Tips på verktyg för att störsanera

boko57

Active Member
Jag sysslar med DX och har stora besvär med störningar trots att jag bor i en friliggande villa. Ibland känns det som nästan alla stationer dränks av störningar på MW såväl som SW från och till. Jag bor i Stockholm så jag antar att det r ett minus även om jag har egen tomt och hos.

Jag har identifierat en del LED lampor och dimmers som fungerar som störsändare och som jag släcker när jag ska lyssna.

Min undrar är dock om det går att köpa någon slags enkel "stör mottagare" som man kan gå runt med och detektera störningar? Det vore väldigt behändigt om det gick att köpa en sådan testapparat. Har dock inte hittat något på nätet men det finns kanske bra tips här på sådant?
 
Att "leta störningar" är ett helt företag, och kräver ett systematiskt angreppssätt.

Man kan börja med någon form av bärbar mottagare med en riktantenn.
Transistorradio med ferritantenn är en början, men bättre resultat brukar erhållas genom en SDR eller "handhållen scanner" med en loop-antenn.
Man kan även använda en sådan "scanner" med en sprötantenn för att "sniffa" runt misstänkta störkällor.

När man hittat huvudkällan så är en strömtång något som kan avgöra om
störningen primärt utbreder sig via elnätet och andra kablar eller inte.

I min professionella EMC-praktik brukade jag använda dessa grejor;

* LUFOR-mottagare Mt910 för LV och MV
* Handhållen scanner Yupiteru MVT-2100 100 kHz till 1800 MHz
* Bredbandig mottagare WinRadio WR-G315 9 kHz till 1800 MHz
* Bärbar spektrumanalysator R&S FSH4 med extern pre-amp
* Loop-antenn för MF/HF R&S HFH-Z2
* Strömtång R&S
* Mätmottagare R&S ESH3 för HF och ESVP för VHF/UHF
* Mätantenner för VHF och UHF

Mycket av detta kan improviseras.

När man gör en "störletarkampanj" börjar man med de enklaste hjälpmedlen, som t.ex. handhållen scanner och improviserade strömtänger, och eskalerar sedan när man behöver mer detaljerad information. Eftersom amatörer inte behöver ange absolutvärden på nivåerna kan man improvisera mycket.
 
Last edited:
Tack för alla goda råd! Det blir till att börja försöka sanera hemma så att man kan få in något annat än brus.
 
Ett lika bra tips som ngt annat är att se över placeringen på dina antenner. Ju längre ifrån fastigheter där det vistas folk, ju bättre är det.
Jag märker t.ex ganska stor skillnad på antennplaceringar med likvärdiga antenner de som står 7m från huset o de som står 12m ifrån.
Såklart vanskligt att ange ngn siffra men i häraden 1dB mindre brus per meter man kommer bort ifrån störningarna tycker jag mej märka här.
Testa med att tillfälligt rigga en antenn så långt bort det går…för att jämföra signal/brusförhållande med nuvarande antenner.
 
Som sagt så gäller det att först få en uppfattning om hur mycket som är egengenererat, dvs koppla radion till batteri och slå av fastighetens huvudbrytare. Det mesta brukar komma från alla laddare och datorprylar i huset. Steg två är att jaga enskilda störkällor, egna och hos grannar.
Vertikalantenner och trådantenner som sitter nära huset är vanligen jättdåligt. Fritt upphängd dipol långt från huset alltid bättre.
Komplettering med mindre loop för lyssning brukar minska stördimman. Har man plats kan man hänga upp en stor loop som även funkar för sändning.
Eftersom du skriver DX-are, så kanske du bara har en enkel tråd från radion och ut i närmaste träd? Olika typer av aktiva loop-antenner brukar vara populära hos DX-are, men är inte så lätta att bygga själv.
 
Har du tips på en lämplig antenn som man kanske kan bygga själv?
Här hittar du en loop lämplig för låga frekvenser. Jag hade kraftiga störningar på 160m och denna antenn fungerade väldigt bra mellan 160m och 80m.
https://ham.se/threads/nya-storningar-pa-160m.27146/

Här en mindre loop för högre frekvens konstruerad för att leta störningar på 20m och 6m.
Loopen är ca 30cm i diameter.

loop_10 to 50 MHz_1.jpg
loop_10 to 50 MHz_2.jpg


Båda dessa loopar är avstämda med hjälp av en lämplig vridkonding.

Jag har använt antennerna i kombination med en sdr RSP1a och en laptop eller "klösbräda"
Har även använt en 20cm oavstämd loop kopplad till en rtl dongle och min android telefon. Detta för att jaga störningar på 2m.

När jag kommer närmare störkällan brukar jag koppla in mig med en "ström probe" för att kunna avgöra vilka kablar som leder störningen.
I bilden nedan syns denna strömprobe som är ansluten till en RX via en variabel dämpsats.

Själv tycker jag att det är enklare att lyssna efter en störsignatur än det är att känna igen en störning grafiskt.
Jag föredrar alltså att lyssna för att lättare känna igen ett störande ljud som jag redan har hört (flera gånger) innan störjakten startade.

störletare.jpg
 
Last edited:
Mitt bästa störning tips är att skaffa en bredbandig sdr radio som tex rx888 eller en Kiwi där du kan se hela hf bandet 0-30Mhz på skärmen, med en sådan inkopplad kan du snabbt se resultatet av olika apparater och strömadaptrar om de genererar någon störning när du pluggar i/ur nätdelen, tänk på att många saker som tex datorladdare, telefonladdare och laddare till tex elscootrar bara stör under belastning dvs när du faktisk laddar något.
 
Utöver dipol, vertikal så har jag en fullvågsloop som är mycket tyst vad rör störningar även om jag bor lite ut i skogen och vet var alla störande elprylar finns i huset.
Man kan ju även prova loop on ground som lyssnar antenn... Om den blir tystare och inte för svag beroende på mark och omgivning och testande med olika baluner om den har rund/fyrkantig form.
Som någon sade att nära marken går den "under radarn" för många sorters störningar som tex stora städer...
Alla tips här om att hitta störningar med radio/sdr och riktantenner/ferritantenn är en god start och man kan hitta mycket.

Störningsdimman med allehanda elapparater runt städer är som jag brukar tänka ganska svår att åtgärda.
Dock har jag sett på youtube om en dosa som så att säga fasade ut vissa störningar och fick radion tystare.

JAL
 
Dock har jag sett på youtube om en dosa som så att säga fasade ut vissa störningar och fick radion tystare.
Det fungerar bra om man har en huvudstörning i en bestämmd riktnining.
Hemma hos mig med störningar från alla håll blir det omöjligt att fasa ut alla störningarna.
 
Hur förbättrar man en enkel störletare? För ändamålet har jag skaffat en simpel radiopejl.
Den pejlar på maximum, saknar uttag både för"sense"/ och runtommottagande antenn.
Det skulle gå att få in en skärm invändigt, men inte helt omslutande ferriten. Enklast vore
att omsluta hela konkarongen utanpå.
Måste det göras med mymetall? Jag har endast en skärm från ett katodstrålerör (till ett oscilloskop).
Kommer de elektriska egenskaperna att försämras påtagligt om jag viker ut och knäcker
om den plåten? Wikipedia antyder det.

Frekvensområdet intresserar mej så att få till en antenn som tar emot från alla riktningar vore fint.
Räkcer det om jag använder en spole runt ferriten?
72,
Dejan
de SA3BOW
Bilderna är utan handtag och kompasshus.

RDF.jpgRDF 2.jpg
 
Det du har är en H-fältkänslig antenn, och det är rätt meningslöst att försöka skärma den magnetiskt.

För att göra en sådan mottagare "rundstrålande" blir det nödvändigt att använda två
korsade ferritantenner, vilket ger praktiska svårigheter. Man skulle kunna tänka sig en omkopplare
mellan de två antennerna.

Om man nöjer sig med att lokalisera störningar vilka utbreder sig elektrostatiskt, alltså som E-fält, går
det att sätta ett kort spröt som kopplas till signalkretsens "heta sida", förutsatt att mottagaren är en superheterodyn.
Då får man en E-fältprob som saknar riktverkan.
 
Back
Top