av intentioner, vore tråkigt om du blir en i raden av tappade sugar.
Hej!

Naturligvis vill jag ha tips och erfarenheter.
Fast jag vill också ta ett steg i taget.
Bara att lyssna och skruva på radion(ICOM 7300) så man hör de flesta som ropar in är en del att pyssla med.

Att rata in andra är kul om man hör bägge sidorna, men den antenn(11m) jag har nu hör jag oftast inte de svaga stationerna i Europa och Amerikas. Skall bygga en dipol för 80m och 40m denna höst och hoppas kunna rata in flera.
 
Hej!

Håller på och läser till cert och har skaffat en ICOM 7300.
Ett sätt att lära sig är att lyssna på hur kommunikation och språket funger.

Har ni tips på bra ringar, svensk- och engelskspråkiga som är i gång på kvällarna som man kan ratta in och lyssna på?



Med vänlig hälsning,
Peter

ps. Jag funderar på om jag har fått någon italiensk version av ICOM 7300 ;)
Hej Peter.

Här hittar du ringar på 80m.
Jag håller delvis med om att många ringar blir mest vardagligt tjat och har kanske inte så mycket med amatörradio att göra men det finns även ringar som har mycket intressant att erbjuda så vi får kan dra alla över en kam.
Lyssna på ringarna men missa inte allt annat som är amatörradio på det sätt den är tänkt.
 
Hej!

Naturligvis vill jag ha tips och erfarenheter.
Fast jag vill också ta ett steg i taget.
Bara att lyssna och skruva på radion(ICOM 7300) så man hör de flesta som ropar in är en del att pyssla med.

Att rata in andra är kul om man hör bägge sidorna, men den antenn(11m) jag har nu hör jag oftast inte de svaga stationerna i Europa och Amerikas. Skall bygga en dipol för 80m och 40m denna höst och hoppas kunna rata in flera.
Peter, tack vare ditt vevande på ratten tror jag du upptäckt en av de fundamentala skillnaderna mellan en mobiltelefon och en kortvågsradio: ibland hörs ingenting i radion, inte ens med en stor antenn! 73 es GL, Rolf, SM5MX
 
Hej Peter.

Här hittar du ringar på 80m.
Jag håller delvis med om att många ringar blir mest vardagligt tjat och har kanske inte så mycket med amatörradio att göra men det finns även ringar som har mycket intressant att erbjuda så vi får kan dra alla över en kam.
Lyssna på ringarna men missa inte allt annat som är amatörradio på det sätt den är tänkt.
Tackar
 
Back
Top