Trådantenn på draken

Men Ingvar, varför skulle jag få störningar från elnätet? Det matar ju min rigg här hemma?

Koppling mellan elledningarna och stolpen. Jag tycker det skulle vara konstigt om du kan lyssna t.ex. på 80 meter utan en massa brus o skräp...Prova för skojs skull! :D
 
Last edited:
Vad jag menade var jordningens värde i form av en ynka tältpinne. Inte faktumet att en dipol kan jordas i mitten.
En rikigt jord kan kräva 5 st jordspett nerbankade till 8 meters djup, elelr 10 meter kopparlina nedgrävt en meter under gräsnivån. Varvid en tältpinne, 5 cm nertryckt kan ses som 10 kOhm mot det där bruna som finns under det där gröna. Det är detta jag ironiserar och förväntar mig försvar av, i form av exvis om någon hör bättre, elelr hörs med en tältpinne.
han kunde lika gärna jordat i en potteplante.

Jag håller fullständigt med.
På mitt förra QTH körde jag ner 4 st. kopparrör (4 meter långa). Det var 1,5 meter ner till grundvattnet. Detta gav en ganska bra jord och gav i alla fall en bra backup till den gulgröna. Effektiviteten som motvikt till antenner vågar jag inte uttala mig om men är rädd att jag får erkänna att det hade nog ingen större verkan.
"Drakmannens" lilla tältpinne har naturligtvis ingen funktion alls som jord. Men han har ju i alla fall förnuft nog att använda den som knutpunkt för några jordplanslinor. Dom lär väl i alla fall hjälpa lite.
 
Jag får försöka att göra allvar av mitt projekt med att gammamata en lyktstolpe. Jag får be att återkomma Ingvar......men vi har kommit en bit ifrån ursprungstråden, som vanligt på den här typen av forum.....:cool:
 
Se då till att du köper en drake som funkar.
Jag hade en gång en som var byggd som en flygplansvinge, med kanaler och den blåstes upp och belv motsvarande tjock i framkanten. C:a en emter bred och kanske 70 cm lång. den var hur stabil siom helst och det fanns inga begränsningar på hur lång lina man kunde mata ut. MAn bara höll upp dne och slåppte så åkte den upp och stog nästan still. Det lär finnas någon firma som säljer sådana.
Vanliga drakar bygda på ett träkors med svans funkar ju inte. Men kanske msåte det vara hemska drakar målade på dem som i Kina.....

Var det inte på TV någon som hade satt en kamera på en sådan drake?

Sen är frågan då vad man kan vänta sig av en sådan antenn, en lutande LW på flera hundra meter. Kanske något för mellanvåg, möjligen för 1,8 - 2 MHz. Vad kan man behöva för jordplan?
Flera våglängder nästan vertikal för DX på 3800 kHz ???


Jag avvakaer svar från andra som provat????



Drakfotografering

Har funderat att nyttja denna draktyp för att få upp antenner.

Men vart hittar man en bra byggbeskrivning. Stor skillnad mellan olika Draktyper.

Vissa uppför sig som ett vilddjur som är kopplat.

SM0CTK/Stig
 
Back
Top