Tips på extern högtalare

SM0UXX

Well-Known Member
Håller på och kikar efter en bra extern högtalare, främst passande SSB. Främst ska jag ha den till min kommande remote-installation, men kan också vara bra till "hemmaradion" i schacket.

Vad jag förtstått är nuvarande Icomhögtalare inte mycket att hänga i julgranen. Dyra också :mad:
Div högtalare med DSP är lite overkill i mitt fall, och de olika "kommunikationshögtalare" i prisklassen 200kr jag testat låter alldeles för burkigt.

Någon som testat en vettig extern högtalare som låter bra på SSB? (Kan ju finnas nåt som inte är avsett för radiokommunikation men som låter bra ändå)....
 
Jag vet att det här låter helknäppt. Men pröva med en stor bamsehögtalare modell Carlsson eller liknande som du haft till stereon. Det blir ett KANONLJUD !
 
Jag håller med SE5X, jag handlar gammla stereohögtalare på secondhand.Nu har jag visserligen en hörselskada, men för mig så är en större stereohögtalare det absolut bästa.
Lagom bas o diskant, jag har testat det mesta men har problem med högtalare som är tillverkade för "hamradio" de är oftast utan basregister och i mitt tycke så fattas mycket av det naturliga ljudet.
 
HI-FI-högtalare hör till musikvärlden.
Då det gäller radiokommunikation är väl en högtalare med mellanregister att föredra.
Men smaken är ju olika...

/ Ingvar
 
Håller med dig Ingvar.
"Klarheten i mellanregistret är något som Fostex nästan är ensamma om på marknaden av bredbandselement idag."

Tyvärr inte så billigt.

73 SM0RVV
 
Den i mitt tycke bästa "amatörradiohögtalaren" är Heathkits ovala högtalare i perforerad plåt. Av någon anledning är denna högtalare väldigt sympatisk att lyssna på tal igenom.

Annars är mitt råd att köpa en bredbandshögtalare på 8 tum eller mer, vill man ha en mindre högtalare så försök att hitta ett ovalt element. Bra bredbandselement har en lätt pappkon med en dubbelkon i mitten, typ Philipselementet 9710 som ofta satt just i de tidigare nämnda "Carlssonhögtalarna".

Vill man inte ha en låda på bordet så prova med att montera högtalaren på en enkel baffel med 5 cm eller mer som kant. En högtalare likt detta gärna driven av en förstärkare kapabel att mata ut 20 - 30 W i topparna, och som kopplas vid radions volymkontroll ger radion helt nya dimensioner.

Det är nu inte meningen att förstärkaren skall spela för fullt, men i en kommunikationsmottagare finns alltid en massa knäppar och sprak som stökar till ljudet mer om det tillåts att överstyra förstärkaren än om det bara förstärks och sedan låter högtalarens bandbredd stå för transientbegränsningen.

Vill man vara riktigt klassisk radioamatör så gör man som Marve Fleksnes LA8PV och använder en QUAD II med väl överkokt transformator som LF-förstärkare... :cool:
 
Jag kör med ljudsystem avsett för dator, typ aktiva högtalare med subbas.
Kopplat via hörlurs uttaget på riggen.
Ger bra ljud över hela ljudspannet.
 
Min mening är att man skall sträva efter en högtalare med minsta möjliga egenresonanser, dvs högtalaren skall inte själv tillföra några egna frekvneskurvor.
Jag har sett, eller hört högtalare som ger sk kommunikationsljud, men har resonanser som kan helt förstöra de allra finaste filter som finns i goda mottagare.
Exvis du har ett SSB filter som skall släppa ut 250 - 2400 Hz från mottagaren, högtalaren har en resonans vid 2600 Hz som är 22 dB starkare än övriga ljud, och därmed har den ökat filtret till att ge 250 - 2700 Hz. Dvs helt förstört den fina mottagaren.
Filtrering skall ske på eget initiativ med filter i mottagaren. Högtalaren skall inte tillföra någonting eget bara återge med rak kurva.
Detta åstadkommer man med en HiFi högtalare och väl genomförd dämpning.
Ett hembygge med en 150 mm bilhögtalare i en låda på 5 liter väl dämpad med akustisk ull, eller från IKEA det man fyller kuddar med.
Lyssna och dämpa tills resonanser är borta, eller minimerade.
Bas och diskant får gärna falla med en mjuk kurva. Det betyder att man kan överdämpa lådan.
Det finns mottgare med så dåligt LF steg att det itne tål en bra högtalare, det löser man genom att ha en dämpsats på högtalarsladden, exvis 6 till 10 dB resistivt mellan mottgare och högtalare.

Att mäta upp resultatet med dämpning låter sig lätt göras.

Resonanser låter pyton, och har du väl labbat med dämpning av högtalarlådor så så vet du vad jag menar. En aha upplevelse.
Någon nämnde Heat Kit plåthögtalare med oval självdämpande högtalare, ja den kan bli ännu bätttre med dämpull, kuddfyllnad.

de
Roy SM4FPD
 
Tackar för alla tipsen!
Ja, känner väl igen det Roy beskriver med resonanser i högtalaren. Men har inte riktigt förstått att det var just resonanser. Har uppfattat det som "burkigt" eller "grötigt" ljud som gör att talet är svårt att urskilja, och som tvingar en att dra på sig hörlurar direkt...

Har kollat på t.ex. Palstar.com: SP30H Ultimate Communications Speaker men kostar ju en slant. Samt att den inte riktigt passa designmässigt i mitt schack.
Borde ju gå att få ihop något som låter lika bra till betydligt lägre kostnad själv tycker jag.

Det var länge sedan jag höll på med ljudbygge, så får leta reda på en bra guide på nätet:)
 
Back
Top