Topprör cd 44

SM7LUJ

Member
Hur långt topprör kan man ha på en cd44 rotor?antennen är en 12el från vhf teknik (144mhz)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Jag var kanske lite otydlig,rotorn sitter inte monterad i en fackverkskonstruktion med lagring utan fritt på röret


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Minns jag rätt så sade manulen max 30 cm rör över rotorn. Håller man sig till det och din tolvelementare så håller rotorn evärdeliga tider. Siffran är mycket konservativ och kanske gällde en lite större antenn och i kraftiga vindar.

Kolla på http://janne.hammarbrink.com/pix/JO79va_masttopp , suddig och tråkig bild, så ser du en installation med den rotorn och som höll ett antal år. Parabolen var 1,2 meter i diameter. Överst satt en 3,5 m lång Chen/Cheng för 2 m och under den en 21 elementare för 70 cm. Toppröret bör ha varit minst 1,5 meter och antennerna satt på 28 meters höjd, fritt över omgivande skog.

Kanske tossigt att fresta en redan väl begagnad rotor på detta viset, men som sagt, det höll ett bra tag, minst fem år, ända tills en grävskopa år 1991 försökte backa uppför en av de grova staglinorna till masten och rev ikull hela härligheten ...

/Janne
 
Back
Top