Tråden som kan få innehålla lite rolig och/eller sjuk humor...

Minns den stripen, fast jag tolkade skjutandet som "sej", vilket inte betyder nåt utan sammanhang. Kul ändå... :)

Fanns även en strip från Lucky Luke, där bröderna Dalton av misstag friges från fängelse, i och med att fängelsets telegrafist inte kan skilja mellan "A" och "I" eller mellan "M" och "D", så bröderna Milton blir Dalton och telegrafisten inte förstår varför han senare blir meddelad, via telegrafi, att han är en "amaot"...
 
Lär också finnas en gammal westernfilm där det förekommer en järnvägstelegrafist, som sitter och knackar medan nåt annat spännande händer. Enligt uppgift (har inte sett den själv) ska han upprepa frasen "I want to die". Måste varit en enformig tagning kan man tänka...
 
Radioamatörer och humor är en rätt ovanlig kombination.

För snart 60 år sedan försökte man "lätta upp" QTC med en "slaskspalt"
där två yngre amatörer (SM5CKJ och SM5CQO) skrev om amatörradiorelaterade ämnen "i skrattspegeln". Man kan säga att mottagandet blev - blandat.
"Slaskspaltsfrågan" delade medlemskåren, och blev även årsmötesärende 1965.

1692733072385.png


Ibland så fångade skribenterna den s.k. "tidsandan" vilket kan illustreras med dessa klipp:

1692732518324.png

1692732379913.png

1692731822335.png


1692731872072.png

Om det alltid var "bättre förr" kan diskuteras, men det var åtminstone förr...
 
Last edited:
Jag tror jag minns det korta ord telegrafisten sände i Zig-zag. Det var bara ett enda ord, som jag tror upprepades flera gånger, vilket gjorde ursäkten "att det bara blev så" något mindre trovärdig. Få snuskiga ord, om ens något, är kortare.:)
 
Last edited:
Kan inte undanhålla läsekretsen denna teckning som har
en ganska påtaglig relevans för grovt räknat hälften av amatörradiokåren:

1693591068532.jpeg
:)
 
Back
Top