Tips på snabb-byggd antenn för SAC-SSB

SM0UXX

Well-Known Member
Tänkte försöka vara med i SSB-delen av SAC om ett par veckor. Har endast en quad för 12/10m uppe i masten för tillfället. Fler antenner är planerade, men har väldig tidsbrist så de ligger kvar på "to-do list". (Måste få ordning på jordning, mm först, och hobby-tiden är c:a 2 timmar per vecka :( )

Förutsättningarna:

- Skulle i SAC vilja köra åtminstone 40m och 20m (förutom 10m där redan bra antenn finns - om bandet nu öppnar).
- Det måste funka med en "quick-and-dirty" lösning, pga bristande tid
- Helst ska det hela hålla för 800-900W
- Det finns några träd att tillgå, dock inte "lagom utspridda". Flera står dessutom rätt nära quad:en...
- Så låg strålningsvinkel som möjligt
- Så enkel matning som möjligt, helst bara "ful-balun", dvs rf-choke. Matas med 50Ohm koax.

Min första tanke var en bottenmatad vertikal som skulle kunna funka som 1/4-vågare på 40m och 1/2-vågare på 20m. Men på 20m måste det väl till en anpassning för att få ned impedansen? Jag har varken grejer eller kunskap till detta (man kan ju läsa på, men det tar för mycket tid:p).
Det kanske iofs kan vara enklare att göra 2st separata vertikaler?

Rent praktiskt tänkte jag mig en lina som spänns upp mellan två träd (c:a 10m över marken), varifrån en antenntråd får hänga ned. Alternativt kanske jag kan hitta aluminiumrör.
Har fått för mig att det blir lite mer bredbandigt med rör? Sedan är det förstås frågan om hur kraftig tråd man ska ha för att det ska klara effekten...

Mycket tacksam för tips (på lite nybörjarnivå när det gäller anpassningar/matning)!
 
Det enklaste enkla för att inte krångla till det, tillverka 2 st dipoler och häng upp. Går alderles utmärkt av FK-kabel 2,5mm2 från Biltema eller annat billigt ställe och mata med en vanlig RG-213. Simpelt och bra!

Ska du göra en vertikal för 40m så får du hålla på och dra ut 50 radialer och det tar en jädra massa tid!

Jag är QRV i testen som OJ0X vi kanske stöter på varann på bandet!

Lycka till!

73 de Teemu SM0W
 
Last edited:
Jo, dipoler går ju lätt att slänga upp, men tror inte att jag kan få upp dem på tillräcklig höjd om jag inte snabbt handlar in 100m RG-213 för septemberlönen :))
Det blir ju lite dålig strålningsvinkel om man inte får upp dem ordentligt, men bättre än inget i alla fall. Och till Åland lär det ju gå som tåget med dipol på låg höjd, så kan jag köra dig i alla fall.

Lycka till!!
 
Jag körde på SK4AO i SAC CW och blev förvånad över vad bra en vertikal dipol för 7 MHz fungerade. Det är resterna av ett 5-dipols sloopersystem som hänger kvar, bara 2 som överlevt. En sitter nordost och den andra söder om masten. De gånger jag provade var den södra bäst, jag tror inte jag körde nåt alls på den i nordost. Vid jämförelse med SK3W på RBN så var signalerna jämbördiga de stunder jag var på 7 MHz, vilket förvånar mig. Jag har kollat flera mottagare, finns SK4AO med så är styrkan bara nån enstaka dB starkare på SK3W. Vertikal dipol har ju låg strålningsvinkel men jag vet inte hur strålningsvinkel och verkningsgrad påverkas av avsaknad av jordnät under.

För 20 år sen körde jag vertikalpolariserade deltaloopar på låg höjd hemma, även de gick bra för DX. Toppen satt på ca 14 m, botten 1,5 - 2 m upp bara. Jag fasade var och en av dem +- ca 45 grader för att byta riktning, men det är en annan historia...
/Jan
 
Tack för tipsen! Slängde faktiskt ihop en 1/4-vågs vertikal för 7MHz idag av gamla aluminiumrör. Konstruktionen kanske inte blev ultimat, hade bara 1 timme på mig. Får hoppas att den håller ihop ett par veckor i alla fall :)
Vet inte hur den funkar, mer än att swr är 1:1 mitt på ssb-delen av 40m, och bandbredden är tillräcklig för hela 40m med swr <1:1,5 ...
Skulle vara kul med 20m under testen, kanske en vertikal till eller en deltaloop...
 
Back
Top