Trådantennens impedans

SM0APK

Well-Known Member
Min antenn består helt enkelt av en 23 meter lång tråd (1,5 kvmm FK) vars ena ände hänger via isolator i ett träd och den andra går raka vägen in i shacket. Har försökt läsa mig till vilken ungefärlig impedans en sådan antenn kan tänkas ha på 80- 40- resp 20-metersbanden, men inte lyckats finna sanningen. Höjden över marken är inte mycket att skryta med, varierar mellan ca fyra och sex meter. Någon som vet hur man får fram ett approximativt imedansvärde?
SM0APK Stig
 
Min antenn består helt enkelt av en 23 meter lång tråd (1,5 kvmm FK) vars ena ände hänger via isolator i ett träd och den andra går raka vägen in i shacket. Har försökt läsa mig till vilken ungefärlig impedans en sådan antenn kan tänkas ha på 80- 40- resp 20-metersbanden, men inte lyckats finna sanningen. Höjden över marken är inte mycket att skryta med, varierar mellan ca fyra och sex meter. Någon som vet hur man får fram ett approximativt imedansvärde?
SM0APK Stig

Utan att räkna något så kan man säga att 23 m tråd på 80 m är nära 1/4 våglängd, vilket medför ett ganska lågt belopp av impedansen, i häraden 40 - 80 ohm inklusive markförluster.

På dubbla frekvensen, 40 m, blir tråden c:a 1/2 våglängd, vilket medför ett belopp på impedansen av något 1000-tal ohm.

På fyrdubbla frekvensen, 20 m, blir tråden c:a 1 våglängd, vilket medför impedanser i häraden 500 till 1500 ohm.

Exakt var det blir resonans, dvs en rent resistiv ingångsimpedans, beror i hög grad på omgivningen, varför man får undersöka saken på plats.

Allmänt sett kan man anpassa en låg impedans till 50 ohm med ett L-nät
eller ett Pi-nät med ungefär samma kapacitans på in- och utgång.

De höga impedanserna anpassar man bäst med ett L-nät eller en parallellresonanskrets. Komponentvärdena blir ganska okritiska när man använder parallellresonanskretsar.

73/
Karl-Arne
G3/SM0AOM
 
Tack -AOM, att antennen är "i närheten" av kvarts halv och hel våglängd hade jag ju på känn, däremot hade jag glömt vilka värden som gäller i de tre fallen.
Att anpassa den till 50 ohm känns inte aktuellt f n, min Tx är ett hembygge som skulle ha varit sista skriket någon gång kring 1940, med oktalrör och hela dåtida härligheten, men tillverkad för någon månad sedan efter en riktig djupdykning i junkboxen, och nu har jag lite bättre på fötterna när det gäller att få till utgångskretsarna.
73
Stig -sm0apk
 
I ARRL:s handbok finns ett diagram som visar R och X för vertikaler upp till 0,65 lambda. Jag har funnit det mycket enkelt och användbart, både då det gäller att få ett närmevärde på impedansen för vertikaler och genom att dubbla värdena för dipoler.

Om jag använder det diagrammet för en 23 m tråd så blir impedansen på 3,750 MHz ca 70+j80 ohm.

På 7,100 MHz blir impedansen 300-j120 ohm.

Men som sagt, sanningen kan vara svår att finna. Tråden hänger ganska nära marken och impedansen för den del av antennen som är okänd kan ha viss betydelse. Jag har inget diagram för balkongräcken och liknande. ;-)

Men åter igen, det där diagrammet som funnits i ARRL:s handbok under många år är synnerligen användbart.

Sture
 
Last edited:
Back
Top