Tma

Det vore intressant att jämföra phone-trafik och cw-trafik (utförd av en van gnist). Det är ju sedan länge bevisat att cw använder andra delar av hjärnan än vanligt tal. Bl a genom det kända fallet med stroke-patienten som tappade talet men inte cw-förmågan.

Tänk om det är så att talcentrum konkurrerar mer med simultanförmågan än vad de delar av hjärnan som tar emot cw gör?

Vad säger ni som "kan lyssna på ljudböcker" i cw? Märker ni någon skillnad på hur mycket av omgivningen ni kan ha koll på när ni lyssnar på tal eller cw?

Själv ska jag nog undvika cw vid ratten, det blir så knöligt att skriva ner det jag tar emot... :)

73 SM0RVV
 
Har provat med 2m en gång på MC för länge sedan........det räckte. Intercom använder jag inte heller, även om jag sällan har passagerare på MC:n. Ska man prata med en kompis som kör vid sidan om, då gör jag det när vi stannat till eller sitter och fikar.

73 de Bjarne
 
Last edited:
nu när bilen kan utrustas med en stor mängd sensorer och minst en display i instrumenteringen är det antagligen möjligt att definera vad "konstigt beteende bakom ratten" är och föraren varnas visuellt och med ett meddelande om en "lämplig åtgärd".
De system som finns idag varnar om föraren verkar ouppmärksam, kör bilen vingligt, ryckigt m.m, att likställas med att prata med passagerare, kryper runt på golvet efter mobilen, osv...

än så länge är detta tillval på hos de flesta bilmärkena, men det var även krockkuddarna tidigt.
 
... De system som finns idag varnar om föraren verkar ouppmärksam, kör bilen vingligt, ryckigt m.m, att likställas med att prata med passagerare, kryper runt på golvet efter mobilen, osv...
En inte alltför ovanlig vingelanledning sommartid lär vara "fäktar efter getingen".

Oantastade getingar sticks i allmänhet inte, men det hjälper inte den som har getingfobi. Getingsensor efterlyses alltså. Kanske också spindel-dito! :)

/ Göstha
 
Last edited:
Hastigheten var begränsad till 80. Hjälpte inte att jag bromsade försiktigt och tog ned farten ordentligt och ökade igen och fick bra med avstånd mellan oss, men det dröjde inte länge innan damen var ifatt, blängde och slickade baken på bilen .....

Ja, jag fattar inte hur de tänker...eller inte tänker.:eek:

Jag brukar se till att ha gott om spolarvätska i behållaren.
Behöver jag säga mer? :rolleyes:

/ Ingvar
 
Telefoner o. GPS

Jag vet att i Norge är det förbudt att tala i mobiltelefon vid körning, det är mycket dyra böter, och polisen står ibland och plockar folk på löpande band.


Ett skäl att våra politiker inte vill debattera ens förbud mot telefon vid körning. Då det är omöjligt att kontrollera.

Säger dom, ja!
Ge uppdraget åt polisen att kontrollera vad som hände vid olyckan!
Nej, politikerna vill själv utnyttja möjligheten att telefonera, tror jag!
Under tiden fortsätter ansvarslösa bilister som tror att de klarar allt, att köra ner mitträcken, ut på åkern - volta, frontalkrocka med oskyldiga bilister.

/ Ingvar
 
En inte alltför ovanlig vingelanledning sommartid lär vara "fäktar efter getingen".

Oantastade getingar sticks i allmänhet inte, men det hjälper inte den som har getingfobi. Getingsensor efterlyses alltså. Kanske också spindel-dito! :)

/ Göstha

ja, om wasp-sensorn triggas kan den i kupen inbyggda UVlampan kombinerade högspänningsavrättaren startas, sen är det avgjort....:rolleyes:
 
Back
Top