SM4FPD
Well-Known Member
TMA = Truck Mounted Attenuator
Lastbils monterad dämpsats.
Och det är ju radioteknik eller. Nja kanske lite "off" på detta forum men ändå, dämpsats som dämpsats....allmänbildning.
Och lite eftrtanke om du kör mobilt amatörradio, medan du kör din bil.
En TMA är den kudde vi ser bakpå vägverkets lastbilar, avsedd att dämpa upp den som inte väjer för vägbygget. I dB räknat, eller bandbredd vet jag inte.
Jag har alltid funderat på hur det skulle vara att köra in i en sådan, (ironisk):
Här är en film som visar hur det går till: YouTube - Interstate Crash
Lägg märke till eftertexterna där det står att föraren pillade med sin dator, vid ratten. dvs inte en radioamatör som kör kommuner.
Den fästes på en lastbil med större totalvikt än 7 ton. Där är inte vatten i kudden, den är uppbyggat av glasfiber, kycklingnätt och papp. Man skall inte önska att sitte i bilen som träffar, och även inte i lastbilen som träffas. Kudden kollapsat totalt, och upptar största delen av den kinetiska energi från kollisionen. Allt, inklusive föraren, byter plats i kabinen på lastbilen, som, även om den är avbromsad på två axlar, rycker 2-3 meter fram om den träffas med 60 km/t av en personbil. Bilens krockudde löser förståss ut.
En bra livförsäkring för vägarbetarna, men givetvis inte kul att köra in i.
de
SM4FPD
Roy
Lastbils monterad dämpsats.
Och det är ju radioteknik eller. Nja kanske lite "off" på detta forum men ändå, dämpsats som dämpsats....allmänbildning.
Och lite eftrtanke om du kör mobilt amatörradio, medan du kör din bil.
En TMA är den kudde vi ser bakpå vägverkets lastbilar, avsedd att dämpa upp den som inte väjer för vägbygget. I dB räknat, eller bandbredd vet jag inte.
Jag har alltid funderat på hur det skulle vara att köra in i en sådan, (ironisk):
Här är en film som visar hur det går till: YouTube - Interstate Crash
Lägg märke till eftertexterna där det står att föraren pillade med sin dator, vid ratten. dvs inte en radioamatör som kör kommuner.
Den fästes på en lastbil med större totalvikt än 7 ton. Där är inte vatten i kudden, den är uppbyggat av glasfiber, kycklingnätt och papp. Man skall inte önska att sitte i bilen som träffar, och även inte i lastbilen som träffas. Kudden kollapsat totalt, och upptar största delen av den kinetiska energi från kollisionen. Allt, inklusive föraren, byter plats i kabinen på lastbilen, som, även om den är avbromsad på två axlar, rycker 2-3 meter fram om den träffas med 60 km/t av en personbil. Bilens krockudde löser förståss ut.
En bra livförsäkring för vägarbetarna, men givetvis inte kul att köra in i.
de
SM4FPD
Roy