Tma

SM4FPD

Well-Known Member
TMA = Truck Mounted Attenuator
Lastbils monterad dämpsats.
Och det är ju radioteknik eller. Nja kanske lite "off" på detta forum men ändå, dämpsats som dämpsats....allmänbildning.
Och lite eftrtanke om du kör mobilt amatörradio, medan du kör din bil.

En TMA är den kudde vi ser bakpå vägverkets lastbilar, avsedd att dämpa upp den som inte väjer för vägbygget. I dB räknat, eller bandbredd vet jag inte.
Jag har alltid funderat på hur det skulle vara att köra in i en sådan, (ironisk):
Här är en film som visar hur det går till: YouTube - Interstate Crash
Lägg märke till eftertexterna där det står att föraren pillade med sin dator, vid ratten. dvs inte en radioamatör som kör kommuner.

Den fästes på en lastbil med större totalvikt än 7 ton. Där är inte vatten i kudden, den är uppbyggat av glasfiber, kycklingnätt och papp. Man skall inte önska att sitte i bilen som träffar, och även inte i lastbilen som träffas. Kudden kollapsat totalt, och upptar största delen av den kinetiska energi från kollisionen. Allt, inklusive föraren, byter plats i kabinen på lastbilen, som, även om den är avbromsad på två axlar, rycker 2-3 meter fram om den träffas med 60 km/t av en personbil. Bilens krockudde löser förståss ut.
En bra livförsäkring för vägarbetarna, men givetvis inte kul att köra in i.

de
SM4FPD
Roy
 
Han pillar nog inte mer på sin dator, om han nu överlevde.
Jag har tjatat på Åsa Torstensson i regeringskansliet om mobilanvändning (SMS osv.) vid ratten, men hon är envis som synden. Hon tycker tydligen att svenska folket gott kan köra ihjäl varandra.
Vissa människor klarar av att pilla på samma gång som de kör bil, men de flesta gör det inte.
Jag skickade t.o.m. denna filmen till henne:

YouTube - Don't text and Drive

/ Ingvar
 
Jag har tjatat på Åsa Torstensson i regeringskansliet om mobilanvändning (SMS osv.) vid ratten, men hon är envis som synden. Hon tycker tydligen att svenska folket gott kan köra ihjäl varandra.
Jag kör motorcykel. Man måste som oskyddad trafikant måste vara mycket mer observant på sina (mot)medtrafikanter än om man sitter i bil. Vi har inga krock-zoner alls, därför måste krock-zonen "sitta i huvudet". D v s försiktighet och uppmärksamhet.

Med andra ord noterar jag mycket tydligare när någon beter sig oförutsägbart i trafiken när jag kör MC relativt när jag kör bil. Skrämmande ofta upptäcker jag att den oförutsägbara föraren talar i telefon. Handsfree eller inte har enligt min praktiska erfarenhet ingen betydelse. Det handlar inte om fysik, det handlar om mentalt fokus. Ett focus som borde vara på trafiken när man kör bil.

Visst kan det väl vara så att dessa förare jag stött på helt enkelt är dåliga bilförare rent allmänt? Men jag vill ändå hävda att de skulle köra bättre om de inte talade i telefon samtidigt.

Det är väldigt enkelt faktiskt. Man trycker bara på "no" när det ringer. Den som ringer upp lämnar ju meddelande. Dessutom får man ju i många fall uppringande nummer direkt i displayen.
Är man fler i bilen är det ju bara att kasta luren till någon annan.

Det här är en sak som gör mig riktigt heligt förb...
Kanske beror på att jag är far till två barn. Jag vill inte att de ska bli påkörda bara för att någon "var tvungen" att ringa eller svara.

73 SM0RVV
 
Än värre är det att det finns folk som SMS-ar när de "kör bil". :mad:

Sedan finns det ju en uppsjö av skrämmande exempel på andra distraherande sysselsättningar bakom ratten, allt från sminkning till TV-tittande. Ja, just det. Min son som är lastbilschaufför passerade en kollega som uppenbarligen tittade på TV i förarhytten. När han (sonen) tog rast, ringde han och var riktigt uppskakad.

/ Göstha

P.S. TV-tittaren hade säkert en TMA - Truck Mounted Antenna.
 
Last edited:
En del förare tar inte bilkörningen tillräckligt seriöst.
Vår son mötte för en tid sedan en bilist som körde ner mitträcket och det haglade bildelar över hans bil.
Han stannade och hjälpte tanten att ta bort bildelarna från vägen.
Som tur var blev inga människor skadade, men under tiden som de var på vägen körde andra bilister som vanligt förbi i 90 km/tim. utan att ta hänsyn till det som hänt på vägen! :eek:
På frågan "vad var det som hände" svarade tanten: - jag satt och pillade på GPS-en.
Vad hon sedan sade till polisen förtäljer inte historien.

På denna länk kan man dagligen se lite av vad som händer i Sverige.
Förutom allt annat elände, observera alla avåkningar, nermejade vajerräcken, volter, singelolyckor, krockar osv.
WighsNews.se - Sveriges Snabbaste Nyhetsmedia

/ Ingvar
 
Mitträckena som finns på E22 är ofta nedkörda, jag har kommit strax efteråt då det står bilar och det ligger skrot över hela vägbanan efter de här kollisionerna.Har frågat mig själv hur eller varför detta händer? Somnar föraren eller sitter de och SMS ar under färd?
Skulle inte förvåna mig om det är det sistnämnda.Polisen borde "patrullera"våra vägar och kolla upp betéendet på dessa förare som finns på våra vägar idag.
Istället för att hålla på med automatiska hastighetskontroller (som folk fixar med POI filer i GPSen) t.e.x.
Samma med det här norchalanta sättet med för korta avstånd till framförvarande traffikanter.Såg hur Samhalls ena minibuss körde bakom en Volvo V70 i morse med cirka en billängds avstånd mellan dem.Föraren av minibussen borde stoppas och bötfällas, men detta är ett vanligt förekommande fenomen på våra vägar idag, de kör ihop i en klunga av bilar men de vill inte köra om bara köra ihop.Precis som när man parkerar någonstanns, jag brukar ställa mig en bit ifrån på en redan tom parkering bara för att slippa få en dörr i sidan.(Maxi eller ICA supermarket) men det slår aldrig fel när man kommer tillbaka så står det en bil parkerad vid sidan om, och då kan hela parkeringen vara tom.Måste vara något fel på folk.
 
Det blev många synpunkter på den här attenuatorn.
Förbjud det, förbjud det. Klart att det låter lätt att förbjuda allt som verkar farligt.
En undersökning sade att det var lika farligt att tala med passagerarna som att tala i komradio eller mobiltelefön.
I Norge står polisen ibland och plockar mobiltelefönbrukare på löpande band, det blir väldigt dyrt..
Generallt verkar förbud och lagar inte fungera, förrän man kan upprätthålla dem.
Det är exvis förbjudet att inneha, bära eller bruka, eldvapen, kniv, knogjärn. Trots detta används dessa prylar dagligen. Lagarna funkar inte. Ett förbud mot att föraren använder telefoni i bil skulle bli verkningslöst då det inte kan upprättas.
Jag funderar bara på hur polsen förr kunde hålla ordning på de som bröt mot lagar. Själv skjutsade jag en kompis på moped en gång och åkte fast efter en minut. En gång lyste inte baklampan, jag chansade på att åka hem men åkte fast efter 500 m. Vem åker fast idag? Nej nya lagar funkar ju inte. Hur många nya poliser skulle behövas?
Som radioamatörer bör vi i alla fall tänka lite själva, det kan i förlängningen faktiskt stärka hobbyn. Tänker vi inte kan det kosta hobbyn.

Intressant inlägg SM0RVV om MC. Men om man ändå en kort millisekund råkar glömma av sig så smäller det ändå. Att kräva av bil och MC förare att de skall tänka är ett stort krav. Vi kommer ihåg hur det lät när bilbälten började diskuteras, allt berodde på föraren och skötte han sig behövs inga bälten, sade motståndet. Krockuddar behövs inte, det är föraren som skall vara försiktigt istället. Ja bakåtsträvare finns alltid. Och den globala uppvärmningen finns ju inte....

Men kraftiga dämpsater, de finns.
de
Roy
SM4FPD
 
M
Samma med det här norchalanta sättet med för korta avstånd till framförvarande traffikanter.Såg hur Samhalls ena minibuss körde bakom en Volvo V70 i morse med cirka en billängds avstånd mellan dem.Föraren av minibussen borde stoppas och bötfällas, men detta är ett vanligt förekommande fenomen på våra vägar idag, de kör ihop i en klunga av bilar men de vill inte köra om bara köra ihop.

Vi åker ofta mellan Laxå(stuga) och Stockholm(hem) och någonstans kring Strängnäs händer något med bilisterna. Avstånden krymper och marginalerna minskar vid filbyte för att närmare stockholm krympa till nästan millisekunder. Undantaget är när semestern slutar - då finns beteendet hela vägen.


mvh
Bengt / KBW
 
Det lustiga är att hos de mest lugna, trevliga, hänsynstagande och fina människor, växer det ut HORN i pannan när de sätter sig i sin skyddbur, bilen. Och med ett beteende som man inte känner igen. Jag vet de som själv säger så om sig själv.
Man ändrar beteende innanför skämburen, bilen. Man blir en annan, jag tänkte skriva människa.... fattas bara grillspett och röd mask, hornen finns ju redan.
Nu menar jag inte mig, som är lika ödmjuk även innaför plåtväggarna.

de
SM4FPD
Roy
 
Roy, jag är med på ditt resonemang om att ett förbud måste kontrolleras för att fugera i praktiken. Det är också synd att det redan idag finns olika förbud som i praktiken inte finns eftersom de aldrig kotrolleras.

Men det är bara ena sidan av ett förbud. Den andra är ansvarsfrågan. Det blir förstås lättare att lägga ansvaret för en incident/olycka på rätt person om reglerna är tydliga. Det påverkar ju t ex ersättning från försäkring, alltså påverkar det individen ekonomiskt. Den effekten skulle också kunna bidra om ett förbud infördes.

Många röster brukar alltid höras om "förbuds-Sverige" när det här tas upp. Men det är bara okunskap. Det är väldigt många europeiska länder som redan har mobilförbud för föraren.

Att förare är okoncentrerade när det knappas på CD, GPS, plockas nappar från golvet, mm är ju helt sant. Men man kan ju inte rättfärdiga ett dåligt beteende med en rad andra dåliga beteenden.

Och, ja. Jag slarvar också. Framförallt med amatörradion och GPS'en. :o :(

73 SM0RVV
 
Jag tycker att de som utstätter sig själva oxo är ett problem, reparation av dessa, dvs sjukvård skall betalas på min skatt.
Oavsett detta så frågar jag mig då om förbud mot att tala i mobil telefon innebär radiotelefon oxo, dvs kommuniaktionsradio? Som kan likställas vid amatörradio?
rent tekniskt är ju en mobiltelefon en komradio med digital modulation som kopplats till telfonnätet.. En amatörradio är med dessa ögon sett en komradio. elelr en radiotelefon, om man översätter med "fjärrpratare".
Eller är det modualtionen dvs digital som avgör?
Lagar skulle innebära en mängd svåra gränsdragningar.

Ang lagar som inte kolls upp.
Så idag måste brottet först ske och sedan träder lagen i kraft.
Det borde vara så att lagen reglerar vad folk verkligen gör.
Med övervakningskameror kan man gripa mördaren men inte förhinda brottet.
Snett.

Ska jag våga lägga ut 10 Watt CW, i 5 s, utanför bandet för att kolla antennens resonans?
Ja så tänkte man förr, oftast blev det ingen kort bärvåg utanför bandet.
Man hade respekt för regler och trodde på fullt allvar att någon lyssnade på mina små bärvågor, och blixtsnabbt pejlade in mig.
Idag är det nog mer regel än undantag att man (andra) skiter i regler.

de
Roy
SM4FPD
 
Det blev många synpunkter på den här attenuatorn.
Ja, kanske skulle den ligga under "övrigt".

"Ang lagar som inte kolls upp.
Så idag måste brottet först ske och sedan träder lagen i kraft."

Ja, t.ex.så här:
Jag sitter och skickar SMS eller slår telefonnummer på telefonen och ringer.
Under tiden jag gör detta har jag vinglat så mycket att jag kör ner mitträcket och sen åker ut på åkern och voltar. Då tycker jag att polisen skall ta alkoholtest och och även kontrollera om en telefon var aktiverad den aktuella tiden. Eftersom böterna skulle vara höga vid "telefonmissbruk" skulle detta kanske avskräcka förare att ta några sådana risker om det skulle hända en olycka.

Vägverket, numera Trafikverket är noga med att upplysa om att dödligheten i trafiken har minskat, men man glömmer alla de som blivit lemlästade för livet och vad olyckorna kostar samhället rent ekonomiskt.
Försäkringsbolagen höjer och höjer premierna...

/ Ingvar
 
Last edited:
Din tanke må vara fin Ingvar.
Men att straff skulle avskräcka på något sätt tycks idag inte vara fallet.
det skulle i så all kräva att folk kunde planera för framtiden, dvs tänka framåt, kanske hela 5 minuter. Sådant finns inte hos många människor idag.
Inte ens dödstraff verkar hjälpa, i de länder som håller på med medeltida rättssystem.

de
SM4FPD
 
... Men att straff skulle avskräcka på något sätt tycks idag inte vara fallet...
Straff avskräcker inte alla, men några. Lagar och förbud hindrar inte heller alla, men om det stora flertalet tänker om och avstår från att använda mobiltelefon utan handsfree, blir resultatet naturligtvis färre olyckor och olyckstillbud.

Hösten 1970 klarade jag mig tack vare bilbältet oskadd från en bilolycka som jag tyvärr själv förorsakade. Då var det ännu inte lag på att använda bilbälte, men gissa om jag var tacksam för att jag hade gjort bältesanvändningen till regel. Ni kan lätt föreställa er min upprörda reaktion inför folks i mitt tycke oförståndiga motstånd mot bilbälteslagen inför dess införande.

Bilbälte i framsätet blev obligatoriskt 1 januari 1975 och i baksätet 1 juli 1986.

/ Göstha
 
TMA = Tower Mounted Amplifier...

Hade häromdagen en kär*ing i en volvo och ungen i framsätet som länge låg en noslängd bakom mig. Hastigheten var begränsad till 80. Hjälpte inte att jag bromsade försiktigt och tog ned farten ordentligt och ökade igen och fick bra med avstånd mellan oss, men det dröjde inte länge innan damen var ifatt, blängde och slickade baken på bilen .....

Upprepade detta en gång till innan jag fick nog och svängde in på en bussficka. Noterade när hon passerade att det behövdes en lektion i hur barn skall sitta trafiksäkert i ett fordon.
 
RRV......om det inte spelar någon roll om det är handsfree, då måste vi ett föbud mot all form av kommunikation med föraren av medpassagerarna.......:eek:

Jag kör annars själv MC

73 de Bjarne
 
RRV......om det inte spelar någon roll om det är handsfree, då måste vi ett föbud mot all form av kommunikation med föraren av medpassagerarna.......:eek:
Kommer du ihåg skylten som satt på alla bussar förut? "Samtal med föraren under färd är förbjudet" :)

Forskning har visat att det är skillnad på att prata i telefon och att prata direkt med någon. Det går åt mer koncentration att prata i telefon. Jag kommer inte ihåg orsakerna, men kroppsspråk är säkert en av delarna.

Nu gissar jag själv. Kanske det också påverkar att den man samtalar med sitter i samma fordon? För jag har själv märkt skillnad på barn och vuxna passagerare. En vuxen passagerare anpassar ofta samtalet efter trafiksituationen medans ett barn utan problem kan börja en svår fråga mitt i en omkörning.

Jag tycker frågan är intressant ur ett vetenskapligt perspektiv.

Jag körde ett QSO för ett par dagar sedan då jag körde landsväg i lugnt mak. Jag bestämde mig då för att granska mig själv under tiden. (efter denna tråd). Oj vad koncentrationen blev splittrad! Jag blev förvånad. Det var en 59+ förbindelse över 2m FM, så det var i princip telefonkvalitet på ljudet. Ändå blev jag tvungen att mycket mer aktivt tänka på trafiken för att inte falla över i radio-koncentration.
Prova själva någon gång att _kritiskt_ granska er själva om ni kör radio i bilen.
För mig blev det en väckarklocka.

73 SM0RVV
 
Jag vet att i Norge är det förbudt att tala i mobiltelefon vid körning, det är mycket dyra böter, och polisen står ibland och plockar folk på löpande band.
Däremot vet jag inte om det är förbjudet med handsfree, eller komradio.
Komradio eller amatörradio är ju den skillanden att man lyssnar med högtalare och behöver inte en hand för att hålla en hörtelefon mot örat. Mikrofonen håller man bara när man skall sända.

Hur kan man göra något så dumt som en komradio där man måste hålla en lur till örat för att höra, och sedan kalla den för telefon? Full duplex och problem med rundgång är förstås problemet.

Oavsett det så kommer jag att funderna lite på handsfree amatörradio, en svanhals mick och högtalare, PTT knapp på ratten kanske, en togglande PTT knapp.
Som radioamatörer borde vi vara före i utvecklingen.
En mikrofon som kan användas på längre avstånd i bilen, exvis på 20 - 30 cm avstånd och ändå ge bra ljud. Något att utveckla.
Jo det finns ju handsfree mobiltelefoner men med sådana mikavstånd låter det inte bra.
Det finns saker att utveckla för oss radioamatörer.

Ang SM0RVV självrannsakan kan jag bara hålla med, kolla dig själv.

Tillräckligt långa avstånd till framförvarande är ett sätt att klara av problem, men ett stådant avstånd kommer snart att bli taget av någon som har bråttom.

Att samtala med passagerare är enligt undersökningar lika farligt som att prata i telefon, men det går nog inte att förbjuda. Ett skäl att våra politiker inte vill debattera ens förbud mot telefon vid körning. Då det är omöjligt att kontrollera. Ja kanske med färdskrivare i bilen då, svart låda som är orange. Som spelar in allt, ljud från cockpit rörelser i ratt, gasådrag hastighet etc. Men då är vi där iten, lösning efter olyckan eller brottet.
Storebror ser dig, men så är det oxo han som försäkrar oss med sjukvård, räddningstjänst etc. Klart att den som skall betala oxo vill ha koll på vad vi gör.


Det vore ju ett elände om vi inte fick köra amatörradio under färd.

de
Roy
SM4FPD
 
Back
Top