Trådantenn på draken

martin76

Member
har någon testat å bygga drake, samt fästa en trådantenn under den och sända en blåsig dag?

e själv mycket sugen å testa , men en dag då inte åskan ligger i luften....får se hur lång och vilket band de blir.
 
har någon testat å bygga drake, samt fästa en trådantenn under den och sända en blåsig dag?

e själv mycket sugen å testa , men en dag då inte åskan ligger i luften....får se hur lång och vilket band de blir.

Har haft tanken då jag bodde i Kina. Där har dom ju sånna där drakar som man skickar upp och sen står dom kvar i luften hela dagen på samma ställe utan att trilla ned :)
Dom fäster reklam efter linan ner istället för antenn. Skulle ju vara perfekt för amatörradiobruk. En vertikal för 80m kanske...
 
Se då till att du köper en drake som funkar.
Jag hade en gång en som var byggd som en flygplansvinge, med kanaler och den blåstes upp och belv motsvarande tjock i framkanten. C:a en emter bred och kanske 70 cm lång. den var hur stabil siom helst och det fanns inga begränsningar på hur lång lina man kunde mata ut. MAn bara höll upp dne och slåppte så åkte den upp och stog nästan still. Det lär finnas någon firma som säljer sådana.
Vanliga drakar bygda på ett träkors med svans funkar ju inte. Men kanske msåte det vara hemska drakar målade på dem som i Kina.....

Var det inte på TV någon som hade satt en kamera på en sådan drake?

Sen är frågan då vad man kan vänta sig av en sådan antenn, en lutande LW på flera hundra meter. Kanske något för mellanvåg, möjligen för 1,8 - 2 MHz. Vad kan man behöva för jordplan?
Flera våglängder nästan vertikal för DX på 3800 kHz ???


Jag avvakaer svar från andra som provat????
 
Last edited:
Har vid flera tillfällen använt drake att lyfta antennlinan med, har mest använt olika former och storlekar av "låddrakar". När man väl fått lite höjd så är det inga problem att ha antennen uppe så länge vinden ligger på. Jag brukar sikta på att ha en antennlängd med udda antal 1/4 våglängder. Som jordplan är det alldeles utmärkt att slänga ut lite koppartrådar i vatten, dessutom blåser det ofta med jämn o fin vind i närheten av kusten eller större sjöar.
Har man ingen sjö att ha som jordplan bukar jag lägga ut några jordlinor på marken.

Vill man inte bygga draken själv så finns det tämligen seriösa "hobbydrakar" med flera meters spännvidd som lyfter hela riggen till väders om man inte passar sig ... :eek:

Det finns förankringsskruv (ser ut som en gigantisk korkskruv) som är bra att ha när man skall förankra linan och inte har något att knyta i. När vinden "tar slut" faller draken snabbt mot marken, kolla så att du hinner veva in linan innan den hamnar över någon väg eller liknande.

Undvik DL1000 och liknande kablar med stålkardeler, skulle någon eller något fastna i linan är den så stark att det kan bli en riktigt otäck händelse, en koppartråd går alltid av om någon fastnar ...

En intressant antenn jag brukar använda är en Delta, där draken lyfter mittpunkten och så matar jag i ena hörnet nära marken. Fäster man draken i en löptrissa på antenntråden så kan man mata ut lina och få lite olika höjd och format på deltan, samtidigt som man har jordplanet fixat.
 
Vill man inte bygga draken själv så finns det tämligen seriösa "hobbydrakar" med flera meters spännvidd som lyfter hela riggen till väders om man inte passar sig ...

Skulle vara lite jobbigt att se nya riggen segla iväg över nejden :eek:

Hemska minnen väcks till liv då i pojkåren nya födelsedags draken skulle testas och man kom på iden att det gick fortare att sätta in fingrarna i rullen och låta linan löpa,,, Dom hade inte knutit linan vid rullen och draken seglade bort mot solen. Den sågs aldrig igen.

Det är kanske på plats med en varning med långa trådar i luften så att man inte i sin iver kommer i kontakt med el ledningar.



Father and son killed erecting ham radio antenna


73 Håkan SM7WSJ
 
Kanske elstängseltråd kunde vara något för de här experimenten. Den består av en polyesterlina med invävda tunna SS trådar. Lätt, mycket stark, billig men liten eleketrisk area dock. Finns i olika störelser.

Blev det någon bra antenn då, SM7MCD ???
 
Blev det någon bra antenn då, SM7MCD ???

Jodå, visst blir det "bra", det kan dock vara lite knepigt att bestämma riktning mm, det blir liksom att rätta sig efter hur vinden ställer draken.

Gillar mest att använda "deltavarianten", funkar ofta bra även om höjden på draken varierar en del beroende på vindriktning. Har ibland haft 100 m ben på deltan med mycket lyckade resultat.

Finns dock en klar nackdel med drakar, vinden brukar mojna lagom till att kvällen kommer :-(
 
Kan berätta att jag och SM7EYW använde en Låd-drake någon gång på 70-talet, med typ 100m tråd (typ 0,75 kvadrat), som vi via en tuner körde kortvåg med. Fungerade utmärkt....men som SM7MCD sa...se upp så att linan/antenntråden inte kan falla över människor, bilar eller annat känsligt.

En låd-drake står relativt rakt ovanför punkten på marken där "linan" startar, vilket torde ge bra resultat. Dra ut 50m (5/8-del på 80M) och testa på 80m vetja.

Jag hade en ide om att en gång ha en ballong med helium i, som skulle lyfta upp antenntråden, men luften gick ur det projektet.....

En ide som jag forfarande har, är att gammamata en lyktstolpe/mast eller ett annat metallföremål typ lampmast, med ett alu-rör och en konding i änden eller ett mindre rör inuti, och...varför inte köra 80m på en 20m hög stålkonstruktion. Att man måste göra åverkan (komma igenom skyddslagret av färg) är en annan sak.

:)
 
Last edited:
En ide som jag forfarande har, är att gammamata en lyktstolpe/mast eller ett annat metallföremål typ lampmast, med ett alu-rör och en konding i änden eller ett mindre rör inuti, och...varför inte köra 80m på en 20m hög stålkonstruktion. Att man måste göra åverkan (komma igenom skyddslagret av färg) är en annan sak.

:)

Vissa skidbackar har rätt skapliga snökanoner, ett ganska långt rör av aluminium kan ju vara ett alternativ :) Om det finns sådana i södra SM ?

En fördel torde vara att de inte är elanslutna, förhoppningsvis inte jordade (foten ett betongrör). Funderade faktiskt på detta när jag var i skidbacken för någon månad sedan och körde QRP men jag hade inga klämmor med mig att koppla tunern på.
 
Last edited:
Jordar människan i en tältpinne????
Halvt nertryckt i backen.
Vad kan en sådan jord ha för betydelse?
Som ni vet brukar jag ifrågasätta jordning, och det här får mig att le....

Någon som kan försvara jordning i tältpinne, eller skall jag få fritt fortsätta att ironisera och förlöjliga sådan jord???
 
Det spelar ingen roll att en eventuell mast (G3) är jordad, mitten på en bom, där ett gammamatat driv-element sitter är ju jordpunkten. Driv-elementet är alltså galvaniskt anslutet till bommens mitt.

Det som kanske inte är så bra, är om en lyktstolpe har elkablar anslutna till elnätet inuti, men vad skulle egentligen kunna hända? Stolpen är ju jordad. En 40-50m hög mobilmast är ju som regel inhägnad tillsammans med det lilla huset som huserar radioelektroniken.

Nåja, ännu ett projekt som kanske rinner ut i sanden.....
 
Det som kanske inte är så bra, är om en lyktstolpe har elkablar anslutna till elnätet inuti, men vad skulle egentligen kunna hända? Stolpen är ju jordad.

Jag skulle misstänka att du skulle få rätt mycket störningar från elnätet. Tror du inte det, Bjarne?
 
En tanke som föll mig in för några år sedan, då jag hade en lyktstolpe utanför huset, är: Vad är det för avstånd mellan lyktstolparna? Man kanske skulle kunna mata flera stycken för att få en riktantenn. Som tur är så forskade jag inte vidare.....

Mannen med draken påstår ju faktiskt att han jordar grejorna i tältpinnen, så fortsatt förlöjligande kan accepteras. Till hans försvar kan ju dock konstateras att han dessutom använder några trådar som motvikter, så HF-mässigt lär det väl fungera.
 
Mannen med draken påstår ju faktiskt att han jordar grejorna i tältpinnen, så fortsatt förlöjligande kan accepteras. Till hans försvar kan ju dock konstateras att han dessutom använder några trådar som motvikter, så HF-mässigt lär det väl fungera.

Sedan tyckte jag också att han nämnde något om ett motstånd mellan antennlinan och jord för att undvika "statics". Rolig signal...VK3 whiskey-whiskey-whiskey :D
 
Vad jag menade var jordningens värde i form av en ynka tältpinne. Inte faktumet att en dipol kan jordas i mitten.
En rikigt jord kan kräva 5 st jordspett nerbankade till 8 meters djup, elelr 10 meter kopparlina nedgrävt en meter under gräsnivån. Varvid en tältpinne, 5 cm nertryckt kan ses som 10 kOhm mot det där bruna som finns under det där gröna. Det är detta jag ironiserar och förväntar mig försvar av, i form av exvis om någon hör bättre, elelr hörs med en tältpinne.
han kunde lika gärna jordat i en potteplante.
 
Skall en tältpinne funka bra så bör nog jorden vara tämligen "mättad" med salt etc. Är det blött o lerigt så kan kanske en viss effekt märkas.
Har ofta skruvat in en jordskruv i björkträd som via sitt rotsystem jordat alldeles utmärkt.

Vid "strandradio" så har jag en kopparplåt stor som ett A4, som jag lägger i vattnet eller trycker ned i blöt sand. En kollega har ett "kycklingnät" av koppartråd (industrisurplus) som han kastar ut i vattnet i form av en rulle, detta funkar bättre än min A4-plåt.
 
Någon som kan försvara jordning i tältpinne, eller skall jag få fritt fortsätta att ironisera och förlöjliga sådan jord???

Han säger själv i slutet av första delen att tanken är att ladda ur den statiska elektricitet som annars byggs upp i antennen. Det sitter tydligen en 1 Mohm resistor mellan antennen och tältpinnen. Hur bra eller mindre bra den lösningen är får han svara för själv.
 
Han säger själv i slutet av första delen att tanken är att ladda ur den statiska elektricitet som annars byggs upp i antennen. Det sitter tydligen en 1 Mohm resistor mellan antennen och tältpinnen. Hur bra eller mindre bra den lösningen är får han svara för själv.


Det är ju nästan samma sak som ett handledsband som man har vid arbete med ESD-känsliga produkter, Det sitter ett stort motstånd > 1 Mohm som är strömbegränsande om olyckan skulle vara framme..
 
Ha ha, jag har haft samma ide om det där med att mata lykstolparna i fas och få en vertikal rikt.....Men Ingvar, varför skulle jag få störningar från elnätet? Det matar ju min rigg här hemma? Jag skulle kunna tänka mig att en eventuell lampa i en stolpe skulle kunna blinka lite i takt med min CW, om jag kör med lite "högre" effekt.

Med tanke på att jag ofta (alltid) kör QRP på fältet, ser jag inga problem alls....jag får väl hysta upp en drake, och återkomma med bilder och ett referat!
 
Back
Top